מתלבטים? כל האתרים שיסייעו בהחלטה במי לבחור לכנסת

כשבועיים לפני הבחירות, לבוחר המתלבט יש לא מעט אופציות דיגיטליות שיסייעו לו להחליט איזה פתק לשים בקלפי ■ מדריך מיוחד לקראת בחירות 2013

פחות משבועיים לפני הבחירות, ההערכות הן כי לא מעט מנדטים עדיין מרחפים באוויר. מלבד שידורי התעמולה והקמפיינים, יש לבוחר המתלבט לא מעט אופציות דיגיטליות שיכולות לסייע לו להחליט איזה פתק לשלשל לקלפי. "גלובס" מציג: מדריך מיוחד לקראת בחירות 2013.

הפלוג: מעקב סקרים

bit.ly/Ktor1x

ריבוי אמצעי התקשורת, לצד ריבוי המפלגות, הביאו במערכת הבחירות הנוכחית למבול של סקרים באמצעות כל מיני מכוני סקרים מוכרים יותר ומוכרים פחות. העיתונאית העצמאית ובעלת הבלוג הפוליטי "הפלוג", טל שניידר, החליטה לעשות סדר בבלגן והיא מבצעת מעקב קפדני ודקדקני אחר הסקרים המתפרסמים בעיתונים, בטלוויזיה ובאינטרנט על המפלגות הבולטות.

ניתן לראות באתר גרף שמציג את מגמת השינויים בימים האחרונים לפי הסוקרים השונים וכן לנבור אחורה בסקרים שהתפרסמו בשבועות ובחודשים האחרונים. כך, ניתן גם לעמוד על השוני בין הסוקרים, שלפעמים מצביע על פערים יחסית משמעותיים.

מעקב סקרים
 מעקב סקרים

המכון הישראלי לדמוקרטיה: מצפן הבחירות

bit.ly.com/WVeoH3

לא תמצאו כאן עיצוב מרענן או חוויית משתמש נעימה, אבל כן אפשר למצוא ניתוח מעמיק של דעות ועמדות והכוונה לבחירה הנכונה בקלפי, על-פי מודל שקיים במספר מדינות. המכון הישראלי לדמוקרטיה עושה שימוש בפורמט שנולד בהולנד ורץ כבר במצרים, צרפת, מקסיקו ובמדינות נוספות. באתר עונים על הסכמה או התנגדות ל-30 שאלות בנושאים שונים כמו פירוק התנחלויות, החזרת רמת הגולן, סמכות הכנסת ובית המשפט, גיוס לצה"ל, העברת שטחי מזרח ירושלים לפלסטינים, האיום האיראני ועוד.

לאחר מכן, הוא מופנה לשלוש שאלות על המועמדים עצמם: עד כמה הם מוצאים חן בעיני הגולש, באיזו מידה כל אחד מהם היה יכול לנהל בצורה טובה את המדינה ומה הסבירות שיצביע אי-פעם לאחד מהמועמדים. משם, מגיעים לתוצאות, שמציגות גרף שעליו המפלגות הכי קרובות והכי רחוקות לעמדות הפוליטיות של הגולש, כפי שעלה מהשאלון. מי שירצה לבחון שוב את עמדותיו, יוכל לבחור את חשיבותם של נושאים מסוימים על סדר היום של המפה הפוליטית כמו שלום ושטחים, ביטחון וטרור, דת ומדינה וכו'.

מצפן הבחירות
 מצפן הבחירות

ynet ו-youtube: ערוץ הבחירות

bit.ly/13hvD9T

אתר החדשות ynet משתף פעולה עם אתר הווידיאו youtube במסגרת ערוץ בחירות מיוחד, שמבוסס ברובו על וידיאו. הערוץ מציג סרטונים שונים שקשורים לבחירות - החל מתשדירי תעמולה מיוחדים, כמו קמפיין "כוכבית גיור" הפרובוקטיבי של ש"ס או העובדה ש"יגאל הנאצי" מ"הבורר" מקריין את הקמפיין של שאול מופז ו"קדימה", לצד סרטונים ממערכת הבחירות כמו הקציצות שבישלה שלי יחימוביץ' לחברי מפלגתה.

גולת הכותרת בינתיים היא סרטונים בהפקת ynet שנותנים במה למפלגות הקטנות. הכוונה היא לבמה פיזית ברחוב, שבה מפלגות כמו "צדק חברתי" או מפלגת "הפיראטים" מציגים לעוברי אורח את האני מאמין שלהן והתגובות הלא מצונזרות שהם מקבלים מהאנשים.

חלק נחמד נוסף באתר הוא מבית Google Trends, שמציג באמצעות גרפים מעוצבים את דפוסי החיפוש של פוליטיקאים ומפלגות ובעיקר השוואה בין הפופולריות בחיפוש של ראש המפלגה מול המפלגה עצמה.

ערוץ הבחירות
 ערוץ הבחירות

תנועת "עורו": מי אמר למי ובאיזה הקשר?

bit.ly/TX4y6T

משחק אינטרנט חדש בשם "פוליטיקלי קורקט", שפיתחה התנועה החברתית "עורו", יסייע לבוחרים לגלות עם אילו מהמועמדים לכנסת הם מזדהים. המשחק זמין לשימוש באתר "עורו" ובעזרתו יכול כל גולש לגלות היכן בדיוק הוא ממוקם במפה הפוליטית.

המשחק בוחר למשתמש מתוך מאגר נרחב ציטוטים שנאמרו בעבר על-ידי המועמדים בבחירות הקרובות, ללא אזכור שמם. עבור כל אמרה על הגולש לדרג את מידת הזדהותו עמה ולאחר-מכן הוא מגלה מי המועמד שאמר את הדברים. ייחודו של המשחק הוא שהבוחר הפוטנציאלי יכול לבסס את דעתו לפי אמרות מדויקות שנאמרו מפי המועמדים ונמנע מהיגדים וסיסמאות כלליות מתוך מצע המפלגה. על-ידי כך ניתן להגיע לתוצאה המתבססת על אמירות המועמדים האמיתיות.

מתפקדים: מה עשית בשבילנו?

bit.ly/RkxVyR

תנועת "מתפקדים" חברה ל"סדנה לידע ציבורי", שעומדת מאחורי האתר "כנסת פתוחה", ויחד יצרו מנגנון רב-ערכי שמאפשר לגולש לבחור את מועמדיו לכנסת על-פי שלל נושאים כבדי משקל שנמצאים על סדר היום. הגולש בוחר את אחת מהמפלגות המובילות באמצעות בחירת עמדתו בנושאים שונים כמו הפרדת דת ומדינה, שוויון בנטל שירות החובה, חיזוק הפריפריה, קיום דיור ציבורי ועוד. על כל נושא ניתן לקבל הסבר מפורט באשר לסוגיות השונות הרלוונטיות אליו.

המערכת מדרגת את הח"כים והמועמדים על-פי מידת ההתאמה שבין השקפתם לבין השקפת הגולש. הנתונים שעל-פיהם נעשית ההתאמה שאובים מתוך מאגר מידע של ארגונים ותנועות שונות, כמו התנועה לחופש המידע, המשמר החברתי, הפורום לשוויון בנטל ועוד.

מאקו: למי להצביע?

bit.ly/VSU9rB

אתר מאקו מבית זכיינית ערוץ 2 קשת חבר למכון המחקר פאנלס פוליטיקס לטובת פיתוח שאלון שבוחן שלושה תחומים (חברתי-כלכלי, מדיני-ביטחוני וחילוני-דתי) ומאפשר לגולשים לקבל אינדיקציה למי מתאים להם להצביע בבחירות. התשובות מבוססות על עמדות המפלגות, המצעים וסקר סטטיסטי שנעשה על-ידי מכון המחקר, שבו הנשאלים נתבקשו לקשר בין דעות מסוימות למפלגות. פיצ'ר נחמד בשאלון הזה הוא החוויה של מלאכת המילוי, במסגרת זו רואים את ראשי המפלגות מתקרבים או מתרחקים מהמסך - בהתאם לתשובות לגולש. התוצאה הסופית מציגה ציון מספרי שמדרג שלוש מפלגות שמשקפות את העמדות שעליהן הצביע הגולש.

למי להצביע
 למי להצביע

"גלובס": מפת הצבעה לפי אזורים

bit.ly/QakSD2

הבחירות לכנסת הן אמנם בחירות ארציות אבל כל אחד מאיתנו מצביע בבית הספר או במתנ"ס בשכונה ובעיר שלו. אתר "גלובס" בשיתוף עם חברת מדלן, שמעניקה מידע מורחב על ערים ושכונות, מציגים לגולשים את מפת ישראל, כשעליה נתוני ההצבעה בבחירות הקודמות בכל עיר ועיר - כולל אחוז התושבים שהשתתף והצביע. נתוני המפה מאפשרים לראות את הניתוח עד לרמת השכונות בכל עיר וכן לצפות בגרף פאי של חלוקת הקולות באותו אזור.

מפת הצבעה
 מפת הצבעה

הספרייה הלאומית: מבט אל העבר

bit.ly/VV2I48

המאבקים העיקשים בזירה הפוליטית המקומית אינם חדשים וקיימים כבר מאז קום המדינה. הספרייה הלאומית החליטה לאפשר לכל גולש מבט נוסטלגי ומעמיק למערכות הבחירות של פעם: מימי בן גוריון ומפא"י, דרך המהפך של בגין ועד למפץ הפוליטי של "קדימה" ואריק שרון. האתר מאפשר לנבור בין כרזות, מאמרים בעיתונים, תשדירי בחירות, אתרי אינטרנט ותצלומים שונים מאותה מערכת בחירות. השיטוט ההיסטורי מלווה גם בהסבר על רוח התקופה של אותה מערכת בחירות כמו הנושאים הבוערים, הדמויות הבולטות ועוד. האתר מאפשר לנווט בין דפי ההיסטוריה על-ידי בחירת נושאים בולטים כמו כלכלה, דת ומדינה, שלום וביטחון וכו' או לפי אמצעי מדיה וכמובן לפי מערכות הבחירות עצמן.

זאפ: מנוע השוואת מועמדים

bit.ly/UFtj6S

לפי תפיסת אתר השוואות המחירים זאפ אפשר להשוות כל דבר, ולכן הוא השיק פיצ'ר גם לבחירות, שמאפשר להשוות בין מועמדים על-ידי מערכת הסינון המוכרת של האתר. כך אפשר לסנן לפי קריירה פרלמנטרית (יו"ר האופוזיציה, שר המשפטים וכו'), טווח גילאים, ותק בכנסת, השכלה, תפקידים קודמים וכדומה. כך ניתן בסופו של דבר לקנות את המועמד המועדף ואף לראות את תוצאות ההעדפה של כלל הגולשים.

אבל החלק המשעשע ביותר בהשוואת המועמדים הוא חוות דעת הגולשים, בדומה לביקורות על מוצרי אלקטרוניקה ואחרים שמופיעים בזאפ. חוות הדעת נעות בין רציניות לבין מבדחות כמו ציפי לבני (יתרון: חיוך יפה), יאיר לפיד (יתרון: יודע לבחור עניבות) או בנימין נתניהו (חסרון: כמו מוצר סיני).

מנוע השוואת מועמדים
 מנוע השוואת מועמדים