בנק ישראל עשוי לחסום את פיצול הנדל"ן של לאומי

מהלך דומה מוביל גם בנק מזרחי טפחות שעשוי להיחסם גם הוא ■ גורמים בשוק: "בנק ישראל לא אוהב את הרעיון, יש תחושה שמדובר בתרגיל חשבונאי שחשוב לקבוע איפה הוא נעצר"

עוד שבבנקים לאומי ומזרחי-טפחות בוחנים הצפת ערך באמצעות מכירת הנדל"ן המשמש לפעילות העסקית ושכירתו מחדש, ל"גלובס" נודע כי אפשר שהיוזמה הזו תיחסם על ידי הפיקוח על הבנקים. על פי הערכות גורמים בשוק, "בנק ישראל לא אוהב את הרעיון" משום שהוא מעוניין בחיזוק הון הבנקים שלא באמצעות "תרגילים חשבונאיים".

ככל הידוע, הנושא נמצא בבדיקה מעמיקה בפיקוח על הבנקים, שרואה בנושא עדיין דעה מגובשת בנושא וטרם הוחלט כיצד, והאם, לפעול בעניינו. מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בבדיקה".

גורמים בשוק אמרו היום ל"גלובס" כי "יש תחושה שמדובר בתרגיל חשבונאי שחשוב לקבוע איפה הוא נעצר. הרי אם מוכרים את הסניפים ומתחייבים לשכור אותם לטווח ארוך אז אפשר לעשות את אותו הדבר גם עם ציוד המחשוב ואפילו עם העובדים שיועסקו כולם במיקור חוץ. איפה צריך לעצור?".

השבוע נחשף ב"גלובס" כי בנק לאומי מקדם בימים אלה בחינה, שעדיין נמצאת בשלבים ראשוניים, למכירה ושכירה (Sell and Leaseback) של הנדל"ן המשמש אותו לביצוע פעילותו. כפי שדווח, בנק לאומי עשוי להצטרף למזרחי-טפחות שנמצא בשלבים מתקדמים הרבה יותר של בחינת הנושא, ולפעול בדומה למהלכים שביצעו ומבצעות רשתות המזון שופרסל ורבוע כחול. מהלך כזה יציף לבנק ערך אדיר של מאות מיליוני שקלים, לכל הפחות, באמצעות פיצול נכסי הנדל"ן שבבעלותו, שהיקפם הכספי נאמד במיליארדי שקלים.

לא ייחודי למערכת הבנקאית

לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, בוחן מהלך במסגרתו ימכור את כל הנדל"ן שברשותו - או רק את חלקו - למוסדיים (ייתכן שבאמצעות קרן ריט), ולאחר מכן ישכור את הנכסים חזרה. כאמור, לפי שעה, המהלך נמצא בבחינה פנימית, וטרם הגיע לאישור המנכ"לית. בדוחות הבנק לרבעון השלישי של 2012 נכתב כי היקף "הבניינים והציוד" שבמאזניו רשום בשווי של כ-3.75 מיליארד שקל.

בנק מזרחי טפחות, שבניהול אלי יונס, נמצא כאמור בשלבים מתקדמים של בחינת הקמת קרן ריט (קרן השקעות בנדל"ן שנהנית מהטבות מס), שתחזיק את הנדל"ן שבבעלות הבנק ותימכר בחלקה לגופים המוסדיים, ואולי אף לציבור הרחב. הנכסים בקרן הנדל"ן של מזרחי טפחות צפויים לכלול עשרות מסניפי הבנק (אלה שנמצאים בבעלותו) ומבנים נוספים המשמשים אותו, ששוויים מוערך ב-600-700 מיליון שקל. מזרחי טפחות צפוי לשכור חזרה את הנכסים הללו מיד לאחר מכירתם לקרן הריט, כך שהוא זה שיאכלס את הנכסים ויניב את הכנסות הקרן.

כאמור, הנושא אינו ייחודי למערכת הבנקאית והוא רלבנטי בעצם לכל החברות שיש בבעלותן אתרים רבים, כך שהן מחזיקות בנכסי נדל"ן בהיקפים אדירים ובשוויים שלעיתים אף משתווים לאלו של חברות נדל"ן ייעודיות.

ענף אחר שמתאפיין בריבוי נכסים מעין אלה הוא רשתות הקמעונאות. חברת שופרסל, שבשליטת קבוצת אי.די.בי, מובילה כיום תוכנית לפיצול נכסי הנדל"ן שלה מפעילותה הקמעונאית, מהלך שאותו ביצעה בעבר קבוצת רבוע כחול (שהנפיקה את החברה הבת - רבוע כחול נדל"ן). שופרסל מתעתדת לרכז את רוב נכסי הנדל"ן שלה תחת חברה בת בבעלותה המלאה כבר במהלך הרבעון הנוכחי, והפעילות תונפק או תימכר בעתיד.

פיצולי הנדלן
 פיצולי הנדלן