מצילים את אירונאוטיקס: 15 מ' ד' יוזרמו לחברה

השליטה ביצרנית המל"טים תעבור לידי הקרנות ויולה, KCPS ובראשית, שיחזיקו 70% מההון חוב של 50 מיליון שקל לבנקים ייפרס מחדש

העסקה להעברת השליטה ביצרנית המל"טים אירונאוטיקס לידי הקרנות ויולה, KCPS ובראשית, עתידה להיות מושלמת בימים הקרובים. כך נודע ל"גלובס". במסגרת העסקה, יזרימו שלוש הקרנות 15 מיליון דולר לתוך החברה. בד בבד, קרנות המנוף בראשית ו-KCPS, אשר השקיעו באירונאוטיקס בספטמבר 2011 כ-35 מיליון דולר בהון ובהלוואות, ימירו את החוב כלפיהן במניות.

לכשתושלם העסקה, יחזיקו שלוש הקרנות בכ-70% מהון המניות של אירונאוטיקס. בעלי המניות הגדולים טרם המהלך, האחים אבי ואהרון (ז"ל) שקד, מבעלי חברת ההימורים באינטרנט 888 אשר השקיעו בחברה ב-2007, ידוללו, והחזקותיהם יעמדו על כ-20%. גם יתר בעלי המניות, שבהם פועלים שוקי הון, משה כספי והמייסד אבי לאומי, ידוללו, והיקף ההחזקה המשותפת שלהם ירד לכ-10%.

ברה-ארגון הפיננסי ייקחו חלק גם הבנקים הפועלים ודיסקונט, אשר היקף החוב של אירונאוטיקס כלפיהם עומד על כ-50 מיליון שקל. החוב לבנקים אלו, אשר כבר נמצא במחלקות "אשראים מיוחדים" בשל הפרה של תנאי ההלוואה, ייפרס מחדש לתקופה ארוכה יותר. בנוסף, יעמידו הבנקים לחברה מסגרת אשראי חדשה, על מנת שהחברה תוכל להמשיך בפעילותה השוטפת.

עוד גוף פיננסי שלו חייבת אירונאוטיקס כספים היא קרן המזנין מוסטנג, שהקימו דן טהורי ויאיר סרוסי. הקרן העניקה לאירונאוטיקס בשנת 2009 מימון של כ-20 מיליון דולר, שבהם השתמשה החברה לרכישת חטיבת המרעומים של מוטורולה. נכון להיום, יתרת החוב של אירונאוטיקס למוסטנג היא כ-6 מיליון דולר, ובמסגרת המו"מ בין הצדדים המעורבים מסתמן כי לוח הסילוקין של החזר ההלוואה כלפיה לא ישתנה, אם כי ייתכנו שינויים ברגע האחרון.

לאחר השלמת המהלך הפיננסי, אירונאוטיקס, שמנהלה הזמני הוא סמי תותח מקרן ויולה, תנסה להתאושש לאחר שנתיים קשות שהסתיימו בהפסדים ובפיטורי עובדים. גורם המקורב לבעלי השליטה החדשים אמר היום ל"גלובס" כי "המאזן של החברה משתנה לחלוטין, החברה מתחזקת ויוצאת לדרך חדשה. זה לא יהיה קל, אבל היא מתחזקת".

העובדים לא קיבלו משכורות

אירונאוטיקס, אשר הוקמה בשנת 1998, מפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים לצבאות וגופים אזרחיים בעולם, ומשרדיה הראשיים נמצאים ביבנה. לפני היא שנה נחשבה לחמישית בגודלה בתעשייה הביטחונית בישראל, בפער ניכר מארבע החברות הגדולות - תעשייה אווירית, אלביט מערכות, רפא"ל ותע"ש.

בבעלותה כמה חברות בנות שמפתחות ומייצרות שורה של מוצרי הגנה וביטחון נלווים, ובהם פתרונות תקשורת (חברת קומטקט), מוצרי ניווט מתקדמים (חברת אל סיאלו) ומרעומים (חברת אוריון). בתחילת השנה שעברה השלימו רפא"ל ואירונאוטיקס את רכישת חברת קונטרופ, שמפתחת אמצעים אלקטרו-אופטיים שאותם נושאים המל"טים. הרכישה בוצעה לפי שווי של 300 מיליון שקל לקונטרופ, כאשר חלקה של אירונאוטיקס, שכבר החזיקה 18% בחברה, עמד על 96 מיליון שקל.

שנת 2010 הייתה שנת שיא בפעילותה של החברה, והיא סיימה אותה עם הכנסות של כ-160 מיליון דולר. אלא שמאז תחילת 2011 נרשמה ירידה משמעותית בהכנסות, ואירונאוטיקס סיימה את אותה השנה בהפסד. בנוסף, נקלעה החברה לסכסוך עם משרד הביטחון הפולני, אשר ביטל הזמנת מל"טים שעליה חתם עם אירונאוטיקס ב-2010, בהיקף של כ-30 מיליון דולר, בטענה כי החברה לא עמדה בלוחות הזמנים.

על רקע המצב הכלכלי הקשה, נאלצה החברה לבצע בשנה האחרונה כמה גלי פיטורים (סה"כ כ-150 מתוך 750 עובדים), והעובדים אשר נשארו לא זכו לקבל את משכורותיהם בזמן. עקב מצב זה, הקרנות כבר הזרימו חלק קטן מההשקעה שצפויה להתבצע במסגרת הסכם, וזאת לצורך תשלומים לעובדים ולספקים.

מאירונאוטיקס לא נמסרה תגובה לידיעה.

בעלי המניות
 בעלי המניות