IBI: "ממשלת ימין-חרדים תעלה מע"מ ולא תקצץ בקצבאות"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות, מעריך שהממשלה הבאה עלולה לבטל את הפטור ממס על קרנות השתלמות

ממשלת הימין-חרדים שתיבחר בשבוע הבא לא תקצץ בקצבאות אלא "תסתום" את החור בתקציב באמצעות העלאת המע"מ, קיצוץ בשכר עובדי המגזר הציבורי וביטול פטורים ממס - כך מעריך רפי גוזלן, הכלכלן הראשית בבית ההשקעות IBI.

"ממשלת ימין-חרדים לא תבצע מן הסתם קיצוץ בקצבאות אלא תפנה להעלאת מע"מ נוספת, סבירות גבוהה לקיצוץ בשכר הסקטור הציבורי ואולי ביטול פטורים (קרנות השתלמות)", כותב גוזלן בסקירה שפרסם היום (א'). "בצד ההוצאות אנו מצפים לקיצוץ של 12-15 מיליארד שקל ביחס להוצאות המתוכננות שיביאו את צד ההוצאות בתקציב לסביבת ההוצאות המותרת לפי הכלל הפיסקאלי".

נתונים שפרסמה היום הממשלה מצביעים על גירעון תקציבי כפול מהצפוי בשנה שעברה - 39 מיליארד שקל שהם 4.2% מהתוצר. גם נתוני הגירעון המסחרי לא היו מעודדים והראו על זינוק של 142% ב-3 השנים האחרונות.

"השינויים עליהם כבר הוכרז באוגוסט האחרון צפויים לתרום כ-10 מיליארד שקל להכנסות ב-2013", כותב גוזלן. "מתוך סכום זה, כ-2 מיליארד כבר נכנסו לבסיס המס של 2012 (החלק היחסי של העלאות המיסים העקיפים). בצד ההכנסות, אנו מניחים כי צפויה העלאת מע"מ נוספת בנוסף לביטול פטורים ובצד ההוצאות קיצוץ בשכר הסקטור הציבורי. סך התאמות אלו צפויים להגיע לכ-15 מיליארד שקל (כלומר 6-7 מיליארד שקל מעבר לצעדים שהוכרזו באוגוסט 2012). בנוסף, סביר כי תירשם תחזית הכנסות אופטימית של 8-10 מיליארד שקל בכדי להימנע מקיצוץ חד יותר בצד ההוצאות. כל ההתאמות הללו צפויים להוביל לכך שהגירעון ינוע להערכתנו סביב 4% בשנת 2013".

יתרה מזאת - גוזלן מעריך כי הנושא המדיני יביא ללחץ כלכלי על המשק הישראלי לאחר הבחירות, וממליץ למכור שקלים: "ממשלת ימין-חרדים תזמין לחצים משמעותיים מצד הקהילה הבינלאומית, מתיחות שעלולה להוביל לפרקים לעלייה בפרמיית הסיכון של הנכסים המקומיים. בהיבט זה נזכיר כי לדעתנו השקל מתומחר ביתר, כך שבעת זו הגדלת הרכיב המט"חי היא האופציה המועדפת להגנה מפני התפתחויות שליליות במשק המקומי, ורק נזכיר כי מדובר במונחי שע"ח נומינאלי אפקטיבי ולאו דווקא במונחי שקל-דולר המושפעים מן הסתם בעיקר מהשינויים בדולר בעולם".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, כינה את הגירעונות בשנת 2012 כ"תוצאות פיסקליות רעות". לדבריו, "החמצה כה אגרסיבית של כ-20 מיליארד שקל ביעד הגירעון הממשלתי, תוך פספוס הן של יעד ההכנסות והן של יעד ההוצאות הינם תוצאה קשה. הגירעון העצום בשנת 2012 לא יתקבל בהבנה וברגיעה בשווקים בשנת 2013. לפיכך - הממשלה החדשה תידרש להוריד את גרזן הקיצוצים. לא יהיה מנוס מהכבדת נטל המס כולל אפשרות ריאלית של העלאת מיסים עקיפים. שוק האג"ח הממשלתי מגלה אדישות לתוצאות הפיסקאליות הקשות של שנת 2012 ומתייחס אליהם כאל תאונת עבודה חד פעמית וכך גם סוכנויות דירוג החוב. אולם, שיחזור הגרעון של שנת 2012 בשנים הקרובות יגבה מחיר יקר מאוד בדירוג החוב הלאומי ובעלויות גיוס החוב הממשלתיות".