בחירות 2013

גלובס שואל: 12 שאלות כלכליות זהות למפלגות המתמודדות לכנסת ה-19 * משאל שני בסדרה

האם תגדיל/י את התקציב ביחס לתוצר? אם כן, מניין תמומן ההגדלה - יותר מסים או יותר גירעון? לאן בדיוק תבקש/י להפנות את ההגדלה?

האם במצב הידוע ברגע זה, היית מקבל/ת החלטה לקצץ את תקציב הביטחון? אם כן, בכמה? מאילו תחומים (התייעלות בתנאי שכר, הצטיידות, גמלאות, נכים)?

האם תפעל/י להגדלת/הקטנת קצבאות? אם כן, למי בדיוק (משפחות מרובות ילדים, נכים, הבטחת הכנסה, דמי אבטלה)? ומאיזה מקור תקציבי?

האם תגדיל/י את שכר המינימום במשק? אם כן, לכמה ומאילו מקורות כספיים?

האם תפעל/י להגבלת זכות השביתה במשק ולהחלת בוררות חובה?

האם תפעל/י לשירות חובה שווה לכל בשירות צבאי או אזרחי למשך אותו זמן? או שמא תפעל/י לשינוי המצב הנוכחי באופן שבו הצבא יבחר את המתגייסים על פי צרכיו, והמגויסים יקבלו שכר חודשי למשך כל חודשי השירות?

האם תפעל/י להגדלת שכר לעובדים במקצועות קריטיים (כמו מורים, רופאים, אחיות) שמתגוררים או עוברים להתגורר ולעבוד בפריפריה, תוך פתיחת פער בינם לבין מועסקים במרכז הארץ?

האם תקבע/י התניית מימון ממלכתי לבתי ספר בחובת לימודי ליבה? איזה מקצוע תבקש/י להוסיף או לחזק בלוח השיעורים (אזרחות, ידיעת הארץ, מחשבת ישראל, ערבית, יהדות, אנגלית)?

האם תפעל/י לחשיפת שוק המזון לתחרות מחו"ל במטרה להפחית את יוקר המחיה?

האם תאמץ/י את העמדה הקוראת להפחתת מע"מ למוצרי מזון? אם כן, אז לכמה? אם יופחת מע"מ למזון, האם תפעל/י במקביל לביטול הפטור ממע"מ לפירות וירקות ולכלול גם אותם ברמה המופחתת של המע"מ למזון?

האם המדינה בהנהגתך תסבסד דירות לזוגות צעירים? אם כן, האם בבעלות או בשכירות קצובה בזמן (5-10 שנים, בהנחה שזו התקופה שבה יוכל זוג צעיר להתבסס)? מי הגוף שיקבע את הקריטריונים הציבוריים לסבסוד דיור?

אם למפלגתך תהיה עמדת הכרעה בממשלה הבאה: כמה שרים וסגני שרים יכהנו בה?

הבית היהודי

תשובות

הגדלת התקציב היא הדרך הקלה והבלתי חברתית ביותר לשפר את השירותים שמספק המגזר הציבורי. לפני שמוסיפים תקציבים יש לערוך רפורמה בצורת העסקה במגזר הציבורי, ולעבור מהעסקה קשיחה, שאינה מתגמלת מצוינות ואינה מאפשרת גמישות בשכירת עובדים, להעסקה גמישה שתחדיר למערכת ערכים של מצוינות ואחריות.

יש לשנות את סדרי העבודה של מערכת הביטחון מול הכנסת ולהפוך את התקציב לשקוף יותר. פיקוח הדוק יותר יאפשר לשחרר תקציבים למטרות חברתיות ולהפחתת מסים.

תרבות הקצבאות היא אחד הגורמים להעמקת והנצחת העוני. אסור לחברה לזנוח את החלשים, וזריקת נדבה במקום טיפול פרטני בבעיות ובחסכים שיוצרים עוני רק תגביר אותו. יש לפעול ליישום מדיניות של השמת מקבלי הבטחת הכנסה במעגל העבודה, בתוואי של פיילוט תוכנית מהל"ב.

הגדלת שכר המינימום היא צעד פופוליסטי, שמשפר מעט את רווחת חלק מהעובדים, אך מוציא חלק אחר ממעגל העבודה.

על ארגוני העובדים להגן על זכויות העובדים החלשים. עם זאת, רבים מהם מטפחים זכויות יתר לסקטורים שהביטחון התעסוקתי והתנאים שלהם טובים לאין ערוך מאלו של רוב הציבור. המציאות שבה ועדים גדולים גובים מהציבור עלויות עודפות של מיליארדים היא שלעצמה חוסר צדק חברתי.

אנו תומכים בהגדלה הדרגתית של שיעור המתגייסים בציבור החרדי, ושל שיעור המצטרפים לשירות לאומי בציבור הערבי. הערך של שירות צבאי ולאומי חורג מתועלת כלכלית, ולפיכך הפעלה של צבא מקצועי לא עומדת על הפרק.

האתגר של ישראל הוא להפוך את הפריפריה ליותר אטרקטיבית, ולגרום לכך שתהנה מביקוש גם ללא "תמיכה" של אלפי שקלים לכל עובד. יש לקרב אותה למרכז ע"י שיפור התחבורה הציבורית, ולבזר הקצאת תקציבים ממשלתיים לרשויות המקומיות, שיאפשר להן לקחת את גורלן בידן.

בכדי להפוך את הציבור החרדי לחלק מהחברה יש צורך בלימודי אזרחות והיסטוריה ציונית, בכדי לצרף אותו למעגל התעסוקה יש צורך בלימודי מתמטיקה ואנגלית. בכדי לעודד זאת עלינו לנהל דיאלוג עם החברה החרדית.

כן. הפחתת מכסים היא אחת הדרכים הזולות, הצודקות והיעילות להגברת התחרות במשק ולהפחתת מחירים.

מערכת המע"מ נהנית מפשטות שמגנה עליה מפני בחישות ושינויים של בעלי עניין ואינטרס. שינוי שלה בכדי להקל על מצוקה ספציפית עשוי להתגלות כבכייה לדורות.

סובסידיה לא יכולה להוות פתרון אמיתי לבעיית הדיור, כיוון שזו בעיית היצע הנובעת מהקצאה נמוכה מדי של קרקעות. לפי תוכנית הדיור שלנו, יוקצה חצי דונם בפריפריה לכל צעיר וצעירה שסיימו שירות לאומי או צבאי. על שטח זה יוכלו לבנות את ביתם 7 שנים לאחר סיום השירות.

מספר השרים צריך להיגזר מצרכי המדינה ולא מצרכים פוליטיים. אין לקדש מספר מסוים כמספר הנכון.

ש"ס

תשובות

העלאת מסים אינה מחויבת המציאות ועלולה לפגוע בצמיחה, ומי שייפגע קשות הם אלו אלה שאין להם. אנו מתנגדים להעלאת המע"מ שפוגע בעיקר במי שאין להם.

ניתן גם ניתן להתייעל במערכת הביטחון, כפי שאף משרד הביטחון התחייב בדוח ברודט.

נמשיך לפעול להגדלת הקצבאות לחלקי האוכלוסייה שאין להם ונאנקים תחת העול הכלכלי. אנו סבורים כי ניתן להקטין את היקף הקיצוצים על ידי הגדלת מקורות ההכנסה, בין היתר, על ידי הפניית ההכנסות הצפויות מהפקת הגז הטבעי (שהורחבו משמעותית כתוצאה מוועדת ששינסקי) לכיסוי הגירעונות. בנוגע לקיצוצים שיוותרו, אנו נאבק שלא יבוצעו מהקצבאות המיועדות לנכים, קשישים, משפחות חד-הוריות וילדים. במקום זה יש לקצץ בתקציב הביטחון ולהתאימו למתווה ברודט.

יש לפעול לבחינת העלאת שכר המינימום במשק, מקורות הכספיים יהיו מתקציבי הביטחון הגדולים וממשאבי הטבע, שהמדינה עומדת להכניס מהם לקופתה מיליארדי שקלים.

אנו נתנגד לכל פגיעה בזכויות העובדים ובמאבק צודק וחוקי של עובדי המשק לקבל את זכויותיהם.

מי שלא לומד צריך להתגייס. על המדינה להקצאות תקציבים להגדלת היקפי הגיוס בנח"ל החרדי ובמסגרות מותאמות לחרדים בצה"ל. לימוד התורה בעם היהודי הוא ערך עליון, ויש לאפשר שימור מסגרות ללומדי התורה.

יש לאפשר לתושבי הפריפריה להשתכר בכבוד ולעודד את תושבי המרכז להתגורר ולפתח את ערי הפריפריה תוך תגמול נאות. לצד זה, יש לקדם פרויקטים תשתיתיים, שמטרתם לחבר את הפריפריה למרכז והגדלת הפוטנציאל לתעשייה.

בבתי הספר של ש"ס לומדים לימודי ליבה. עם זאת, ש"ס מכירה בזכותם של אלה החושבים, שלא ללמוד לימודים אלה.

יש לעודד תחרות והנהגת מע"מ דיפרנציאלי של 8% על מוצרי יסוד בדומה למדינות נוספות בעולם המערבי. אנו מאמינים שעידוד התחרות ופירוק מונופולים היא הערובה הטובה ביותר להבטחת איכות המוצרים ומחירם. עם זאת, חייבים גם פיקוח על מוצרי יסוד במידה והתחרות לא תהיה אפקטיבית דיה בעיקר עבור מי שאין להם.

נתמוך בכל צעד שיקל עם האוכלוסייה שאין לה ובמידה ויופחת המע"מ על מוצרי המזון הדבר יוביל להוזלתם.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הצליח להעניק הנחה של 50% במחיר הקרקע לדיור לזוגות צעירים ושיווק למעלה מ-50,000 יחידות דיור בהנחות של מאות אלפי שקלים לדירה, בעדיפות ליוצאי צבא. לאחר שנים של הבטחות, אטיאס הוציא מכרזים לדיור להשכרה במחיר מופחת ומפוקח ל-10 שנים. במסגרת זו פורסמו מכרזים לדיור להשכרה ברעננה, מודיעין, ירושלים, כפ"ס, ראשל"צ ועוד. לגבי הקריטריונים נקבע כבר שתינתן עדיפות ברורה ליוצאי צבא. הממשלה או מינהל מקרקעי ישראל רשאים לקבוע את הקריטריונים.

אנו לא עוסקים כעת בהרכב הממשלה או בגודלה. מספר השרים היא החלטת רה"מ ואנו נפעל לטובת כלל ישראל.