צפו: מנוע החיפוש החברתי החדש עליו הכריזה פייסבוק

(עדכון) שמו של מנוע החיפוש: Graph Search ■ צוקרברג מסביר כי העובדה ש"בפייסבוק רוב המידע שמשותף הוא פרטי ולא ציבורי, הופכת את מלאכת החיפוש למאתגרת יותר" ■ צוקרברג: "אני אשמח לעבוד עם גוגל"

אחרי גל השמועות לקראת אירוע העיתונאים של פייסבוק שנערך בדקות אלה במטה החברה בסיליקון ואלי, מנכ"ל הרשת החברתית, מארק צוקרברג, הכריז על כך שפייסבוק עומדת להשיק מנוע חיפוש חברתי. הוא מכנה אותו בשם Graph Search, בדומה ל-Open Graph, שאחראי על המידע הנעשה בפייסבוק. צוקרברג מסביר כי מאגר המידע שיש היום בפייסבוק - מיליארד משתמשים, 240 מיליארד תמונות וטריליון קשרים - מחייב משהו שיאנדקס את הכול ביחד.

צוקרברג מסביר כי העובדה ש"בפייסבוק רוב המידע שמשותף הוא פרטי ולא ציבורי, הופכת את מלאכת החיפוש למאתגרת יותר". יתרה מזאת, "לכל חלקיק של מידע יש את הקהל שלו ואתה יכול לחפש רק אחר התוכן ששותף איתך".

הוא עומד על כך שיש הבדל בין חיפוש אינטרנטי רגיל לבין חיפוש בגרף החברתי. "חיפוש אינטרנטי יחזיר לך לינקים שאמורים לתת לך תשובות וחיפוש בגרף החברתי ייתן לך תשובות". כך, לדבריו, חיפוש כזה אמור לתת לך באופן תיאורטי תשובה לשאלה מי מהחברים שלי גר בסן פרנסיסקו.

כך הוא מדגים שניתן לחפש אחר תמונות של חברים שלו שצולמו ב-2009, תמונות שלו ושל חברים, מסעדות בשיקגו או מוזיקה שחברים שלו אוהבים וכו'. לדבריו, החיפוש בגרף החברתי היא הדרך לענות על שאלות. לדבריו, "הפוקוס הוא על אנשים, תמונות, מקומות ותחומי עניין".

כך, למשל, אפשר לחפש אחר חברים של צוקרברג שגרים בפאלו אלטו ושאוהבים את הסדרה "משחקי הכס" או למשל תמונות שלו ושל אשתו פריסליה. דוגמה אחרת היא אחת מסעדות מקסיקניות בפאלו אלטו שחברים שלו היו בהן. צוקרברג הסביר כי התוצאות מדורגות לפי החברים שהמשתמש הכי מעריך, רמת המעורבות, לייקים ותגובות שהתקבלו.

לבמה עולים תום סטוקי ולארס ראמוסן. לדבריהם, החיפוש של פייסבוק הוא לא חיפוש אחר מילות מפתח. לדברי ראמוסן, תוצאות החיפוש הם לגמרי ייחודיות לך כמשתמש. החיפוש עצמו מורכב מפילטרים שונים: מין, מצב משפחתי, מעסיק, עיר מגורים, בית הספר לשעבר ועוד.

לדברי ראמוסן, החיפוש החברתי מסייע גם בגיוס עובדים. כך, למשל, אפשר לחפש משתמשי פייסבוק שהיו מנהלי מוצר והיו יזמים.

חיפוש תמונות, סרטים ומוזיקה

אחד הפיצ'רים שצפויים לזכות בפופולריות רבה הוא חיפוש תמונות. כך מדגים ראמוסן חיפוש אחר "תמונות של חברים שלי שצולמו בפריז". דוגמה נוספת שהוא מציג היא תמונות של חברים שלו שצולמו לפני 1990 ועל המסך באירוע מופיעות תמונות של ילדים, כולל תמונה של שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, מ-1972. דוגמה אחרת היא תמונות מברלין של 1989 ועל המסך מופיעות תמונות פומביות - ולא רק של חבריו -מהתקופה של נפילת החומה בעיר הגרמנית.

החיפוש של פייסבוק, מסביר סטוקי, סובב גם סביב תחומי עניין. כך הוא מראה שניתן לחפש אחר סרטים או תוכן בידורי אחר שחבריו אוהבים או חיפוש ספציפי יותר כמו "תוכניות טלוויזיה שמהנדסי תוכנה אוהבים" או תוכניות שרופאים אוהבים ואז קופצת על המסך התוכנית "האנטומיה של גריי" ו"האוס".

סטוקי ממשיך ומראה שניתן גם לחפש אחר סוגי מוזיקה בפילטרים מסוימים כמו מוזיקה שאנשים שעשו לייק למיט רומני אוהבים וכך גם שפות שחברים שלו אוהבים וכן הלאה.

צוקרברג חוזר לבמה נלהב ואומר: "זה אחד הדברים הכי מגניבים שעשינו בזמן האחרון" ומבהיר שהמוצר כרגע בגרסת בטא. לדבריו, לחיפוש החברתי החדש של פייסבוק יש יתרון נוסף: "מי שלא יצליח למצוא את מבוקשו באמצעות החיפוש החברתי, יוכל לעשות זאת דרך החיפוש של בינג ולבצע חיפוש ברשת האינטרנט כולה. אנשים לא יגיעו לפייסבוק כדי לבצע חיפושי רשת כלליים כל הזמן - זו גם לא הכוונה - אבל אם הם יצטרכו, הם יוכלו להשתמש בבינג".

עוד הוסיף צוקרברג כי החיפוש החברתי הוא פרויקט מאוד גדול ובעתיד פייסבוק מתכוונת להביא אותו גם למובייל. הסיבה שהוא עדיין לא שם היא כי מהנדסי המובייל שלהם עסוקים בעיקר בשדרוג אפליקציות פייסבוק.

פייסבוק משיקה את המוצר כבר היום במסגרת גרסת בטא מוגבלת, כשהגולשים יכולים להירשם לבטא ולחכות לתורם עד שיקבלו הזמנה להשתמש במוצר החיפוש החדש. לינק להרשמה: http://www.facebook.com/about/graphsearch (בתחתית דף ההסבר, נמצא כפתור ההרשמה).

צוקרברג מסיים ומסכם: "יש בעיה טכנולוגית גדולה ובעיה חברתית גדולה. זה סוג הבעיות שאנחנו אוהבים בפייסבוק. מה שהצגנו היום שונה מכל מה שקיים עד כה". צוקרברג ענה על שאלות עיתונאים בסיום ובמיוחד על שאלה מעניינת למה פייסבוק עובדת במקרה הזה רק עם בינג ולא עם גוגל. "אני אשמח לעבוד עם גוגל". לדבריו, הוא מוכן לעבוד עם כל חברת מנועי חיפוש, כל עוד הם "יכבדו את הפרטיות של משתמשי פייסבוק ועד עכשיו לא הצלחנו להגיע לזה".