אפל צנחה 25% ב-3 חודשים: "עלולה לרדת עוד 30%"

בארי רית'ולץ, שחזה עוד בנובמבר כי אפל תיחלש ל-500 דולר, "מעדיף לא להיות בשורט" על המניה אך חושש כי היא תרד ל-350 ד' ■ אפל תאפשר ללקוחות בסין לשלם עבור המוצרים ב-24 תשלומים

האם הקסם של אפל מתחיל להתפוגג? ענקית התוכנה והחומרה מקופרטינו, מתמודדת בתקופה האחרונה עם דיווחים לא מחמיאים בתקשורת ועם ירידה במחיר המניה.

מניית אפל ירדה ב-25% בשלושת החודשים האחרונים והיא נסחרת, נכון לסוף יום המסחר אתמול, תמורת כ-485.9 דולר למניה - לעומת כ-705 דולר בשיא. שווי השוק של אפל עומד כיום על כ-457 מיליארד דולר.

בארי רית'ולץ (Barry Ritholtz), מנכ"ל Fusion IQ ומחבר "The Big Picture blog", טוען היום כי המניה נמצאת ב"מלכודת דובים" ועלולה ליפול ב-28% נוספים לרמה של 350 דולר. בסוף נובמבר, כשהמניה שהתה ברמה של כ-580 דולר, רית'ולץ טען כי היא בדרך ל-500 ד'. רית'ולץ עצמו היה חובב מושבע של מניית אפל עד לא מזמן.

רית'ולץ טוען כי הגופים הפיננסיים - בעיקר קרנות גידור - החזיקו כמויות גדולות מדי של אפל בתיקים שלהם, כך שהמניה הייתה "אהובה מדי". אפל כיכבה ברשימת 10 המניות המוחזקות ביותר בקרב 800 קרנות. לדבריו, אפל יכולה ליפול ל-350 דולר, בהתבסס על ניתוח טכני שערך, אם כי הוא מסתייג ואומר: "אני מעדיף לא להיות בשורט על המניה כרגע".

נומורה חתך המלצה

האנליסט סטיוארט ג'פרי מבנק נומורה, חתך אתמול (ג') את מחיר היעד של מניית אפל ל-530 דולר בלבד, 24% פחות ממחיר היעד הקודם שהציב הבנק למניה, שעמד על כ-660 דולר. בנומורה מעניקים לאפל המלצת "נייטרלי".

בנומורה צופים כי אפל תציג רווח של כ-12.84 דולר למניה ברבעון הראשון של 2013 (לעומת תחזית קודמת שדיברה על 12.78 דולר למניה) ובנוסף מורידים את התחזיות לרבעון השני וצופים לענקית הטכנולוגיה רווח של כ-11.25 דולר למניה (לעומת 11.96 דולר למניה).

באשר להכנסות, צופה ג'פריס, כי אפל תכניס כ-53 מיליארד דולר ברבעון הראשון (לעומת 54.2 מיליארד דולר בתחזית קודמת), וכן כ-44.1 מיליארד דולר ברבעון השני (לעומת 46.7 מיליארד דולר בתחזית קודמת).

התחזיות הלא מחמיאות האלה מתפרסמות אחרי שבתחילת השבוע דיווח הוול סטריט ג'ורנל, שאפל קיצצה בהזמנות של רכיבים שונים שמיועדים לסמארטפון הדגל שלה - אייפון 5. על-פי הדיווח, אפל חתכה ביותר מחצי את מספר המסכים שאותם תזמין בחודשים ינואר עד מארס.

בניגוד לדיווחים על דרישה נמוכה למכשירי האייפון, בביזנס אינסיידר מציגים היום תמונה שונה. בסקר שערכה חברת המחקר ChangeWave בצפון אמריקה, שבו השתתפו 4,061 אנשים, נמצא ש-50% ממי שמתכננים לרכוש סמארטפון ב-90 הימים הקרובים - ירכשו אייפון. נתונים דומים נרשמו בעבר בסמוך להשקות של הדגמים הקודמים.

מתמקדים בסין

שוק נוסף שאפל מצפה לצמוח בו הוא סין. השבוע החלה החברה לשווק במדינה את האייפד מיני ואת האייפד מהדור הרביעי. על מנת להתחרות בחברות כמו לנובו, ZTE ו-Huawei, שמציעות מוצרים מתחרים במחירים זול, השיקה אפל תוכנית של רכישה בתשלומים.

אפל תאפשר למי שרוכש את האייפון 5 או מוצר מסדרת הלפטופים שלה (מקבוק) לשלם ב-3, 6, 12, 18 או 24 תשלומים. הרוכשים ישלמו עמלה (6.5% על רכישה ב-18 תשלומים או 8.5% ב-24 תשלומים), מה שייקר את המכשיר.

טים קוק, מנכ"ל אפל, ביקר בסין בשבוע שעבר והצהיר שסין תעקוף את ארה"ב ותהפוך לשוק הגדול ביותר של החברה בעולם.

קוק ביקר במדינה המאוכלסת ביותר בעולם, בפעם השנייה תוך עשרה חודשים. לאפל יש 11 חנויות בסין ובהונג קונג והיא רשמה מכירות של 5.7 מיליארד דולר בסין ברבעון שהסתיים בחודש ספטמבר.