אקזיט ישראלי ענק: סיסקו רוכשת את Intucell ב-475 מ' ד'

בחברה הנרכשת, שמפתחת ציוד לייעול תקשורת סלולרית, הושקעו 7 מיליון דולר בלבד

היום אחר הצהריים הודיעה ענקית ציוד הרשתות סיסקו על רכישת הסטארט אפ אינטוסל (Intucell), הפעילה בתחום ציוד לייעול רשתות סלולריות. היקף הרכישה עומד על 475 מיליון דולר, והיא מהווה את אחת הרכישות הגדולות שהתבצעו בישראל מעולם, ובוודאי שהגדולה ביותר שביצעה כאן סיסקו - בנטרול עסקת NDS, תמורת 5 מיליארד דולר, שהתבצעה במארס האחרון.

באינטוסל, שהוקמה ב-2008 על-ידי רן ולינגשטיין ועידו סוסן, הושקעו לאורך השנים כ-7 מיליון דולר בלבד - על-ידי קרן בסמר האמריקאית ומשקיעים פרטיים - כך על פי נתוני IVC. במונחי הון סיכון זוהי השקעה שההחזר עליה הוא בסדר גודל שלא נראה כאן זה זמן רב. בסמר, המשקיעה היחידה בסיבוב הראשון, מחזיקה 40%-50% מהחברה. המשמעות מבחינת סכומים היא קבלה של 190-240 מיליון דולר, או החזר של פי 30 עד 40 על הכסף, שיעור שכמותו רואות קרנות ההון סיכון כאן לעיתים רחוקות.

"המון הזדמנויות"

לא רק קרנות ההון סיכון רשמו החזר מכובד, גם המייסדים רואים תמורה כספית שאינה טריוויאלית. מכיוון שהחברה עברה סבב גיוס אחד בלבד, וצמחה במהירות, ההחזקות לא הידלדלו יתר על המידה, וכל אחד מהם מחזיק על פי הערכות 15%-20% מהחברה. המשמעות היא, שכל אחד מהם יקבל 70-90 מיליון דולר. עובדי החברה מחזיקים בשיעור של 5%-10% מהמניות, מה שיזכה אותם ב-25-45 מיליון דולר.

החברה אמנם הוקמה רק ב-2008, אך ככל הנראה התקדמה מהר מאוד מבחינת היכולת שלה. באינטוסל מועסקים כיום כ-80 עובדים, לאחר שיצאה לדרך עם מספר חד-ספרתי של עובדים רק לפני ארבע שנים. בסיסקו הסבירו שהעסקה נובעת מהשפעה עקיפה של העלייה בביקושים של צרכני התקשורת הסלולרית להעברת נתונים על גבי הרשתות הסלולריות אל התקני המחשוב הנייד והטלפונים חכמים.

"כאשר המפעילים הסלולריים מתמודדים עם עלייה בדרישות משתמשי הקצה, עולה הצורך בייעול רוחב הפס, השימוש והשירותים על הרשת", כותבים בסיסקו. הטכנולוגיה של אינטוסל תאפשר לסיסקו - בהמשך לשתי רכישות אחרות שביצעה באותו תחום - לספק תוכנה חכמה, המבוססת על אלגוריתם, שמגבירה את היכולת של ספקיות השירותים הסלולריים לייעל ולשפר את תעבורת הנתונים על גבי הרשתות. התוכנה של החברה מאפשרת גם לבצע תיקונים בפועל של בעיות ברשת, שעד כה טופלו באופן פיזי בשטח על-ידי טכנאים. לחברה היו חוזים גדולים עם ענקיות טלקום כגון AT&T, והיו לה מכירות משמעותיות.

הרכישה הנוכחית היא ישראלית "מכל הכיוונים". החברה הנרכשת כמובן היא ישראלית, ומלבדה שלושת בעלי התפקידים בסיסקו שהובילו אותה הם ישראלים: יואב סאמט, מנהל בכיר לפיתוח תאגידי בסיסקו העולמית ואחראי במסגרת זאת גם על המיזוגים והרכישות; מיכה פורת, לשעבר מנהל השקעות בקרן ג'נסיס, ומי שמנהל היום בסיסקו את ההשקעות והרכישות במרחב הפתרונות למפעילים הסלולריים; וטל סלובודקין, שאחראי על ההשקעות והרכישות בישראל וברוסיה.

במונחי פעילות מקומית, מדובר עבור סיסקו ברכישה ה-11 בישראל (כולל מרכז הפעילות הישראלי NDS). על פי הודעת החברה, עם סגירת העסקה, שמיועדת לרבעון השלישי של השנה, צפויים עובדי אינטוסל להצטרף לקבוצת פתרונות ספקי השירות הסלולריים של סיסקו והם יהיו כפופים לשיילש שוקלה, סגן נשיא ומנהל כללי של קבוצת התוכנה והיישומים.

סיסקו, שנסחרת כעת בנאסדק לפי כ-110 מיליארד דולר, ועתידה למכור ב-2013 בהיקף של 48 מיליארד דולר, פעלה בישראל באופן נרחב במחצית הראשונה של העשור הקודם. בשנת 2009, כחלק מהמשבר שעבר על חברות הטכנולוגיה בעולם, צמצמה סיסקו את הפעילות בישראל, ולמעשה סגרה חלק נרחב מהפעילות. מאז הרכישה האחרונה, ב-2005, של Sheer Networks, לא ביצעה סיסקו רכישה בתחום ציוד התקשורת בישראל. עם רכישת NDS לפני שנה, חלק מהמוטיבציה היה להחזיר את היכולות של סיסקו גם עבור מרכז הפיתוח המקומי, מה שקורה בדרך כלל עם רכישות אסטרטגיות.

כאשר ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו, ביקר בישראל ביוני האחרון, הוא ציין: "תראו אותנו מתרחבים פה בקרוב, יש פה המון הזדמנויות. זו המדינה השנייה לאחר ארה"ב במונחי סטארט-אפ ויזמות. יש פה חברות שלא גדלות מספיק, ומה שאנחנו עושים זה להכניס את החברות לתוך המשפחה של סיסקו, ולהגדיל את הפעילות שלהן. אני לא חושב שיש זמן טוב יותר להשקיע כאן, גם בשותפויות, בהשקעות הון סיכון ובעזרה לשותפים שלנו להתרחב".

הרכישות הישראליות של סיסקו
 הרכישות הישראליות של סיסקו