אפל חתכה תחזית; המניה צללה בכ-9.8% במסחר המאוחר

(עדכון) קונצנזוס האנליסטים עמד על רווח למניה של 13.48 דולר והכנסות של 54.5 מיליארד דולר ■ החברה חתכה תחזיות לרבעון הראשון: הכנסות בטווח של 41-43 מיליארד דולר "בלבד"

הרגע המכריע לגבי עתידה של אפל הגיע. ענקית הטכנולוגיה דיווחה אמש (ד') לאחר המסחר בוול סטריט על תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של 2012, (הרבעון הפיסקלי הראשון) כאשר החברה הצליחה לעקוף את תחזית הרווח ולעמוד בתחזית ההכנסות. האם התוצאות הללו יספיקו כדי להשיב את אמון המשקיעים ולבלום את גל המימושים ממנו סבלה המניה בשבועות האחרונים? ימים יגידו.

בשורה התחתונה החברה רשמה רווח נקי של 13.1 מיליארד דולר או 13.81 דולר למניה, בהשוואה לרווח נקי של 13.1 מיליארד או 13.87 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

ומה בנוגע לשורה העליונה? החברה עמדה בתחזיות של עצמה ורשמה גידול של 18% בהכנסות לרמה של 54.5 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 46.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2011.

לפי קונצנזוס האנליסטים של"בלומברג", אפל הייתה צפויה להציג ירידה של כ-2% ברווח הנקי ל-12.8 מיליארד דולר (או 13.48 דולר למניה), וכן עלייה של 18% בהכנסות ל-54.5 מיליארד דולר - מה שצפוי להיות קצב הגידול האיטי ביותר בהכנסות הרבעוניות של החברה, מאז 2009. בכל רבעון מאז שנת 2003, נציין, הציגה אפל עלייה של 10% ומעלה ברווח הנקי.

האם האייפון והאייפד עדיין מנועי צמיחה חזקים?

מרבית האנליסטים סבורים כי האייפון והאייפד, מכשירי הדגל של החברה, עדיין יהיו מנועי הצמיחה המרכזיים של החברה ברבעונים הבאים. אפל מכרה ברבעון האחרון 47.8 מיליון יחידות של אייפון, לעומת 37 מיליון יחידות של המכשיר הנחשק בתקופה המקבילה אשתקד. מכירות האייפדים גדלו ל-22.9 מיליון יחידות, בהשוואה ל-15.4 מיליון יחידות בתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, מכירות מחשבי המק הירדו ל-4.1 מיליון יחידות, לעומת מכירות של 5.2 מיליון יחידות ברבעון המקביל ב-2011.

לפי תחזיות האנליסטים מכירות האייפון 5 היו צפויות להסתכם ברבעון האחרון בכ-48 מיליון יחידות ומכירות האייפד, על כל דגמיו, היו צפויות להסתכם בכ-22-23 מיליון יחידות. מכירות מחשבי המק צפויות היו להסתכם בכ-5 מיליון יחידות.

אז מה גרם למניית החברה לצלול בכ-28% מהשיא בשבועות האחרונים? אנליסטים מציינים כי הסיבה המרכזית לכך היא העובדה שמתחרותיה המרכזיות של אפל גוזלות ממנה נתחי שוק גדולים גם בסקטור הסלולר וגם בשוק הטאבלטים. עדות לירידה בביקושים למוצריה של אפל ניתן היה לקבל מוקדם יותר החודש, אז החלו להופיע דיווחים רבים לכך שהחברה קיצצה בהזמנות של רכיבי האייפון 5, זאת פחות מ-4 חודשים לאחר השקתו.

הצרות של אפל לא מגיעות רק מצד מתחרותיה הענקיות אלא גם מצד מתחרות קטנות יותר. בחודשים האחרונים דווח כי בכוונת החברה לפתח מכשירי אייפון זולים יותר כדי לחדור לשוק הסיני. אולם, הבוקר דווח ב"בלומברג" כי אפל מובסת בהיקף מכירות מכשירי הסמארטפון בסין על ידי חברה בשם China Wireless Technologies - המחזיקה בנתח שוק קטן פי 100 מזה של יצרנית האייפון 5.

מעבר לכך, רבים אחרים טוענים כי אחת הבעיות המרכזיות של החברה היא חוסר חדשנות. "אם החברה לא תצליח לפרוץ לשוק עם מוצר חדשני, היא תמשיך להציג ירידה מתמשכת ברווחיה.

חותכת תחזיות והמניה צוללת

החברה פרסמה גם תחזיות לגבי הרבעון הראשון של 2013, לפיהן היא צופה הכנסות בטווח של 41-43 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 45.6 מיליארד דולר. החברה לא פרסמה תחזית רווח ואיכזה גם לגבי תחזית המרווח השולי שלה - 38%., עניין שאיכזב מאוד את המשקיעים שקיוו כי החברה תחזור למרווח השולי הקבוע שלה - 40%. בעקבות התחזית המאכזת מניית החברה צללה בכ-9.8% במסחר המאוחר.

"זה הכל לגבי התחזית", קובע גיין מונסטר, אנליסט בפייפר ג'פרי בהתייחסו לתחזיות החברה לגבי הרבעון הראשון של 2013. "קיים חוסר בהירות לגבי השאלה עד כמה חולשת המכירות מגולמת כבר במחיר המניה", הוא מוסיף. מנייית אפל, נזכיר, צנחה בכ-8% מאז תחילת החודש ובכ-28% מאז השיא שרשמה בשלהי ספטמבר 2012 - 705 דולר.

ובינתיים, אנליסטים חותכים את מחירי היעד על מניית החברה. סטיבן מילונוביץ', אנליסט ב-UBS חותך את מחיר היעד לאפל לרמה של 650 דולר, לעומת מחיר יעד קודם שעמד על 700 דולר. עם זאת, הוא מוסיף באותה נשימה כי "מחיר המניה הנוכחי כבר משקף דיסקאונט גדול ומגלם את הירידה בביקושים למוצריה שלה אפל".

עוד לפני פרסום הדוחות מונסטר העריך כי "אם היא תפספס את התחזיות אך תציג תחזית מכירות פנומנלית לרבעון הראשון מניית החברה תזנק", הוא טוען. "אבל, אם היא תציג דוחות מעולים לרבעון האחרון של 2012 ותפרסם תחזית שלילית, המניה תמשיך לצנוח", הוא טוען. מונסטר, מעניק למניית החברה המלצת "קנייה" ומחיר יעד גבוה יחסית של 875 דולר למניה.