צבי סטפק: ממשלה יציבה וחזקה תוביל לעליות בבורסה

יו"ר מיטב בית השקעות: "ממשלה צרה לא טובה לשוק מכיוון שיהיה קשה לה להעביר תקציב" ■ "אנו צפויים לראות העלאות מסים וקיצוץ תקציב" ■ צפו במניות המומלצות

"בתקופת הבחירות, העצבנות ניכרת בשווקים", כך אמר יו"ר מיטב בית השקעות, צבי סטפק במסגרת הכנס השנתי ללקוחות מיטב טרייד שנערך בבית ציוני אמריקה. יו"ר מיטב עסק בנאומו בשוק ההון ערב הבחירות בישראל והתרחישים האפשריים בשוק הישראלי בשנת 2013.

"בתקופת בחירות, ניכרת העצבנות של השווקים בסטיות התקן העולות. קיים חשש בשוק ההון מקושי בהקמת ממשלה יציבה, אמר סטפק, והדגיש, כי ממשלה צרה לא טובה לשוק מכיוון שיהיה קשה לה להעביר תקציב. ככל שהממשלה תהיה יציבה יותר ותהיה לה יכולת לקבל החלטות קשות, שוק המניות ושוק האג"ח יגיבו באופן חיובי יותר". עוד הוסיף, כי לא משנה מי יהיה בשלטון, אנו צפויים לראות שילוב של העלאות מסים וקיצוץ תקציב.

לגבי שוק אגרות החוב הממשלתי והקונצרני, הסביר סטפק, כי שוק האג"ח הממשלתי מציע תשואות נמוכות מאוד ולכן הוא מסוכן ביחס לתמורה שהוא מציע. הסיכון גבוה יותר ככל שהמח"מ ארוך יותר. צריך להעדיף באפיק האג"ח הממשלתי את המחמים הקצרים והבינוניים על פני הארוכים. תיק אג"ח קונצרני מפוזר יניב תשואה גבוהה יותר מתיק אג"ח ממשלתי.

שוק המניות הישראלי הציג תשואת חסר בשנים 2011-2012, עם זאת, הדגיש סטפק, כי חלק מהפיגור נסגר בחודשים האחרונים בשל דחיית הלו"ז של האיום האיראני והתאוששות שוק האג"ח הקונצרניות, שהעיק קודם לכן על שוק המניות. לפי הערכות מיטב, נקודת התמחור נוחה בתחילת 2013 וכלל רמת השערים בישראל זולה בכ-15% עד 20% בהשוואה לשווקים המפותחים.

לסיכום, דן יו"ר מיטב בנושא שוק הנדל"ן הישראלי וטען כי, העלייה האחרונה במחירי הדירות שהחלה ב-2006 ועד 2009 הייתה תיקון חד-פעמי. "בכל עשור ב-6 העשורים האחרונים היו 3-4 שנים של ירידה במחירי הדירות", הסביר, כאשר העלייה הממוצעת במחירי הדירות בישראל מאז שנות ה-60 הינה 2% ריאלית לשנה בלבד. התשואה על השקעה בדירות (עליית ערך+שכירות) הייתה תקופה ארוכה נחותה בהשוואה להשקעה באג"ח ממשלת ישראל. בנק ישראל אינו מסוגל להתמודד לבדו באמצעות הריבית עם כוחות ההיצע והביקוש בשוק לאורך זמן ולכן, טוען סטפק, הפתרון הוא "שחרור קרקעות מהיר במחירים נמוכים ממחירי השוק תוך פיקוח על מחירי הדירות שייבנו מסגרת זו".

תחזית מיטב לשנת 2013 היא צמיחה של המשק הישראלי בכ-3.6%, אינפלציה של 1.8% כאשר הריבית תעמוד על 1.75% בסוף השנה.

המניות המומלצות במיטב (רשימה חלקית): סקטור הבנקים (פועלים , לאומי ודיסקונט), קמעונאות (פוקס וקסטרו), בתחום התקשורת ממליצה מיטב על בזק , סלקום ופרטנר. בתעשייה, שרותים והייטק: אלקטרה, שלאג ואיתוראן. מומלצות כמו גם חברות הנדל"ן: אלוני חץ ולוינשטיין . בתחום האחזקה במיטב מעדיפים את החברה לישראל , אלרון ואלקו.