אפל צוללת: "גילחה" למשקיעים 218 מיליארד ד' מהשיא

ענקית הטכנולוגיה דיווחה אמש על תוצאות מאכזבות ■ הרווח אמנם גדל, אך האנליסטים חוששים שימי הצמיחה המהירה חלפו ללא שוב ■ המנכ"ל טים קוק: "אנחנו עובדים על דברים ממש מדהימים"

מניית אפל צונחת היום (ה') בוול סטריט, לאחר שהחברה הודיעה אמש כי הרווח שלה עלה בפחות מאחוז אחד ל-13.1 מיליארד דול, שהם -13.81 דולר למניה, בתקופה שהסתיימה ב-29 בדצמבר. המכירות עלו ב-18% ל-54.5 מיליארד דולר, פחות מהאומדן הממוצע של אנליסטים שציפו למכירות בהיקף של 54.9 מיליארד דולר. האנליסטים חזו רווח של 13.53 דולר למניה.

התוצאות משקפות את העלויות הגדלות של השינויים הנערכים במוצרים כדי לשמור על התחרותיות מול שחקניות כמו סמסונג בשוק הטלפונים החכמים הרווי. בעוד מנכ"ל אפל, טים קוק, מוביל את אפל להכנסות שיא ולמכירות שיא של מכשירי אייפד ואייפון, הצניחה במחיר המניה משקף את החשש של משקיעים מיכולתה של ההנהלה להמשיך ולהשיק מוצרים שיהוו להיטים יותר משנה לאחר מותו של המייסד המשותף של החברה, סטיב ג'ובס.

"אנשים חוששים מקצב הצניחה במכירות לאחר ההשקה הראשונית של מוצר ושואלים את עצמם האם החברה יכולה להביא לשוק מוצרים חדשים ומעניינים כדי לתדלק מחדש את הצמיחה", אומר וולטר פייסיק, ראש מחלקת המחקר בבית ההשקעות BTIG בניו יורק.

החברה השיקה את האייפון 5, האייפד מיני ועיצבה מחדש את מחשבי המק על מנת למשוך לקוחות חדשים עבור הרבעון החדש של שנת הכספים של החברה, שמציג בדרך כלל את התוצאות הטובות ביותר.

הירידה במחיר המניה של אפל "גילחה" כ-218 מיליארד דולר משווי השוק שלה מאז השיא שנרשם בחודש ספטמבר 2012, ופירושו של דבר שהחברה עשויה לאבד את מעמדה כחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם לטובת חברת אקסון מובייל. במהלך הארכת המסחר, נפל מחיר המניה עד ל-457.3 דולר. המניה עלתה ב-1.8% והתייצבה על 514.01 דולר עם סגירת המסחר בניו יורק, מה שהותיר את אפל עם שווי שוק של 482.7 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לשווי השוק של אקסון, שעמד על 413.5 מיליארד דולר.

תחזית המכירות

על-פי התחזיות של אפל, ברבעון השני של שנת הכספים, הרבעון הנוכחי, היקף המכירות של החברה יעמוד על 41-43 מיליארד דולר. זאת בהשוואה לתחזיות של אנליסטים להכנסות של 45.5 מיליארד דולר. הרווח הגולמי יעמוד עלן 37.5% עד 38.5%, כך הודיעה אתמול אפל. ההוצאות התפעוליות בגין ציוד, חנויות קמעונאיות ומרכזי נתונים יעמדו על 3.8-3.9 מיליארד דולר.

אפל שינתה את האופן שבו היא מספקת תחזיות כספיות למשקיעים, לאחר שנים שבהן עקפה את אומדני הרווח הרבעוניים שלה ב-26% בממוצע. במקום לספק תחזיות "שמרניות", אפל מדווחת תוצאות בתוך טווח התחזיות שלה, כך אמר מנהל הכספים הראשי של החברה, פיטר אופנהיימר.

סימני אזהרה

תחרות מצד ספקי טלפונים חכמים, המשתמשים בתוכנת האנדרואיד של גוגל, כמו גם היעדרו של מכשיר חדש ופורץ דרך מאז השקתו של האייפד בשנת 2010, הובילו את דניאל מוריס, מנהל ההשקעות הראשי בחברת ייעוץ ההשקעות Morris Capital Advisors לצמצם את אחזקותיו בחברה.

"זה מעורר כמה סימני אזהרה", אמר מוריס, שקנה לראשונה מניות של אפל לפני שהחברה השיקה לראשונה את האייפון.

קוק ואופנהיימר הגנו על ביצועי החברה, באומרם כי המכירות של האייפון, האייפד מיני ומחשבי המק היו מוגבלות מכיוון שהחברה לא הצליחה לייצר כמויות מספיקות על מנת לעמוד בביקושים.

"ישנם מספר גורמים המשפיעים על תוצאות החברה משנה לשנה, המקשים קצת על המשקיעים לראות את הביצועים החזקים של החברה", אמר אופנהיימר.

קוק גם התייחס לדיווחים הטוענים כי חלה נסיגה בביקוש למכשירי אייפון, זאת בעקבות צמצום בהזמנות של החברה לחלק מרכיבי המכשיר. "בלתי אפשרי לפרש המשמעות של המהלך לגבי החברה כולה", אמר קוק.

סופו של עידן

למרות זאת, התוצאות מצביעות על כך שייתכן שתקופת הצמיחה המהירה שאפל חוותה בשש השנים - לאחר שג'ובס השיק את האייפון - הגיעה לקיצה. סמסונג וחברות אחרות הלכו בצעדיה של אפל - הן נכנסו לעידן המכשירים עם מסכי המגע והן נוגסות בנתח השוק של אפל על-ידי השקתם של טלפונים חכמים בעלי עיצובים ומחירים שונים. בתחילת החודש, סמסונג דיווחה על עלייה של 89% ברווחים, ל-8.3 מיליארד דולר.

"זה מאשר חלק מהחששות שיש למשקיעים מסוימים", אמר ג'ק אבלין, מנהל ההשקעות הראשי ב-BMO Private Bank. "זו חברה ענקית, ולכן הרבה יותר קשה לייצר גידול בתוצאות".

כדי להגדיל את הנתח שלה בשוק הטלפונים החכמים העולמי, כך טוענים משקיעים מסוימים באפל, על החברה להשיק אייפון במחיר נמוך יותר, שימשוך לקוחות במדינות מתפתחות שבהן ספקי השירות הסלולרי אינם מסבסדים רכישה של מכשירים.

קוק אמר כי אפל עדיין מאפשרת לצרכנים את החלופה הזאת על-ידי מכירה של דגמים ישנים יותר במחירים מוזלים. מלאי מכשירי האייפון 4 במהלך הרבעון עומד להסתיים, כך אמר קוק. בסין, שוק הטלפונים הגדול בעולם, המכירות צמחו ב-67% - ל-6.8 מיליארד דולר. מכירות האייפון בסין הוכפלו בשיעור של יותר מפי שניים, לאחר שאפל פתחה ארבע חנויות במדינה במהלך הרבעון.

מכירות מחשבי המק

המכירות של האייפון, מקור ההכנסה והרווח הגדולים ביותר של אפל, הגיעו ל-47.8 מיליון יחידות, נתון שתאם את התחזיות של אנליסטים שהשתתפו בסקר שנערך על-ידי בלומברג. כמו כן, החברה מכרה 22.9 מיליון מכשירי אייפד - מעל התחזיות, שניבאו מכירה של 22.4 מיליון יחידות.

על אף שאפל שיפרה את ההיצע של דגמי המחשבים האישיים שלה, מחשבי המק, במהלך הרבעון, לא היה בכך די כדי לעקוף את תחזיות האנליסטים, שעמדו על 5.1 מיליון יחידות. אפל מכרה 12.7 מיליון מכשירי אייפוד, יותר מהתחזית, שעמדה על 11.4 מיליון יחידות. קוק אמר שאפל אינה עומדת בביקוש למכשירי מק וכי היא מגבילה את המכירות.

משקיעים מסוימים מתייחסים לצניחה במחיר המניה של אפל מאז ספטמבר כאל הזדמנות קנייה.

"זה לא דומה, בשום מובן שהוא, לחברה גוססת", אמר דייוויד קולפי, מנהל ההשקעות הראשי בחברת יועצי ההשקעות Wedgewood Partners.

קוק שידר ביטחון דומה בעתידה של החברה, כשנשאל לגבי מוצרים עתידיים. "אנחנו עובדים על דברים ממש מדהימים", כך אמר. "אנחנו מרגישים מצוין לגבי מה שאנחנו מכינים לעתיד".

אפל
 אפל