השבוע בוול סטריט; האם ה"דובים" יתעוררו והתיקון בדרך?

מדד ה-S&P 500 טיפס מעל רמת ה-1,500 נקודות והדאו ג'ונס רחוק רק 2.2% משיא חדש - האם "ראלי ינואר" יימשך? ■ שטף נתוני מאקרו: סקר ה-ADP, דוח התעסוקה, קייס שילר ועוד ■ עונת הדוחות: אמזון, יאהו וקטרפילר

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר (ב') כאשר האופטימיות בשווקים גואה והמדדים המרכזיים קרובים לשיא כל הזמנים. עונת הדוחות נמצאת בעיצומה וחברות רבות הצליחו להפתיע ולעקוף את תחזיות האנליסטים. האווירה החיובית נתמכה גם מנתונים כלכליים מעודדים שהעידו כי חל שיפור ניכר בשוק הדיור ושוק העבודה. כעת, המשקיעים תוהים האם המדדים יכבשו שיא חדש השבוע? או שמא ה"דובים" יתעוררו ויביאו עימם גל מימושים גדול?

המסחר בוול סטריט ננעל בסף השבוע בעליות, זה השבוע הרביעי ברציפות, כאשר מדד ה-S&P 500 ננעל מעל הרמה הפסיכולוגית של 1,500 נקודות ולמעשה סיכם את רצף העליות הארוך ביותר מאז 2004. למעשה, הראלי של חודש ינואר הוביל את מדד הבנצ'מרק של ארה"ב לעליות של 5.4%, לרמה שלה ציפו אנליסטים רק באמצע השנה. הדאו ג'ונס רחוק רק 2.2% משיא כל הזמנים.

"ברגע שנפרוץ את רמת ההתנגדות של 1,510 נקודות, סביר להניח שנשבור גם את השיא שנרשם ב-2007", אומר וולטר צימרמן, אנליסט טכני בחברת United-ICAP. "זהו יכול להיות תחילות של גל עליות שיוביל את המדד לרמה של 1,800 נקודות במהלך השנים הקרובות".

אז מה תרם לאווירה האופטימית? אחד מהוגרמים המרכזיים היא עונת הדוחות. כ-76% מבין 147 החברות ב-S&P 500 שפרסמו עד כה את הדוחות הכספיים שלהן עקפו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח הנקי, בעוד ש-67% עקפו את תחזיות ההכנסות.

מנגד, ישנם כאלו המאמינים כי השווקים עלו מהר והרבה מדי. בשבוע שעבר רכש משקיע 100 אלף אופציות רכש ל-VIX לפברואר, במחיר של 0.55 דולר האחת. במילים אחרות, הסוחר השקיע סכום של 5.5 מיליון דולר על כך שה-VIX יתייצב מעל 16.35 נקודות. מסחר זה התבצע זמן קצר לפני שהמדד קפץ מ-12.6 נקודות ל-13.5 נקודות. לאחר מכן הוא שב ונסגר ברמה של 12.75.

זירת המאקרו: דוח התעסוקה וקייס שילר

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים מציין כי מדד האינדיקטורים המובילים בארה"ב, אולי אחת מהשיטות האמינות ביותר לחזיית העתיד, עלה בחודש דצמבר ב -0.5% , לעומת צפי לעליה של 0.4%, אך לעומתו אכזבו נתונים על מכירות בתים חדשים, מעוז תקוותם של המשקיעים.

אז אילו נתונים יתפרסמו השבוע? ביום שני יפורסמו מכירות הבתים בהמתנה, שצפויים לעלות ב-0.5% בדצמבר, וכן הזמנות המוצרים בני-קיימא, שלפי התחזיות יעלו בכ-0.8%.

ביום שלישי יפורסם מדד קייס-שילר שצפוי לעלות בכ-5.7% דצמבר, לאחר עלייה של 4.3% בדצמבר. באותו היום יפורסם מדד אמון הצרכנים הרשמי שלפי צפי האנליסטים ירשום קריאה של 64.5 נקודות, לעומת קריאה של 65.1 נקודות בחודש הקודם.

גולת הכותרת של נתוני המאקרו תהיה ביום רביעי, אז יפורסם סקר ה-ADP הבוחן את השינוי במספר המשרות שנוצרו בסקטור הפרטי בחודש דצמבר. צפי האנליסטים עומד על יצירה של 164 משרות, לעומת 215 אלף משרות בנובמבר. באותו היום יפורסם גם אומדן הצמיחה הראשוני לרבעון הרביעי של 2012. צפי האנלינסטים מצביע על שיעור צמיחה של 1.3% (שנתי)

ביום רביעי צפויה להתפרסם הצהרת הריבית של הפדרל ריזרב. הריבית אומנם צפויה להשיאר על כנה, ברמה אפסית, אך נשאלת השאלה האם יו"ר ה'פד' בן ברננקי יכריז על שינויים מוניטריים נוספים? זאת, בייחוד לאור העבודה שמאזןהפדרל ריזרב הגיע לשיא של 3 טריליון דולר בעקבות רכישות האג"ח הבלתי פוסקות שהחלו ב-2008 בשל המשבר הכלכלי בארה"ב. (לסיפור המלא)

ביום חמישי, יתפרסמו, כמדי שבוע תביעות האבטלה השבועיות, שצפויות לעלות בחזרה לרמה של 355 אלף, לאחר שצנחו לרמה של כ-330 אלף בשבוע הקודם. באותו היום יתפרסמו נתוני ההוצאה וההכנסה הפרטית של משקי הבית האמריקאים.

ביום שישי יפורסם דוח התעסוקה לחודש דצמבר. לפי התחזיות, המשק האמריקאי ייצר 156 אלף משרות, לעומת 155 אלף משרות בנובמבר. שיעור האבטלה צפוי להישאר על כנו ברמה של 7.8%.

התולעת תמשיך לכרסם באפל?

לאחר שסבלה מגל מימושים שכירסם יותר מ-290 מיליארד דולר למשקיעים בשבועות האחרונים, נשאלת השאלה האם מניית אפל הגיעה לתחתית או שמא הירידות יימשכו גם בשבוע החולף?

פרוקטר אנד גמבל וסטארבקס צפויות להמשיך לרכז עניין. הראשונה דיווחה על זינוק של יותר מ-100% ברווח ברבעון החולף ל-4.06 מיליארד דולר והעלתה את התחזיות להמשך השנה הפיסקלית, בעוד שסטארבקס הרוויחה 432 מ' ד' לעומת 382 מ' ד' ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות סטארבקס בארה"ב צמחו ב-7% בעוד אנליסטים ציפו צמיחה של 5.9%.

בין המדווחות הגדולות בשבוע הבא ניתן למנות את יאהו וקטרפילר ביום שני וכן פורד ואמזון ביום שלישי.