השורטיסטים בטבע: ההימורים על ירידת המניה בשיא של שנה

אופציות הפוט עם מחיר מימוש המגלם ירידה של 10% בערך המניה של טבע עולות פי 1.48 יותר מאשר אופציות הקול המגלמות עלייה של 10% בערך המניה ■ יתרות השורט גדלו ל-96,238 יחידות

ההימורים על ירידת מניית טבע גדלו לשיא של שנה, ברקע לחשש כי יצרנית התרופות הגנריות לא תנצח בקרב על הקופקסון, מנוע הצמיחה המרכזי של החברה ותתקשה להתמודד עם התחרות הגואה בסקטור התרופות הגנריות.

כתוצאה מכך, אופציות הפוט עם מחיר מימוש המגלם ירידה של 10% בערך המניה של טבע, עולות פי 1.48 יותר מאשר אופציות הקול המגלמות עלייה של 10% בערך המניה, כך לפי נתונים של "בלומברג". בנוסף, יתרות השורט על מניית טבע (בת"א) גדלו בשבוע המסחר שהסתיים ב-17 לינואר לרמה של 96,238 יחידות, או לשווי כספי של יותר מ-13 מיליון שקל. זאת לעומת יתרות שורט של 83,674 יחידות בשבוע הקודם.

כאמור, תרופת הקופסון של טבע, שנועדה לטיפול בטרשת נפוצה, אחראית לכ-40% מהשוק העולמי ולכן הנהלת החברה, כמו גם המשקיעים, חוששים לאבד את מנוע הצמיחה המרכזי שאחראי לכ-56% מרווחי החברה. האיום הגדול בפניו ניצבת החברה כעת הוא התרופה המתחרה של ביוג'ן, ה-BG-12, שעשויה להיכנס לשוק בקרוב.

ענקית התרופות הגישה לאחרונה עתירה לרשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) בניסיון לחסום את אישור ה-BG-12 לשיווק, בטענה ששימוש בתרופה עלול לפגוע בכליות. החלטה בנושא תינתן רק בשלהי מארס 2013, אך לפי הערכות שונות ה-FDA צפוי לאשר את התרופה.

נראה כי המשקיעים חוששים מהחלטה זו והחלו להביע אי אמון בחברה, עניין שגרם למניית טבע לצנוח בכ-9.5% מאז היא הכריזה על התוכנית האסטרטגית החדשה שלה ב-11 לדצמבר. "העניין הגדול עבור טבע בטווח הקצר הוא ה-BG-12", אומר גארי נחמן, אנליסט בחברת Susquehanna Financial Group, שמעניק לחברה דירוג "נייטרלי", בראיון ל"בלומברג".

נחמן הוא אינו האנליסט היחיד שפסימי לגבי טבע. מוקדם יותר החודש יונתן קרייזמן, אנליסט בכלל פיננסים, חתך את מחיר היעד למניה ל-40 דולר, לעומת מחיר יעד קודם של 46 דולר, בטענה כי "האסטרטגיה החדשה של טבע משקפת שינוי כיוון שתוצאותיו יתבררו רק בטווח הארוך, אלא שבינתיים הצבר האינובטיבי אינו משכנע מספיק ביכולת למלא את החלל שישאיר הקופקסון, לאחר פקיעת הפטנט ועם התחרות המסתמנת".