בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש פברואר על 1.75%

בנק ישראל: המגבלות על שיעור מימון המשכנתאות, שהוטלו על ידי המפקח על הבנקים ונכנסו לתוקפן בתחילת נובמבר עדיין לא באו לידי ביטוי בנתוני המשכנתאות לחודש דצמבר אך הן צפויות לבוא לידי ביטוי מתחילת ינואר

‎‎שיעור ריבית בנק ישראל, 1.75%, נותר כצפוי ללא שינוי גם בפברואר, כך החליטה הערב הוועדה המוניטארית בבנק ישראל. בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

בבנק ישראל מציינים עוד כי קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות וב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר עלו מחירי הדירות ב-5.7%, לעומת 3.7% ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר. המגבלות על שיעור מימון המשכנתאות, שהוטלו על ידי המפקח על הבנקים ונכנסו לתוקפן בתחילת נובמבר עדיין לא באו לידי ביטוי בנתוני המשכנתאות לחודש דצמבר אך הן צפויות לבוא לידי ביטוי מתחילת ינואר.

בנוסף, "לראשונה מזה זמן, הערכות בתי השקעות הן שהסיכונים במשק העולמי פחתו. כך, הסיכון מפני החרפת משבר החוב באירופה פחת, ואי הודאות סביב סוגית המצוק הפיסקאלי בארה"ב הוסרה ברובה. נתוני המקרו שפורסמו החודש בארה"ב ובסין המשיכו להיות חיוביים. מנגד, מהנתונים שפורסמו באירופה נראה שהפעילות עדיין לא הגיעה לנקודת המפנה והמיתון שם נמשך".

במהלך החודש האחרון לא נרשמו שינויים במדיניות המוניטרית של מרבית הבנקים המרכזיים ושיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים. מדיניות ההרחבה הכמותית בארה"ב ובריטניה נמשכת וביפן הכריזו על תוכניות הרחבה נוספות. על פי ההערכות בשווקים, המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות הגדולות צפויה להימשך.

עוד מציינים בבנק המרכזי כי התפתחות המחירים בפועל והצפיות לאינפלציה לשנה קדימה ממשיכים להצביע על סביבת אינפלציה הנמוכה ממרכז היעד. האינפלציה בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים עומדת על 1.6% והציפיות לאינפלציה לשנה קדימה המבוססת על מקורות שונים נמצאות מעט מתחת למרכז היעד. התפתחות האינפלציה במהלך 2012 משקפת את ההאטה בביקושים המקומיים. לפי הערכות הבנק העולמי, מחירי הסחורות צפויים לרדת במהלך השנתיים הקרובות, ולכן לתמוך בהמשך סביבת אינפלציה נמוכה בישראל.

האינדיקטורים השונים לפעילות הריאלית תומכים בהערכה כי במחצית השנה האחרונה חלה האטה בקצב התרחבות הביקושים, תוך יציבות בקצב צמיחת התוצר וירידה בייבוא. ההערכה בחטיבת המחקר היא שקצב הצמיחה של התוצר נותר בסביבת 3%. על פי הסקרים החודשיים אין עדות להרעה נוספת בפעילות, ואף יש שיפור קל בצפיות.

ההודעה הייתה בהתאם להערכות של כל כלכלני המאקרו (21) שנסקרו בסקר החודשי של בלומברג, לקראת הודעת הריבית היום (ב'). נציין כי בדרך כלל יש שונות מסוימת, ולפחות כמה כלכלנים מספקים הערכה שונה, כך שמדובר במצב נדיר יחסית, שבו שוררת תמימות דעים.

ההחלטה הפעם התקבלה על רקע תוצאות הבחירות לכנסת ה-19 והמעבר לתקציב זמני (החל ב-1 בינואר ועד שתוקם ממשלה חדשה שתעביר חוק תקציב חדש ל-2013), והגירעון הממשלתי הגבוה ב-2012.

נתוני האינפלציה בדצמבר (מדד המחירים לצרכן רשם עלייה של 0.2%) ולשנת 2012 כולה שיקפו היטב את ההאטה במשק: האינפלציה בשנה שעברה הסתכמה ב-1.6% - מתחת לאמצע יעד המחירים של הממשלה, נתון המשקף את ההאטה הכלכלית והירידה בביקושים, שאפיינו את 2012. עלייה מסוימת ברמת האבטלה בחודשים האחרונים וצפי להמשך הגידול באבטלה ב-2013, בד בבד עם יציבות מחירים, עשויים להוביל להורדת ריבית נוספת, בשיעור של 0.25%, במחצית הראשונה של השנה. ‏‎‎‏