השינויים בקבוצת הוט מסמלים מיזוג דה פקטו

האם מישהו במשרד התקשורת עוצם עיניים במכוון או נרדם בשמירה?

הגיע הזמן להסיר את כיסוי העיניים ולהודות שפטריק דרהי, בעל השליטה בהוט, כופה מציאות חדשה בשוק התקשורת, מציאות שספק אם היא לגיטימית. התהליכים האחרונים שאנו רואים בקבוצת הוט, של שינויים ארגוניים ותזוזות פרסונליות בכל החברות מטרתם אחת ויחידה - ליצור את המיזוג שבדרך בין כל מרכיבי הקבוצה.

זה לא סוד שהוט רואה את עצמה כקבוצת תקשורת ומזה גוזרת את פעולותיה. אך האם פעולותיה הן לגיטימיות ובהתאם לרישיון שלה שאוסר עליה לפעול כקבוצה, זו כבר שאלה אחרת. להערכתנו הוט מבצעת מיזוג בפועל שהוא מתמשך לאורך כל השנה האחרונה, אך דרהי ואנשיו לא סבורים כך. קשה להשתחרר מהרושם שמה שקורה היום בקבוצת הוט מנותק מכך שאנו בתקופת הדמדומים של שלהי כהונתו של משה כחלון. האם מישהו במשרד התקשורת עוצם עיניים במכוון או נרדם בשמירה, את זה כל אחד יכול לשפוט בעצמו. אבל אם זה הולך כמו ברווז ונשמע כמו ברווז, אז זה כנראה ברווז.

אתמול הודיעה הקבוצה על עזיבתו של ירון הורוביץ' את תפקידו כסמנכ"ל שירות לקוחות בהוט מובייל. במקומו לא ימונה סמנכ"ל אלא מנהלת אגף תשמש בתפקיד, הדס דילאון, אבל היא לא תהיה סמנכ"לית. קודם לכן הודיעה החברה על עזיבתו של מנכ"ל החברה יעקב נדבורני ועל מינויו של ליאור הלמן סמנכ"ל הכספים כממלא מקום. לפני שניהם פרשה סטלה הנדלר מתפקידה כיו"ר הקבוצה, על רקע העובדה שהחברה הפכה להיות פרטית ודרהי ואנשיו מנהלים אותה מקרוב.

לא ברור האם החברה מתכוונת למנות מנכ"ל במקומו של נדבורני או שהלמן יישאר בתפקידו לאורך זמן, אבל דה פקטו הכפיפות של הלמן למנכ"ל הקבוצה הרצל עוזר, הופכת את הוט מובייל לחטיבה בהוט, גם אם פורמלית מדובר בשתי חברות נפרדות. מקורות בחברה מציינים שלא ימונה מנכ"ל ומי שינהל בפועל יהיה הלמן לצידו של פטריס ג'אמי, שמונה למשנה למנכ"ל הרצל עוזר.

השינויים הללו ממשיכים שינויים קודמים בהוט מובייל כמו של אי מינוי סמנכ"ל משאבי אנוש, יועצת משפטית שכפופה ליועצת המשפטית של הוט, תפקיד סמנכ"ל מכירות שבוטל והפך להיות מנוהל על ידי הוט, ועוד שורה של שינויים קטנים יותר שמעידים באופן ברור ומובהק על כך שהוט מובייל הופכת להיות חטיבה בהוט. דוגמא נוספת שממחישה זאת היא העובדה שהוחלט על מינויו של יגאל דוד, מנהל אגף המוצרים בהוט מובייל לתפקיד מנכ"ל הוט נט, חברת ה-ISP של הוט.

מסתבר שיגאל דוד יבצע את שני התפקידים במקביל ועל כך הוט כמובן שלא מכריזה. אבל אם אותו מנהל ממלא שני תפקידים בשתי חברות אחיות, מה זה אומר על רמת שיתוף הפעולה ביניהם חוץ מאשר היותה קבוצה? וישנם עוד מהלכים כמו עזיבתו של רוני סבג את תפקיד מנכ"ל הוט טלקום, כאשר לא מונה לו מחליף ויש להניח שגם לא ימונה. אגב, הוט טלקום חייבת להיות חברה שמנוהלת בנפרד עם הנהלה עצמאית וכו'. מישהו שמע פעם על סבג? מישהו שמע פעם על הנהלתה של הוט טלקום?

התוצאה של המהלכים של קבוצת הוט באים על רקע שתיקה רועמת של משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים. כל שוק התקשורת נמצא בבוקא ומבולקא בגלל חוסר המעש של המשרד ובגלל חילופי הממשלות. מי זוכר בכלל את עצימת העיניים של משרד התקשורת כאשר הוט שיווקה במשותף את חבילת הטריפל שלה עם שירותי ה - ISP, תוך כדי הפרה של רישיונה? זה קרה לפני כשנה ואלמלא לחץ מסיבי של גלובס שתבע משר התקשורת להתערב לאכיפת החוק ספק אם זה היה קורה. וזה ממשיך עם סתימת הפיות להנהלת משרד התקשורת שרצתה לפרק את חבילת הטריפל של הוט שמעניקה לה יתרון תחרותי מובהק על פני כל השחקנים בשוק, וגם כאן עוצמים משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים את עיניהם באופן תמוה.

לזכותה של הוט צריך לומר באופן ברור שהיא לא משחקת את המשחק הצבוע ששיחקה בעבר. היא אומרת בפירוש שצריך לתת לכל השחקנים בשוק לעשות את הכל, כלומר לא להגביל אף אחת מהקבוצות, כולל את בזק. זה שהוט יודעת שרק היא היחידה שעושה זאת כי מותר לה וכל יתר השחקנים מוגבלים זה כבר סיפור אחר, אבל היא לא מתחסדת.

אך האחריות לכך שהוט מתנהגת באופן שהיא מתנהגת קשורה גם להחלטה המוזרה של כל קבוצות התקשורת בשוק לא לפעול נגדה באמצעים משפטיים. כך למשל קבוצת בזק שהיא הנפגעת העיקרית מההתנהלות של הוט, לא נוקפת אצבע בעניין. היא אפילו לא מתלוננת. אמנם ההחלטה שלה לא להתלונן נובעת מייאוש מהרגולציה ומהעובדה שפשוט אין מה לעשות, אבל עדיין קשה להבין את האפתיות שבה היא נוהגת.

לצידן יש כמובן את פרטנר וסלקום שגם הן מסתפקות בטלפונים לפקידי משרד התקשורת. אף אחת מהן לא מרעישה עולמות נגד הוט. הן מבינות שהוט היא פרה קדושה במשרד התקשורת וששומרים עליה בצמר גפן. מלבד זאת, הן עסוקות בתיקון נזקי התחרות בשוק הסלולרי ואין להן את האנרגיות לצאת למלחמות ומאבקים משפטיים נגד הוט.

מהוט נמסר בתגובה: קבוצת הוט מקפידה לפעול בהתאם להוראות הרישיונות ומכבדת את כללי ההפרדה המבנית החלים עליה. משרד התקשורת מסר בתגובה כי הוא מקיים פיקוח שוטף על מהלכיה של הוט ופועל בכל הזדמנות בה מתקיים חשד לפעילות אסורה.