זליכה: "האוצר מחולל מתקפה מאורגנת על מעמד הביניים"

החשב הכללי לשעבר אמר את הדברים במסגרת כנס של החברות NetApp ו- VMware בנושא אתגרי מחשוב במגזר הפיננסי ■ לדבריו: "ישראל נחשבת למדינה הענייה ביותר בעולם המערבי ולכן יכולות הצמיחה שלה אמורות להיות 4% לנפש"

פרופסור ירון זליכה ממשיך לצאת ביתר שאת נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה. "אחת השגיאות של המחאה בקיץ 2011 היא חוסר ההבנה של הציבור מכך שהפערים בתקציב הם פועל יוצא של מדיניות הממשלה", כך אמר זליכה במסגרת כנס של החברות NetApp ו- VMware בנושא אתגרי מחשוב במגזר הפיננסי.

זליכה, שהיה החשב הכללי באוצר בעבר ומכהן כיום בתור דיקאן הפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו, הצהיר בפומבי לפני הבחירות לכנסת על תמיכתו ביו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' ועל כך שזו הפעם הראשונה בחייו שהוא אינו מצביע לליכוד בשל המדיניות הכלכלית-חברתית השגויה של ממשלת נתניהו.

לדברי פרופ' זליכה, עם מדיניות נכונה ניתן לסגור את הגרעון בתקציב. "שר האוצר, יובל שטייניץ דיווח על צמיחה של 3%, כצמיחה הטובה ביותר בעולם המערבי, אך 'שכח' לציין שהצמיחה בפועל היא של אחוז אחד לנפש בלבד, הוא הצהיר והוסיף כי: "ישראל נחשבת למדינה הענייה ביותר בעולם המערבי ולכן יכולות הצמיחה שלה אמורות להיות 4% לנפש. המערב צומח בקצב ממוצע של 1% לנפש ואם משווים את הנתונים שלנו אל מול המערב מגלים שהצמיחה שלנו גרועה".

זליכה המשיך וטען כי הגורם המרכזי לגרעון הממשלתי הן הכנסות הממשלה ממיסים. "המצב בארבעים השנים האחרונות הוא שכשהממשלה מזהה גרעון היא מתמודדת עמו באמצעות העלאת מיסים, דבר הגורם להאטה, גידול בנטל המס והרחבת הגרעון". לדבריו, "המדיניות של משרד האוצר על הורדת הריבית, העלאת הוצאות והעלאת מיסים שגויה".

יש להעלות את הריבית

החשב הכללי לשעבר הסביר כי בשנת 2003 חובות הממשלה היו כה גבוהים, שהאצבע על הדק המיסים היתה מאוד קלה ולכן חלה הקטנה בצריכה הפרטית והכנסת המשק למיתון עמוק. "כתוצאה מכך, נוצרה אי ודאות בציבור, שנגרמה עקב שחיקת כושר הקניה שלו, שהביאה לירידה בצריכה והעמקת המיתון. מעולם לא יצא משק מהאטה חריפה בעולם המערבי, באמצעות ריבית נמוכה. על מנת לצאת ממיתון יש להעלות את הריבית - ריבית גבוהה חיונית לשמירה על יציבות בעת מיתון", הוא טוען.

"כיום, המשבר פחות עמוק ממשבר שנת 2003, אך יותר מורכב. כיום הבעיה היא לא ההוצאות התקציביות. מדיניות הממשלה הורידה את קצב הצמיחה לנפש מ-3% ל-1%. מדיניות האוצר החזירה אותנו לקצב צמיחה לנפש של אחוז אחד בשנה, דבר המעיד על כך שלעולם לא נסגור את הפער מול מדינות המערב. המצב היום הוא תולדה של מתקפה מול מעמד הביניים. דרושים מהלכים לשינוי פני המשק", לדבריו.

בשאלה על מינוי יאיר לפיד לתפקיד שר האוצר השיב זליכה: "איני נכנס לפרסונות. אם יאיר לפיד ימונה לשר האוצר, הוא יצטרך לשנות את חבורת היועצים שסביבו ולשנות את כל מדיניות הממשלה. לשם הוא כך הוא צריך אומץ רב וידע. רק כך הוא יוכל להצליח".