לראשונה מ-2009: כלכלת ארה"ב התכווצה ב-0.1% ברבעון 4

(עדכון) - אנליסטים בוול סטריט ציפו לצמיחה של 1% ברבעון החולף ■ הסיבה לנתון החלש: ירידה חדה בהוצאות הצבאיות של ארה"ב והסופה "סנדי" ■ 192 אלף משרות חדשות נוצרו במגזר הפרטי בחודש ינואר

נתונים מאכזבים בארה"ב: המשק האמריקאי התכווץ באופן מפתיע ברבעון הרביעי של 2012 בשיעור של 0.1%, בעוד אנליסטים ציפו לצמיחה של 1%. זאת, יש לציין, בהשוואה לצמיחה של 3.1% ברבעון השלישי של 2012.

מדובר בצמיחה השלילית לראשונה מאז הרבעון השני של 2009, לאחריו יצאה ארה"ב מהמיתון. כרגע עולים חששות כי הכלכלה לא תצליח לעמוד בהעלאת המסים שאושרה לעשירים בתחילת השנה כחלק מהמאמצים להימנע מהצוק הפיסקלי.

אנליסטים מציינים מספר סיבות להתכווצות המפתיעה שנרשמה ברבעון הרביעי כשבין היתר מוזכרת הירידה החדה בהיקף ההוצאות בתחום הביטחון שירדה לרמתה הנמוכה ביותר מאז 1972, כמו גם הנזקים שגרמה הסופה "סנדי" שפגעה בחוף המזרחי של ארצות הברית בתחילת חודש נובמבר. בשל כך, האנליסטים עדיין שומרים על אופטימיות בכל הנוגע לעתידה של ארצות הברית בכך שמדובר בפקטורים חד-פעמיים.

"המספרים של הרבעון הרביעי יכולים להטעות, מכיוון שהכלכלה הזאת נכנסה לשנה החדשה עם עמידות יותר גבוהה ממה שנראה", אמר קרל ריקדונה, כלכלן בכיר בדויטשה בנק. "כמובן שיש עדיין סיכונים גדולים, כמו לחצים פיסקלים, אבל אנחנו נוכל להתגבר על זה. הכלכלה האמריקאית תמשיך לצבור מומנטום ב-2013".

אך למרות הכל יש גם צד אופטימי לנתונים. לפי הנתונים שפורסמו עולה כי הצמיחה בכלכלת ארצות הברית עמדה בשנת 2012 על 2.2% וזאת לעומת צמיחה של 1.8% שנרשמה בשנת 2011. וול סטריט מגיבה בינתיים במתינות יחסית לנתונים והחוזים העתדיים על המדדים המובילים יורדים בעד כ-0.2%.

בתוך כך, סקר ה-ADP לחודש ינואר, שבודק את מספר המשרות החדשות שנוצרו בסקטור הפרטי, הראה כי בחודש ינואר נוצרו 192 אלף משרות חדשות וזאת לעומת 215 אלף משרות שנוצרו בחודש דצמבר כשהצפי היה ליצירת 175 אלף משרות חדשות במגזר הפרטי.

בחלוקה לענפים עולה כי מגזר השירותים היה שוב המוביל מבחינת יצירת מקומות עבודה חדשים עם 177 אלף משרות חדשות. מנגד מספר המשרות בענף הייצור ירד ב-3,000 משרות. 115 אלף מתוך המשרות הללו נוצרו על ידי עסקים קטנים ברחבי ארצות הברית. מחרתיים יפורסמו נתוני התעסוקה המלאים.

המשקיעים ממתינים להחלטת הריבית של ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב הערב. כרגיל המשקיעים לא מחכים להחלטת הריבית עצמה אלא להודעה שתתלווה אליה, בתקווה לשמוע פרטים נוספים לגבי עתידה של ה-QE3, במיוחד אם הפד החליט על מועד לסיומה.