איזי מכין את כלל לעידן חדש: "מי שלא יסתגל ישאר מאחור"

מאז כניסתו של כהן כלל ביטוח לא מפסיקה לייצר כותרות: פיטורים רחבי היקף, שינויים מבניים ומכירת פעילויות ■ במעלות דווקא רואים יתרון בקו העסקי החדש

בשבועות האחרונים נמצאת קבוצת כלל ביטוח, שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, בכותרות כל הזמן, ומנפקת חדשות כמעט מדי יום. לרוב מדובר על פיטורי עובדים ועל שינויים מבניים משמעותיים בקבוצה - כגון ביטול פעילויות ושינוי באופי העבודה במגוון רחב של תחומים, ומכירה מהירה של תחומים אחרים.

למעשה, מאז נכנס איזי כהן לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח בתחילת דצמבר האחרון, פוטרו מהקבוצה כ-200 עובדים לפחות, שהם כ-5% מכלל עובדי הקבוצה בישראל. לאחרונה הופסקה גם עבודתם של 50 עובדי מחשוב חיצוניים.

השיא הגיע השבוע, כשההסתדרות הודיעה כי יותר משליש מעובדי כלל ביטוח, כלל אשראי ומימון וכללביט מערכות הצטרפו אליה, ולכן היא עתה ארגון העובדים היציג בחברה.

בעקבות כך הודיעה ההסתדרות להנהלת החברה - שמצדה לא מתכננת לעלות על בריקדות ולהיכנס למאבק בסגנון זה שהיה בפלאפון - על כך שבכוונתה להתחיל במו"מ עם הנהלת הקבוצה, במטרה להגיע להסכמות שיעוגנו בהסכם קיבוצי. בימים הקרובים צפויה ההסתדרות להודיע על התארגנות דומה גם בכלל פיננסים.

על פי ההערכות הרווחות בשוק, מונה איזי כהן לתפקיד במטרה להכשיר את הקרקע למכירת השליטה בכלל ביטוח מידי קבוצת אי.די.בי, שנקלעה לקשיים. בכך יש אולי כדי להסביר את האגרסיביות והבהילות בצעדיו של המנכ"ל החדש, שנועדו להציף ערך לקראת מכירה מהירה של כלל ביטוח. בינתיים, באין רוכש לחברה, מנהלת אי.די.בי מגעים להעברת השליטה בחברת הביטוח לידי החברה הנכדה כור, במטרה להעלות את המזומנים שבקופתה אל אי.די.בי פתוח. עם זאת, גורמים מסביבת הקבוצה מכחישים כוונות כה מיידיות, ומציינים ש"לאיזי כהן יש רק מנדט אחד מנוחי דנקנר: להגדיל את בסיס הרווחיות בכלל ביטוח באמצעות ביצועים טובים יותר. לא בשביל שום דבר אחר".

בקרב עובדי הקבוצה ומנהלי הביניים שלה מורגשים לחץ וקושי אדירים, שפגעו בהתנהלות הרגילה של החברה למשך כמה שבועות. ואולם, בעוד שהצעדים של כהן ניחתו על עובדי הקבוצה מלמעלה, ויצרו פסימיות (שבין היתר החייתה את מאמצי העובדים להקים ועד יציג), הרי שלצעדים אלה יש גם השלכות חיוביות בהסתכלות עסקית.

השבוע הודיעה חברת הדירוג S&P מעלות על העלאת דירוג החוב של כלל עסקי ביטוח הציבורית מ-BBB פלוס ל-A מינוס, תוך הותרת דירוג כלל חברה לביטוח על AA. העלאת הדירוג באה חודשים ספורים לאחר שבחברת הדירוג הורידו את הדירוגים של אי.די.בי פתוח, שמחזיקה בשליטה בקבוצת כלל, ואי.די.בי אחזקות, שמחזיקה בשליטה בפתוח - וכפועל יוצא גם את הדירוג של קבוצת הביטוח שבשליטתן.

באוקטובר 2012 הורידה מעלות את דירוג כלל עסקי ביטוח הציבורית ל-BBB פלוס מ-A, ובמקביל הורידה את הדירוג של כלל חברה לביטוח מ-AA פלוס ל-AA. מהלך זה הגיע חמישה חודשים בלבד לאחר שחברת הדירוג הפחיתה את הדירוג של כלל עסקי ביטוח הציבורית מ-A פלוס ל-A, בשל הורדת הדירוג של בעלות השליטה והשחיקה שחלה במצב הנזילות והגמישות הפיננסית של החברות האימהות מקבוצת אי.די.בי, וכן בשל מצבה הקשה של כלל פיננסים.

מעלות: "שינוי חיובי באסטרטגיה"

בחברת הדירוג הסבירו עתה כי העלו את דירוג כלל עסקי ביטוח בחזרה לקבוצת ה-A ממגוון סיבות, ובהן מכירת חברת הביטוח האמריקאית גארד ופעילויות בכלל פיננסים, והאמונה שלקבוצת אי.די.בי ישנה יכולת מוגבלת להפעיל לחץ שלילי נוסף ולהגדיל את המינוף הפיננסי של קבוצת כלל בשלב זה. ואולם, נראה כי הסיבה המרכזית להעלאת הדירוג בכלל נובעת מהצעדים שנקט איזי, ובעיקר מהדרך שבה הוא מתכוון להוליך את הקבוצה.

"מרבית חברי ההנהלה של כלל הוחלפו בעקבות מינוי המנכ"ל החדש בדצמבר 2012. אנו רואים את השינוי באסטרטגיית החברה - דהיינו התמקדות בחיזוק פעילות הליבה, שהיא פעילות הביטוח המקומית, וכן שיפור ברווחיות במקום הרחבת נתח שוק, וזאת תוך מדיניות להמשיך ולהקטין את המינוף הפיננסי של הקבוצה - כגורם חיובי לדירוגים, אם יצלח", הבהירו כלכלני חברת הדירוג. אולם הם הוסיפו, "עם זאת אנו מעריכים כי השינויים האמורים הנם דרמטיים ומהווים אתגר משמעותי להנהלת החברה".

גורם בכיר בשוק אומר לנו, כי "העברה של חברה מקבוצת ה-B ל-A אצל S&P זה קריעת ים סוף". אם כן, מהו ההיגיון שמוביל את איזי בכלל, שאותו זיהתה מעלות כגורם חיובי?

כהן אמר לאחרונה בדיון בהנהלת כלל ביטוח, כי "חברת ביטוח שלא תתאים את עצמה למציאות החדשה של ירידה בדמי הניהול, הוצאת ביטוחי המנהלים מהמשחק והותרת השוק לפנסיה, ירידה בהכנסות בגלל המעבר למכירת פנסיה וסביבת ריבית נמוכה מאוד - לא תוכל לשמור על מעמדה, ולא תהיה חברה מובילה. הארנה השתנתה, ולא ניתן להשאיר את ההוצאות ברמתן, ללא שינוי בהתאם לירידה בהכנסות".

מבחינתו של כהן, בכלל עסקי ביטוח תהיה רק החזקה משמעותית אחת, של כלל חברה לביטוח, ללא החזקות אחרות שאינן בעסקי הליבה - שהן כלל פיננסים וכלל מימון ואשראי. מבחינתו הרווח יגיע מהביטוח ומהפנסיה, שהם עסקי הליבה שמניבים את הרווחיות הגדולה לאורך שנים.

כך, כלל פיננסים - בין אם הייתה מתקבלת מבחינת כהן כעסק אסטרטגי בעבר ובין אם לאו - היא כיום נטל, ולא נכס. מבחינת כהן בתי השקעות צריכים להתמזג כדי לגדול. נראה כי מבחינתו, בכלל ביטוח של היום, שמחפשת הגדלה מהירה של בסיס הרווחיות והצפת ערך ניכרת, ובקרוב, אין היכולות ואין הזמן לפעול להגדלת כלל פיננסים, שאינה פעילות ליבה מבחינתו.

לכסות את הבור

אך זה לא הכול. לצד העובדה שכלל פיננסים הייתה נושא צדדי מבחינתו של כהן, בשוק מציינים שהוא גם ראה בה בור שדורש הזרמות הון קבועות מקבוצת הביטוח, אם לא תיסגר או תימכר. כך, כלל פיננסים לא יכולה לשאת בנטל שלה בעצמה ולהגיע לכיסוי הנטל המימוני, ובהיעדר השקעות מלמעלה, היה עליו למכור את הפעילות הזו ולייצר ממנה תזרימים (גם אם לא שוטפים), שיאפשרו לשלם את החוב של כ-260 מיליון שקל שקיים בבית ההשקעות. את התזרים הזה הוא מייצר באמצעות מכירת טיטניום, קרנות הנאמנות וניהול התיקים וחבר הבורסה, שיניבו לו, אם הכול ילך כשורה, הכנסות שלפי הערכות עשויות להסתכם במאות מיליוני שקלים, שיספיקו לשלם את כל האג"ח וההתחייבויות.

בהקשר זה נציין כי איזי כהן לא אוהב מינוף והוצאות מימון, בטח לא בעולם הביטוח. רבים מכירים את כהן כמנכ"ל אפריקה ישראל, וחושבים שמדובר במנהל שמאמין במינוף. אבל כהן הגיע לאפריקה לאחר שזו כבר מינפה עצמה מאוד, וקודם לכן הוא ניהל במשך שנים ארוכות את קבוצת הביטוח הגדולה בשוק, מגדל, שבה נקט מדיניות ברורה של אי-מינוף.

אגב, ההיגיון שמוביל את כהן לצמצום כלל החזקות תקף גם לגבי בחינת עתיד פעילויות האשראי הצרכני והפקטורינג, שמוחזקות אף הן על-ידי כלל החזקות. עוד בימיו כמנכ"ל מגדל אמר כהן כי אין מקום לאשראי צרכני בעולם הביטוח.

מנגד, הוא שם דגש על חיזוק פעילויות הליבה של החברה בעסקי הליבה של ביטוחי החיים והפנסיה, ביטוחי הבריאות לפרט וביטוחים כלליים במגוון תחומים, וזאת מול סוכני ביטוח שאינם נמנים בהכרח עם המגה-סוכנויות של ענף הביטוח.

"הפיטורים יחסכו ביג פיגרס"

את הדחיפות בביצוע הפעולות ניתן להסביר בכך שמבחינת כהן, השאיפה היא להפנות את עיקר תשומת הלב הניהולית לביזנס כמה שיותר מהר, וכי כל מה שעשה עד כה אינו המטרה, אלא אמצעי להגיע לשיפור הפעילות העסקית, ודרך זה להצפת הערך. לכן "הוא מיהר לנער את המערכת, שהייתה בתרדמה, לאחר שכלל איבדה את המומנטום ואת היותה מובילה ותוקפת", מסבירים גורמים המקורבים לקבוצה. כך, הם מסבירים, הוא לא רצה לפעול "בשיטת הסלאמי", אלא להגיע לנקודת הפתיחה למרוץ העסקי כמה שיותר מהר.

אפרופו השינויים בהנהלה, בשוק מצביעים על כך שהפיטורים הנרחבים כתוצאה מהפחתת מספר המשרות בקבוצה יחסכו לחברה "ביג פיגרס. לא עושים מהלכים כאלה בשביל כמה לירות".

אם כן, מה עוד צפוי מבחינת העובדים בכלל? מאז שנכנס לתפקיד איזי כהן גם נתן לכמה מאות עובדים שיפור בשכר. מדובר בעובדים שהשתכרו 4,500-6,000 שקל בחודש, ושזכו להעלאה של 500 שקל, ונוסף על כך הוא הכריז כי ישיק תוכנית בונוס לעובדי הקבוצה, בהתאם לעמידה ביעדים. ואולם, נראה שהפיטורים והשינויים עוד יימשכו, הגם שהוא השלים את רוב השינויים שרצה להוביל בחברה עם כניסתו.

ומה לגבי מכירת כלל ביטוח לכור, והוצאתה מאי.די.בי פתוח על מנת להציף מזומנים במעלה קבוצת ההחזקות, שנמצאת כיום במגעים להסדר חוב? כהן ישמח לבצע עסקה שכזו, הגם שמבחינתו מכירת החברה תהיה רק פועל יוצא של הגדלת בסיס הרווחיות שלה, כך או אחרת.

איך תשפיע ההסתדרות על השווי של כלל ביטוח?

בעבר הייתה ההסתדרות שחקן דומיננטי בענף הביטוח, ואף החזיקה בקבוצת הביטוח הגדולה בישראל דאז: הסנה. האחרונה קרסה ופינתה את הבמה למגדל ולכלל ביטוח, שתפסו אחריה את הובלת הענף. כמו כן, להסתדרות הייתה השפעה נוספת בענף, למשל בקבוצת הביטוח מגדל - שבה צמח איזי כהן, שמקבל עתה את ההסתדרות החדשה כשותפה שלו בכלל ביטוח.

הודעת ההסתדרות על כך שהגיעה לרף הנדרש לכניסה לכלל ביטוח, ועל רצונה להתחיל במו"מ להסכם קיבוצי בחברה, היא משמעותית בראש ובראשונה עבור כלל ביטוח, אך גם לגבי יתר הענף - ובוודאי עבור החברות הגדולות בשוק. אלה עשויות להיות הבאות בתור, בכפוף להישגי הוועד בכלל ביטוח.

כך או אחרת, בכלל ביטוח הבהירו השבוע כי יבדקו את המספרים שתציג ההסתדרות, ונראה שמבחינת קבוצת הביטוח לא יהיה מאבק מיליטנטי נגד הקמת ועד, למשל כפי שהיה (ונכשל) בפלאפון. מה גם שאיזי כהן כבר עבד עם ועד במגדל בעבר, כאמור.

ואולם, נראה כי ההשפעה הגדולה יותר עשויה להגיע דווקא משווי כלל ביטוח. עובדים המאוגדים ביעילות, שיודעים מה הם רוצים, ומהווים כוח נגד להנהלה, עשויים לעצור התייעלויות, או לקחת נתח מהרווחיות של החברה, באופן שיפגע בשווי החברה כולה.

גורם בכיר בענף הביטוח העריך כי ועד פעיל יפחית 10% משוויה של חברת ביטוח. אם כך יקרה, אזי הדרך של איזי כהן להצפת ערך בכלל ביטוח התארכה, והחברה מאבדת שווי אולי דווקא בגלל המהירות שבה קיצץ והכין את החברה למסע העסקי שהוא מתכנן לה. רק לאחר שיהיה הסכם קיבוצי בכלל ביטוח, ותנאיו יהיו ברורים, נוכל לראות אם, ועד כמה, חותך הוועד משווי חברת ביטוח.

עם זאת, לא כולם צופים השפעות מהותיות על שווי כלל בעקבות הקמת ועד. "יכול להיות שהקיצוץ החד שהספיק איזי כהן לבצע במספר העובדים לפני הוועד יחסוך הרבה הוצאות, ויהיה שווה את אובדן הגמישות הניהולית בנושאי ייעול לאחר הקמת ועד", אמר גורם בשוק.

מה הספיק איזי לעשות מאז נכנס לתפקיד?

- פרידה ממנהלי פעילויות מרכזיים בקבוצה

- פיטורי כ-200 עובדים והפסקת העסקת כ-50 עובדים חיצוניים בתחום המחשוב

- הבאת שורת מנהלים בכירים מבחוץ ובעיקר ממגדל

- חתימת הסכמי תגמול נדיבים להנהלה החדשה, כולל אופציות בהיקף 30 מיליון שקל למנהלים הבכירים

- שינוי מבני בפעילות החברה

- קידום מכירת פעילויות כלל פיננסים