גזית גלוב לא רווה נחת: בוחנת מכירת דורי בנייה

גזית גלוב מופסדת "על הנייר" יותר מ-100 מיליון שקל על רכישת השליטה בחברת הנדל"ן שהקים אורי דורי ■ החברה: "אנו לא נוהגים להגיב על המהלכים העסקיים, אלא באמצעות הדרכים המקובלות על פי דין"

יותר משנה לאחר שהשלימה את רכישת השליטה בקבוצת הנדל"ן א. דורי, בוחנת גזית גלוב מכירה של זרוע הביצוע - החברה הבת דורי בניה.

ל"גלובס" נודע כי דורי בניה הוצעה בשנה האחרונה לכמה גורמים בשוק, כולל דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, אך עסקה לא יצאה לפועל. שווי השוק של דורי בניה - המהווה את עיקר פעילותה של קבוצת דורי - הוא 158 מיליון שקל.

מגזית גלוב נמסר בתגובה כי "החברה אינה נוהגת להגיב על מהלכיה העסקיים, אלא באמצעות הדרכים המקובלות על פי דין". עם זאת, בסוף שנת 2011 דיווחה גזית גלוב כי היא "בוחנת את ייעול פעולתן של גזית גלוב ישראל ושל קבוצת דורי, לרבות בדרך של שינויים מבניים, איחוד פעילויות או הכנסת שותפים". נראה שאחד מאותם שינויים מבנים הוא מכירת החברה הבת הקבלנית - תחום שבו גזית גלוב לא רואה יתרון יחסי.

קבוצת גזית גלוב, של חיים כצמן ודורי סגל, פועלת בהצלחה רבה בתחום הנדל"ן המניב, בעיקר בחו"ל. בשנים 2007 ו-2011 הגדילה החברה את פעילותה בישראל כשרכשה בשני שלבים את מניות השליטה בקבוצת דורי, תמורת כ-265 מיליון שקל.

עסקאות הרכישה, בעיקר הראשונה שבהן, נעשו בימים טובים יותר במשק, במיוחד עבור תחום הבנייה למגורים. נכון להיום, שווי השוק של המניות (74% מההון) הוא כמחצית מסכום הרכישה. סך הכול מופסדת גזית גלוב "על הנייר" כ-123 מיליון שקל על השקעתה.

בעסקה הראשונה, בשלהי 2007, רכשה גזית גלוב 50% מהחברה הפרטית אכד (שמחזיקה במניות השליטה בקבוצת דורי) מידי אלכס דמביצר תמורת 183 מיליון שקל. בסוף 2011 היא רכשה את 50% הנותרים באכד מידי מייסד הקבוצה, הקבלן אורי דורי, בפחות ממחצית הסכום - 82 מיליון שקל. דורי הפעיל מנגנון במב"י להיפרדות בין השותפים, וגזית גלוב העדיפה לרכוש את מניותיו ולא למכור את חלקה בהפסד גדול.

מניית דורי איבדה 20% מאז ההנפקה

החל ביוני 2011 מחזיקה גזית גלוב, באמצעות החברה הבת גזית גלוב ישראל, ב-100% ממניות אכד, והיא מאחדת באופן מלא את תוצאותיה בדוחות הכספיים. נוסף על מניות אכד, מחזיקה גזית גלוב ישראל גם ב-11 מרכזים מסחריים בישראל.

קבוצת דורי פועלת בעיקר בתחום הייזום והפיתוח ובתחום ביצוע פרויקטים בתחום הנדל"ן, בעיקר בישראל ובמזרח אירופה (באמצעות חברת Ronson). כמו כן, היא שותפה בפרויקט להקמת תחנת כוח פרטית, באמצעות החזקה של 11.3% בחברת דוראד אנרגיה, הפועלת להקמת תחנת כוח פרטית לייצור חשמל באשקלון ולהפעלתה. ייתכן שפעילות האנרגיה העתידית היא שקסמה לבעלי השליטה בגזית גלוב, שבעבר ביצעו השקעת ענק בחברת אורמת (שהסבה להם הפסדים של מאות מיליוני שקלים).

החברה הבת דורי בניה (מוחזקת 71%) מתמחה בביצוע עבודות בנייה בפרויקטים קבלניים מורכבים. בשנת 2011 היא הייתה מעורבת ב-343 פרויקטים שונים, שבהם ביצעה עבור הלקוחות בנייה של שלד ועבודות גמר. צבר ההזמנות של דורי בניה נכון לספטמבר 2012 עומד על 2.7 מיליארד שקל. ההכנסות החברה בחודשים ינואר-ספטמבר הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל, והרווח הנקי ב-31 מיליון שקל. לחברה הון עצמי של 188 מיליון שקל - 26% מהמאזן. מאז הנפקתה בתחילת 2010, איבדה מניית דורי בניה כ-20% משוויה.

נסחרת לפי שווי של 193 מיליון שקל

קבוצת א. דורי הוקמה בשנת 1961 והונפקה בבורסה בשנת 1993. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 193 מיליון שקל. האג"ח של החברה מדורג A3 עם אופק חיובי, וההון העצמי שלה עומד על 293 מיליון שקל (יחס הון עצמי למאזן של 21%). קבוצת דורי סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר 2012 עם הכנסות של 1.3 מיליארד שקל ורווח נקי של 5 מיליון שקל.

מנכ"ל קבוצת דורי הוא רונן אשכנזי, המכהן גם בתפקיד מנכ"ל החברה האם, גזית גלוב ישראל. היו"ר הוא אריה מינטקביץ', המכהן גם בתפקיד ממלא מקום יו"ר גזית גלוב. בחודש נובמבר התפטר יהודה בר-און מתפקידו כמנכ"ל א. דורי בניה לאחר שנה בלבד בתפקיד.

בעוד הרוכשים מחפשים את דרכם, המוכרים של קבוצת דורי נהנו מאקזיט דשן. אלכס דמביצר ואורי דורי אפילו חזרו לשוק ההון בהמשך: דמביצר באמצעות חברת אדומים, העוסקת בתחום האנרגיה הסולארית, ודורי באמצעות חברת הבנייה אורתם סהר (רכש 11% מהמניות ומחזיק באופציה לעלות ל-33%).

גזית גלוב
 גזית גלוב