הדולר התרסק ל-3.66 שקלים במהלך המסחר בניו יורק

(עדכון) - קרנות זרות מוכרות דולרים באגרסיביות בניו יורק נוכח הראלי בשוקי המניות והסטת הכספים מנכסים בטוחים לנכסי סיכון ■ גם מול האירו נסחר הדולר בשפל של 14 חודשים, בעוד שוקי המניות בשיאים שלא נראו מ-2007

התיאבון לסיכון עולה - והדולר נחלש: המטבע האמריקאי נפל הערב (ו') ל-3.66 שקלים במסחר בניו יורק בעוד קרנות זרות מכרו דולרים מול מטבעות אחרים בכל העולם. הסיבה: הראלי בשוקי המניות שהגביר את התיאבון לסיכון וגרם להסטת כספים מכנסים בטוחים כמו הדולר ואגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב, לנכסים מסוכנים יותר כמו מניות. יש לציין שמחזורי המסחר במסחר בדולר-שקל בניו יורק היום נמוכים.

הדולר היציג נחלש היום בשיעור חד של 1.2% לרמה של 3.682 שקלים (שפל של יותר משנה) והאירו היציג נחלש גם הוא בשיעור של 0.5% ל-5.027 שקלים. עם זאת, לאחר פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב בשעה 15:30 זינקו שוקי המניות בחו"ל והדולר נחלש באופן דרמטי עד ל-3.66 שקלים.

בחו"ל, הדולר נסחר בשפל של 14 חודשים מול האירו - 1.366 דולרים לאירו. הפדרל ריזרב בארה"ב ממשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה הכוללת ריבית אפסית ורכישה בלתי מוגבלת של אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות ב-85 מיליארד דולר מדי חודש. מדד המניות האמריקאי דאו ג'ונס חצה היום את רף ה-14,000 נקודות לראשונה מאז אוקטובר 2007. הנפט, שנחשב גם כן לנכס מסוכן, נושק ל-100 דולר לחבית.

אם כן, שבוע הבא יהיה מעניין מאוד בשוק המט"ח הישראלי. פעילים בשוק אמרו לאחרונה ל"גלובס" כי ייתכן שהיחלשות הדולר לרמה של 3.6 שקלים ומטה תהווה "טריגר" לבנק ישראל לחזור להתערב בשוק המט"ח ולרכוש דולרים.

"התחזקות האירו, הליש"ט והפרנק השוויצרי אל מול הדולר לא באה לידי ביטוי בשבוע האחרון בזירה המקומית בהיקף לו היינו רגילים במהלך השנים האחרונות. בשל האירועים המקומיים, ובניהם הודעת הפרישה של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר והתחממות בגבול הצפוני, לצד ביקושים מחברות האנרגיה, לא באו המגמות העולמיות לידי ביטוי מול השקל. היום, היצעים של תחילת החודש הקלנדרי, תשלומי שכר וכו' הניעו יצואנים רבים להקדים ולפעול להמרת דולרים לשקלים, דבר אשר יצר עודפי היצע גדולים ואת הייסוף החריג בשער השקל", סיכם יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, את מגמת המסחר במט"ח היום לפני פרסום נתוני התעסוקה.

כלכלני בנק לאומי מציינים כי "ניתן להעריך שהרחבה נוספת במדיניות המוניטארית של בנק ישראל תתרחש במידה ויחול שינוי משמעותי בתנאי הרקע הכלכליים כגון, שינוי בסביבת האינפלציה או היחלשות נוספת של קצב הצמיחה בישראל ובעולם".