חבית עם ארבע רגליים: האם עליית מחיר הנפט תימשך?

מחיר הנפט מושפע מארבעה כיוונים עיקריים - שערי החליפין, מקרו, הביקוש העולמי לסחורה והמצב הגיאו-פוליטי ■ מומחי בתי ההשקעות מנתחים את עליית המחירים האחרונה בנפט לאור השפעת הגורמים הללו, ואת הסיכויים להמשך המגמה

מחיר הנפט טיפס בכ-12% בשבועות האחרונים, לכ-98 דולר לחבית (מסוג WTI) - זינוק שאנו מרגישים היטב בתחנות התדלוק לכלי הרכב. עליית מחירי הנפט בולטת במיוחד בהשוואה לזו המינורית שנרשמה במדד הסחורות באותו פרק זמן.

מה הוביל לעלייה האחרונה, והאם היא צפויה להימשך? בעזרת אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, ורינת אשכנזי, אנליסטית בכירה במחלקת המחקר של אקסלנס, בדקנו ארבעה היבטים עיקריים המשפיעים על מחיר נפט.

המסביר העיקרי: חולשת הדולר

"לדעתי המסביר העיקרי של מחיר הנפט הוא החולשה של הדולר. ברגע שהדולר נחלש זה גורם למחיר הנפט לעלות במונחים דולריים, ואם נסתכל על הדולר מול כל סל המטבעות, נגלה תמונה הפוכה לזו של מחיר הנפט", אומר כהנוביץ', "היות שקשה מאוד לצפות את השינויים בשער הדולר - ערך המטבע מושפע מהפרשי ריביות, תחזיות צמיחה, ושינויים בגושים אחרים - חשוב מאוד למשקיעים להבין שאם הם נחשפים למחיר הנפט, הם צריכים לבדוק באיזה מטבע הם עושים את זה". כהנוביץ' מציין שמשקיעים אשר חשופים לדולר יכולים להשתמש בנפט כגידור להשקעה, ומוסיף: "מי שרוצה להיחשף באמת לשינויים במחיר הנפט, צריך לעשות בנוסף חוזה מטבעי".

להערכת אשכנזי, היחלשות הדולר היא חלק ממכלול אירועים, הכולל גם את ההזרמות שמבצע הבנק המרכזי האמריקני, והצליחה בשלום של סוגיית המצוק הפיסקלי, אשר מביאות גם לעליה בשוק המניות האמריקני. "הדולר נחלש, כי המשקיעים יוצאים מהבונקר ועוברים להשקעה בנכסים מסוכנים יותר. אפשר לראות זאת גם בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב שעלו באחרונה". להערכת אשכנזי, הכוחות המקרו-כלכליים כן פועלים להיחלשות הדולר, אלא שהמצב הפכפך, וגילוי של "ברבור שחור" יכול לשנות את התמונה, ולכן קשה להתנבא.

השפעת הורדת תחזיות הצמיחה

בשנת 2012 ירד קצב צריכת הנפט בעולם ב-1.5%, על רקע המשבר שאליו נכנסה אירופה, אולם להערכת סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), ב-2013 צפויה הצריכה לגדול בכ-1%, לרמה של כ-90.8 מיליון חביות ליום. אשכנזי מסמנת בעיקר את סין כאחראית לצמיחה הזו: "בסין התפרסמו מספר נתונים כלכליים חיוביים והתחלף השלטון. זה נתן דחיפה לא רק לנפט, אלא גם לנחושת. מעבר לכך, אין התפרצות בביקושים".

לפני כשבועיים הורידה קרן המטבע העולמית את תחזית הצמיחה של הכלכלה העולמית לשנים 2013-2014, בין היתר בגלל המיתון באירופה, שטרם התאוששה מהמשבר שפקד אותה. כהנוביץ' טוען, כי הורדת תחזיות הצמיחה עשויה להוביל לירידה במחיר הנפט: "המחיר מגלם כבר היום את הציפיות, ומי שחושב שתהיה צמיחה גבוהה בעוד שנה, קונה מלאי נפט ומיכליות כבר היום. לכן ההערכות שהביקוש יעלה אבל פחות ממה שצפו קודם לכן, יכולות לגרום לירידה במחיר כי מישהו קנה יותר מלאים".

התגליות ישנו רק בטווח הארוך

בשנה האחרונה התגלו רזרבות גז עצומות במספר מדינות, ובהן ארה"ב, עירק וברזיל, ולמעשה היקף הרזרבות הללו גדול יותר מהיקף צריכת הנפט. להערכת אשכנזי, ההשפעה של התגליות האחרונות לא צפויה לבוא לידי ביטוי בשנה הקרובה: "התגליות הללו ישפיעו בטווח ארוך של 10 שנים קדימה. גם באופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט, ר' ש') לא נלחצים מהתגליות, ואומרים שלא מדובר בכמויות שמאיימות על ההיצע שלהם".

כהנוביץ' מסביר את זה שמחיר הנפט לא יורד למרות שההיצע גדל, בכך שהיום יקר יותר להפיק את הנפט מאשר בעבר. "היום צריך ללכת לאמצע האוקיינוס ולקדוח לעומקים נמוכים יותר עם אסדות משוכללות בשביל להפיק את הנפט".

כיצד התגליות החדשות ישפיעו על מחיר הנפט? לדברי כהנוביץ', "בניגוד לאנליסטים אשר חוזים עלייה במחיר הנפט בשנים הבאות, החוזים העתידיים על מחיר הנפט דווקא מראים מגמה שונה - עד אמצע 2013 תירשם עלייה מתונה במחיר הנפט, ובשנים שלאחר מכן יירד מחירו בקצב שנתי של 4% עד 2018".

הסיכון באזור הוא מצב נתון

למרות תגליות הנפט האחרונות, אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה הוא עדיין זה שבו מופקת כמות הנפט הגדולה בעולם. מאז פרוץ "האביב הערבי" לפני שנתיים התערערה היציבות באזורנו, ובנוסף למתחים הפנימיים ישנם עימותים גלויים וסמויים בין מדינות האזור.

להערכת אשכנזי, "מצב זה לא השפיע עד עתה על מחירי הנפט. יתרה מכך, ארגון אופ"ק הודיע לפני מספר ימים, שמחיר הנפט יישאר פחות אותו יותר באותה הרמה כמו ב-2012. הסיבה לכך שהם לא רוצים שמחירי הנפט יעלו, היא שהכלכלה העולמית רגישה לשינויים במחירי הנפט. מחירי נפט גבוהים מאיימים על הצמיחה, ואף אחד לא רוצה להיכנס שוב למיתון".

לדברי כהנוביץ', "ברור שהתלקחות במזרח התיכון יכולה לגרום לשיבושים באספקה ולחוסר ודאות, שיביאו לעלייה במחיר הנפט. אלא שבסך הכול זו עובדה שיש סיכון גיאו-פוליטי באזורים שבהם יש נפט, וההיסטוריה מלמדת שכל התלקחות כזו היא זמנית".

כהנוביץ' מעלה את הזיכרון המר מאמברגו הנפט מ-1973, "שהעיף את מחירי הנפט, אבל הרבה מדינות הפיקו לקחים מאז. אחד הלקחים מאותה תקופה הוא שארה"ב אגרה הרבה מאוד מלאי נפט לחירום, כך שתימנע אפשרות שמדינה אחרת תוכל לעשות לה 'פיגוע כלכלי'". להערכתו, "למרות שקשוקי החרבות של המדינות באזור, בעידן של היום הסיכוי להתנגשות הוא נמוך יותר".

לסיכום, אומר כהנוביץ', כי "הלחצים על מחיר הנפט הם כלפי מטה, ובאירועים נקודתיים מאוד המחיר יכול לטפס, וצריך לקחת בחשבון את מצבו של הדולר". אשכנזי אומרת: "אין נתונים שיניבו ראלי ומחיר גבוה יותר שיצדיק השקעה בנפט במקום במניות. לדעתי, המניות יותר מעניינות השנה".