שלמה מעוז: "תוחלת החיים שלנו עולה, וזו בעיה. אנשים פה מסרבים למות"

"גם הילדים נשארים בבית, ואי-אפשר להיפטר מהם" ■ "תוך שנתיים המצב בעולם ישתפר, ותראו את קרובי משפחתכם יורדים מהארץ"

"אם חלק גדול מהתקציב היה הולך לתשתיות - נמל תעופה, ביוב, כבישים, אז אין בגירעון כל רע, כי ההשקעה תחזיר את עצמה. צריך לדעת ממה הגירעון מורכב - אם זה מדברים שלא מחזירים את עצמם, כמו תשלומי ביטוח לאומי לקבוצות אוכלוסייה בריאות שאינם עובדים, זו העברת כסף לאנשים שלא עושים דבר. העברת כסף לאנשים אלה היא ברכה לבטלה". כך אמר הכלכלן שלמה מעוז בכנס העסקים 2013 שהתקיים השבוע זו השנה השישית ביוזמת BNI ישראל, ארגון בינלאומי לפיתוח קשרים עסקיים ונטוורקינג.

מעוז הוסיף: "הגדלת תקציב משרד הביטחון - זה לא מחזיר את עצמו. מספר הקצינים הבכירים, שהם בסך הכל פקידים עם דרגות, הולך ועולה. זה תקציב שצריך לקצץ. מנגנונים אוהבים להגדיל את עצמם עם השנים. לא עסקים קטנים שחסר להם, אלא מנגנונים ציבוריים שגדלים קבוע. אני לא מתערב בכמה מטוסים צריך, אבל לבטח יש יותר מדי קצינים, פקחים במשרד החינוך ושאר פקידים. לכן, צריך להסתכל ממה הגרעון נובע".

מעוז נשמע פסימי בנוגע לאפשרויות צעירי ישראל בעתיד. "בשנת 1973 במלחמת יום הכיפורים נגרם הרס של המדינה. היום עומס הפקידות עושה את זה. כרגע, העולם במיתון אז אין בעיה. ירדנו בירידה מהארץ מ-18 אלף ל-5,000 בשנה. אבל תוך שנתיים המצב בעולם ישתפר, ותראו את קרובי משפחתכם יורדים מהארץ. תהיה לנו פה רגולציה שתבריח מפה אנשים. נעלה שוב ל-18 אלף בשנה, ותראו אנשים טובים עוזבים את הארץ. כרגע אין לאן להגר כי המצב בעולם לא מי יודע מה".

מאיפה לקצץ?

מעוז דיבר על צעדים שבהם עשוי האוצר לנקוט כדי לצמצם את הגירעון: "הכי צודק לבטל את הפטור ממס על קרן השתלמות. נהנית מזה האוכלוסייה החזקה. אין הצדקה לקבל הכנסה שפטורה ממס. יהיה מאבק מול ההסתדרות, אבל זה שווה פעם אחת ולתמיד שיושבת המשק. זה מס צודק. צריך גם להטיל מע"מ על פירות וירקות, אפילו של 8%. הצעות שיעלו לעשות מע"מ דיפרנציאלי, הן הצעות טיפשיות. אם נעשה פטור ממע"מ על בגדי ילדים, פתאום תוך כמה חודשים כל האוכלוסייה יהיו ילדים. פטור ממיסים של החוק לעידוד השקעות הון - יש תמריצים של 5.5 מיליארד שקל. צריך להטיל יותר מיסוי על חברות בינלאומיות שפועלות בארץ ומחפשות כאן מקלטי מס, דרך חברות שיש להם בכל מיני איים נידחים".

"אנשים פה מסרבים למות"

בנוגע לשוק הנדל"ן אמר מעוז: "יש תכונה מוזרה למשכנתאות האלה - הן גדלות, וצריך להחזיר את הכסף. הנטל הזה מתחיל להכביד על האוכלוסייה. יש האטה בקצב הצריכה של הציבור. גם הצריכה של מזון וברשתות השיווק יורדת. אבטלה עלתה בדצמבר, משקי הבית מתחילים לחסוך. האבטלה תמשיך לעלות כי מי שעסקו בענייני הבחירות יחפשו עכשיו עבודה. ואז הדאגה שלנו מתשלום המשכנתא גם תלך ותעלה. הממשלה נכשלה בשלוש השנים האחרונות בנושא הדיור ותצטרך למצוא לזה פתרון".

מעוז דיבר על העלייה בתוחלת החיים בעולם המערבי והאתגר הכלכלי שהיא מציבה: "תוחלת החיים שלנו עולה, וזו בעיה. אנשים פה מסרבים למות וכל אחד נאחז בקרנות המזבח ולוקח עוד פיליפינים. כל הזמן ממציאים עוד מכונות ומחשבים ואנשים לא מתים, וכל שנה של חיים עולה הרבה כסף. גם הילדים נשארים בבית, ואי-אפשר להיפטר מהם... הנושא של ניהול כסף נהיה יותר ויותר אקוטי. הריבית נמוכה, זמן החיסכון מתארך, צריך יותר כסף וההוצאות עולות".