מוטי זיסר הולך להסדר חוב - אלביט הדמיה דוחה התשלומים

אלביט הדמיה הודיעה על תחילת מגעים להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח בהיקף של 2.2 מיליארד שקל ■ עיתוי ההודעה - יומיים לפני המועד הקובע לתשלום 82 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקצרות

אחר תקופה ארוכה שבה העריך שוק ההון כי חברת אלביט הדמיה, שבשליטת מוטי זיסר, צפויה לפתוח במגעים להסדר חוב, הודיעה היום החברה כי היא נכנסת באופן רשמי למו"מ להסדר עם נושיה. החברה פנתה למחזיקי האג"ח במטרה "לגבש מתווה מוסכם שיאפשר לה לשרת את כלל התחייבויותיה".

היקף החוב של אלביט הדמיה בשמונה סדרות אג"ח מסתכם ב-2.2 מיליארד שקל והן נסחרות בתשואת זבל של עד 940%. האג"ח של אלביט קרסו היום בעד 24.7% ומניית החברה ירדה ב-2.7% לשווי חברה של 147 מיליון שקל (לעומת כ-5.5 מיליארד שקל בשיא, ב-2007).

הסדר החוב באלביט הדמיה מגיע לאחר שאשתקד הגיע זיסר באופן אישי להסדר עם בנק הפועלים בגין חוב ענק של כ-1 מיליארד שקל. במסגרת אותו הסדר, נדחו תשלומי הקרן של זיסר לבנק בשנתיים.

לפי דוח מקורות ושימושים עדכני שפרסמה אלביט הדמיה לאחרונה, היא אמורה לשלם השנה 732 מיליון שקל לנושיה, אך כרגע יש בקופתה מזומנים בגובה 116 מיליון שקל בלבד. לאחר שמנהליה טענו בעבר מספר פעמים כי להערכתם החברה לא תזדקק להסדר חוב, התברר היום כי גם הפנימו שמדובר במשימה בלתי אפשרית וההסדר הפך לבלתי נמנע.

עיתוי ההכרזה על הפתיחה במגעים להסדר חוב נובע מכך שיום חמישי הקרוב הוא היום הקובע לתשלום קרן וריבית למחזיקי אג"ח א' ו-ב' של אלביט, אשר החברה נדרשת לפרוע לטובתם כ-82 מיליון שקל. אלביט הדמיה מבקשת כעת לדחות את מועד התשלום מ-20 בפברואר ל-1 באפריל.

בתקופת דחיית תשלומי הקרן בכוונת החברה לשלם כסדרם את תשלומי הריבית לסדרות השונות.

התשלום עלול לרוקן את הקופה

התשלום לסדרות האג"ח הקצרות (א' ו-ב') אפשרי, אך יכול היה לרוקן את קופת המזומנים של החברה. מקור נוסף לתשלומים לנושים תוכנן להגיע מהחברה הבת (63%) פלאזה סנטרס, שאמורה הייתה לחלק דיבידנד של 30 מיליון אירו, שממנו הייתה נהנית בעיקר אלביט. אלא שבימים האחרונים גברה ההתנגדות של מחזיקי האג"ח הארוכות של אלביט הדמיה לשלם לאג"ח הקצרות וכן זו של כלל מחזיקי אג"ח פלאזה סנטרס לחלוקת הדיבידנד בכלל. עקב כך הוחלט על דחיית הדיבידנד.

נבחנת השקעה של גורמים גלובליים

אלביט הדמיה מסרה היום כי "הדירקטוריון הסמיך את הנהלת החברה לפנות לכלל הנאמנים ונציגי מחזיקי אגרות החוב, בניסיון לגבש פתרון מוסכם ולאפשר לחברה לשרת את כלל התחייבויותיה. החברה פועלת לגיבוש פתרון כולל לכלל הסדרות, תוך בחינת הצעותיהם של מספר גורמים גלובליים להשקעה משמעותית בחברה.

"גורמים אלו רואים לנגד עיניהם, בין היתר, את הערך הנכסי נטו (NAV) החיובי של החברה ופוטנציאל תשואה גבוה בנכסיה אשר מושפעים כיום באופן זמני בלבד מקושי תזרימי. בנוסף, הם מבטאים את הבעת האמון ביכולת היזמית והניהולית של בעל השליטה וההנהלה, כמו גם מחויבותם של אלו להמשך השבחתה וצמיחתה של אלביט הדמיה".

התגובה בסדרות א' ו-ב', בהיקף כספי של כ-210 ו-20 מיליון שקל בהתאמה, הייתה קשה - איגרות החוב מסדרה א' נפלו היום ב-24.7% לתשואה של 940%, ואילו איגרות החוב מסדרה ב' ירדו ב-7.8%, לתשואה של 78%.

לפני כחודש הורידה מידרוג את דירוג החוב של החברה ב-5 דרגות לרמה של B2, אשר משקף התחייבות ברמה השקעה ספקולטיבית הכרוכות בסיכון אשראי גבוה. בכך היא יישרה קו עם חברת הדירוג SP מעלות שעשתה זאת קודם.

מניית החברה הבת פלאזה סנטרס (סימול PLAZ.L) הגיבה לידיעה וירדה היום בכ-3.5% בבורסת לונדון והיא נסחרת היום לפי שווי של 125 מיליון דולר (לאחר שאיבדה 47% מערכה בחמשת החודשים האחרונים).

אלביט הדמיה עוסקת בייזום נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה ובהודו. בנוסף לפלאזה סנטרס, פעילה אלביט בתחום הביומד באמצעות החברה הבת אלביט מדיקל (90%), הנסחרת לפי שווי של 127 מיליון שקל.