הסטארט-אפ הישראלי שמאחורי טרנד הכפילים בפייסבוק

"שבוע הכפילים", או כפי שהוא נקרא באנגלית: Doppelganger Week, השתלט על הפייסבוק ■ דווקא פיצ'ר שולי באתר של חברת הסטארט אפ הישראלית MyHeritage הפך ללהיט גדול השבוע

כל מי שגלש בפייסבוק השבוע התקשה להתעלם מתופעה ויראלית למדי במסגרתה משתמשים רבים החליפו את תמונות הפרופיל שלהם בתמונות של מפורסמים מישראל ומהוליווד. אין מדובר בהזדהות עם תעשיית הבידור או בקמפיין מסחרי, אלא בתופעה כלל עולמית בשם "שבוע הכפילים" או כפי שהיא נקראת באנגלית: Doppelganger Week. אפילו המפורסמים נשבו בטרנד: כך למשל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליף את תמונת הפרופיל לדמות שלו ב"ארץ נהדרת" אותה מחקה בהצלחה מריאנו אידלמן, ואילו הזמרת נורית גלרון גילתה חוש הומור משובח כששינתה את תמונת הפרופיל שלה לזו של יהודית רביץ.

למעשה, הטרנד הוויראלי הזה הגיע לישראל באיחור של שלוש שנים, לאחר שיצא לאוויר העולם, בעיקר בארה"ב, כבר ב-2010. מי שעמד מאחורי היוזמה, לגמרי במקרה, הוא בחור בשם בוב פאטל שהחליט לשנות את תמונת הפרופיל שלו ברשת החברתית לזו של טום סלק לאחר שחברים רבים הסבו את תשומת ליבו לדמיון הרב ביניהם.

מלבד פאטל, אין מאחורי שבוע הכפילים אף גוף או חברה שלקחו על כך את הקרדיט והעניינים מתנהלים כמעט באופן עצמאי. אך נראה שדווקא חברת סטארט-אפ ישראלית אחת הצליחה לעלות על גל הוויראליות כמעט מהרגע הראשון וליהנות מפירות הפופולריות הזו. MyHeritage הישראלית אמנם מתעסקת בעצי משפחה וביצירת אילנות יוחסין באינטרנט, אך דווקא פיצ'ר שולי שהיא מציעה באפליקציית הסלולר שלה הפך ללהיט גדול בקרב משתתפי שבוע הכפילים מאז שהחל ועד השבוע האחרון בישראל.

החברה רכשה בעבר טכנולוגיה ייחודית לזיהוי פנים כדי לאפשר למשתמשיה לחפש קרובי משפחה לפי תווי פנים זהים, אך במקביל החליטה לייצר גם מעט שעשוע ובאמצעות אותה הטכנולוגיה המשתמשים יכולים לחפש אחר מפורסמים שהם דומים להם.

הכניסה המאוחרת לישראל של שבוע הכפילים הביאה אתמול לטראפיק משמעותי עבורMyHeritage. לדברי מנכ"ל החברה, גלעד יפת, אפליקציית האייפון של החברה דורגה במקום הראשון בחנות האפליקציות הישראליות תחת אפליקציות חינמיות, כשבמקום השני נמצאת אפליקציית MyCeleb של החברה שכוללת את פיצ'ר זיהוי הפנים. במקביל, אפליקציית האייפד שלהם מדורגת במקום הרביעי בחנות הישראלית.

בנימין נתניהו והכפיל שלו מריאנו ב
 בנימין נתניהו והכפיל שלו מריאנו ב

זינוק משמעותי בישראל

יפת מספר שנתוני השימוש בישראל בפיצ'ר הסלבס של החברה מזנקים כל הזמן. זה התחיל מכמה מאות של התקנות חדשות לאפליקציית הסלולר וכמה אלפי תמונות שהועלו לשרתי החברה בשבת, וזינק אתמול ל-100 אלף התקנות ו-920 אלף תמונות שהועלו. בסך הכול, בתוך שלושה ימים, הותקנה האפליקציה למעלה מ-105 אלף פעם והועלו למעלה מ-960 אלף תמונות. בשעות השיא אתמול, נרשמו 4 התקנות של האפליקציה בכל שנייה ו-36 תמונות הועלו בכל שנייה.

עם זאת, יש לציין, כי הטרנד הוויראלי גדול אף יותר, כיוון שלא כל הגולשים משתמשים בשירותיה של MyHeritage, שכאמור מציעה פיצ'ר בתחום אך אינה אחראית על השבוע הייחודי הזה.

"שבוע הכפילים היה סיפור גדול בארה"ב ב-2010, אבל הטרנד לא חזר על עצמו ב-2011 וב-2012. השנה אנחנו רואים זינוק משמעותי כמעט ורק בישראל", מספר יפת ל"גלובס". "המזל שלנו היה שזיהינו את הנושא של שבוע הכפילים ממש בתחילתו והבנו שהוא הולך להיות טרנד ויראלי ענקי. גילינו את זה ממש במקרה וכמה שעות אחרי שזה התחיל לתפוס תאוצה האתר שלנו נפל בגלל עומס חריג ולא ברור של גולשים שמגיעים מכל רחבי ארה"ב", הוא אומר.

"זה היה נראה בהתחלה כמו מתקפה אבל ראינו שהדרישה היא רק לפיצ'ר זיהוי הסלבס שלנו. דרך מעקב אחר השיחות בטוויטר הבנו שמדובר על תופעה בשם 'שבוע הכפילים' ומיהרנו לרכוש את הדומיין DoppelgangerWeek.com", נזכר יפת.

יפת מספר שעל אף שהיה מדובר בשבוע בלבד שבמסגרתו משתמשים אמורים להחליף את תמונות הפרופיל שלהם בפייסבוק לתמונות של מפורסמים שדומים להם, התופעה נמרחה על פני חודש וחצי. ולמרות זאת, המם הוויראלי לא התפשט יותר מדי מחוץ לגבולות ארה"ב, וכאמור ב-2011 וב-2012 התופעה לא חזרה על עצמה בסדרי גודל משמעותיים.

באשר להצלחת הטרנד, יפת אומר כי לדעתו התופעה תופסת כי "אנחנו חיים בחברה שסוגדת לסלבס והרבה אנשים רוצים להיות מפורסמים או לפחות להיראות כאלה".

בשורה התחתונה, הוא מודה, החברה שבניהולו לא רואה ערך כספי מהטראפיק העצום שהיא מקבלת בימים האחרונים. "אין ערך ישיר בכך שאנשים מייצרים באזז ומפרסמים לינקים ל-MyHeritage . אין מזה שום רווח כספי. אנחנו גם לא מתכוונים לדרוש כסף על השימוש בפיצ'ר או לייצר מודל כספי מאחורי זה", הוא אומר.

לדבריו, "אנחנו שמחים שאנחנו עוזרים לאנשים שלא יכולים לחכות כדי לראות לאיזה סלב הם דומים, אבל זה לא חלק מעסקי הליבה שלנו". לפיכך, הוא מסביר כי החברה החליטה השבוע להסיר את פיצ'ר התאמת תמונות הגולשים לתמונות מפורסמים מהאתר של MyHeritage ולאפשר גישה אליו רק באמצעות האפליקציה הסלולרית. זאת, כדי לא לפגוע בגישת המשתמשים הרגילים לאילנות היוחסין שלהם באתר. "אנחנו מאמינים גדולים במיקוד ובפוקוס על עסקי הליבה שלנו, ובדרך זו זה לא יפגע בהם. מה גם שהגולשים יוכלו עדיין ליהנות מפיצ'ר זיהוי הפנים באפליקציה".