"על צה"ל לתת משקל רב יותר לחיזבאללה, חמאס וסוריה"

דוד ברודט, שעמד בראש הוועדה לבחינת תקציב הביטחון אחרי מלחמת לבנון השנייה: "כדי לשמור על איזון בין תקציב שמאפשר צה"ל חזק, לבין תקציב שיהווה נטל גדול מדי על החברה, צה"ל יצטרך לתת משקל רב יותר לאיומים הנוכחיים"

"בתכנון תקציב הביטחון לשנים הקרובות, וכבר החל מהתקציב לשנת 2014 ו-2015 יהיה צורך לעשות שינויים בסדרי העדיפות אל מול האיומים הנוכחיים. צה"ל יצטרך לעשות שינויים כדי להיות מוכן ועדכני אל מול האיומים המשתנים", כך אמר יו"ר דירקטוריון בנק לאומי דוד ברודט, במסגרת סמינר של המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה".

ברודט, נזכיר, עמד בראש הוועדה הממשלתית לבחינת תקציב הביטחון (ועדת ברודט) שמינתה הממשלה לאחר מלחמת לבנון השנייה. לדבריו, "כדי לשמור על איזון בין תקציב ביטחון שמאפשר צה"ל חזק, לבין תקציב שיהווה נטל גדול מדי על החברה כולה, צה"ל יצטרך לתת משקל רב יותר לאיומים הנוכחיים - בעיקר איומים של ארגונים תת-מדינתיים דוגמת חיזבאללה, חמאס בעזה, התפתחויות שונות שייתכנו בסוריה וכדומה".

עוד אמר ברודט, כי "יש זמנים שלמדינה אין מספיק כסף כדי לתת מענה מושלם לכל האיומים הביטחוניים. זה קרה בשנות ה-50 וזה קורה גם היום. בזמן כזה צריך לדעת לקחת סיכונים ולנהל סיכונים, אבל חייבת להיות שותפות אמיתית בין הדרג הצבאי למדיני. בדיונים שלנו ראינו שהיו פעמים שהצבא הרגיש שאין לו גיבוי מהדרג המדיני בניהול סיכונים כזה".

"אין ספק שלישראל יש קושי להתמודד בעולם של ימינו, עולם של כלכלה גלובלית, כשגובה תקציב הביטחון שלנו עומד על כ-7% מהתקציב, בעוד שביתר מדינות המערב הוא עומד על כאחוז אחד בלבד. זה מגביל אותנו ויוצר פגיעה כלכלית לא פשוטה".

ברודט נשאל ע"י הקהל לגבי חשיבות הסיוע האמריקני לתקציב הביטחון, ואמר כי "אנחנו צריכים להתנהג יפה מאוד עם האמריקנים, כי זה מגיע להם. למשלם המסים האמריקני יש חלק חשוב מאוד בתקציב הביטחון הישראלי. יש הסכם לגבי גובה הסיוע עד לשנת 2018 - אני לא יודע מה יהיה אחרי זה, אבל להתנהגות שלנו יהיה תפקיד בהסכם החדש".