נציגויות מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח ואחזקות בוחנות שת"פ

(עדכון) - הנציגויות ייפגשו בצהריים ■ אי.די.בי פתוח הודיעה על כוונת נאמני סדרות האג"ח לבחון האפשרות לכפות הסדר חוב על החברה ובעלי השליטה בה

נציגויות מחזיקי האג"ח של קבוצת אי.די.בי - באי.די.בי פתוח ובאי.די.בי אחזקות יפגשו היום בצהריים במטרה למסד ביניהן שיתוף פעולה ביחס לבעיית החוב של קבוצת אי.די.בי. הפגישה היום מגיעה לאחר פגישה מקדימה שנעשתה בנושא ובמסגרתה יבנו הצדדים כיצד למקסם את כוחם למול בעל השליטה באי.די.בי, גנדן של נוחי דנקנר. מבחינת הנציגויות מדובר בשילוב אינטרסים הנובע מכך ש"הכסף" והנכסים נמצאים בידי פתוח בעוד שאחזקות כבעלת מניות בפתוח עשויה למנוע או לקדם פתרונות למול מחזיקי האג"ח.

הפגישה בין שתי נציגויות בעלי החוב באה על רקע נתק בין נציגות אי.די.בי אחזקות לבין החברה ועל רקע מאמצי נציגות בעלי האג"ח בפתוח לכפות על בעלי החברה הסדר חוב, בניגוד לרצונם עד כה.

מוקדם יותר היום, חודשים לאחר שגובשה לחברת ההחזקות התפעוליות של אי.די.בי אחזקות נציגות בעלי חוב, בהשתתפות פסגות, קרן יורק והפניקס, ובמקביל למאמצים "להציף" מזומנים בתוך הקבוצה ע"י מכירת כלל ביטוח לכור (שזכו לביקורת) אי.די.בי פתוח הודיעה על כוונת נאמני סדרות האג"ח לכנס אסיפות מחזיקים ב-14 בחודש במטרה לבחון האפשרות לפנייה לביהמ"ש על מנת להתחיל בתהליך של הסדר חוב. זאת גם ולמרות רצון בעל השליטה דנקנר שלא להתחיל בתהליך להסדר חוב באי.די.בי פתוח.

על-פי המכתב שהוציאו נאמני האג"ח של אי.די.בי פתוח, נוסח ההחלטה המוצעת כולל הרחבת סמכויות הנציגות כדי לבחון אפשרויות מול גורמים נוספים בדבר פתיחת הליך להסדר חוב. זאת, "לצורך הגנה על זכויות מחזיקי אגרות החוב ו/או למניעת העדפת נושים, לרבות בקשת צווי מניעה לתשלום לנושים אחרים וכד'".

על-פי המכתב, בנציגות יקדמו את האפשרות של הסדר חוב מול דנקנר או בלעדיו. ל"גלובס" נודע בהמשך היום תתקיים פגישה בין נציגות מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח לבין נציגות מחזיקי אג"ח אי.די.בי החזקות במטרה לסכם על שיתוף פעולה מול בעלי השליטה בקבוצה.

דובר אי.די.בי מסר בתגובה כי "אי.די.בי פיתוח הינה חברה איתנה היכולה לעמוד בהתחייבויותיה לטווח ארוך. בנסיבות אלה אנו סבורים כי הנושאים המועלים על סדר יומן של אסיפות מחזיקי האג"ח - מיותרים. בידי החברה מקורות נזילים המאפשרים לה לעמוד בכל התחייבויותיה עד לרבעון הראשון של שנת 2014, ובבעלותה נכסים מצוינים, אשר ערכם הכלכלי עולה על סך כול התחייבויותיה.

"יחד עם זאת, הנהלת החברה עושה מאמצים רבים ובוחנת מספר כיווני פעולה מתוך מגוון פתרונות העומדים לרשות החברה, על מנת לייצר מקורות נזילים נוספים לפירעון ההתחייבויות משנת 2014 ואילך. לאור זאת אנו מקווים כי נציגות מחזיקי האג"ח תימנע מפעולות חפוזות ותכלכל את מעשיה באופן אחראי וענייני".

לפני ימים אחדים, חברי הנציגות באי.די.בי פתוח שלחו מכתב חריף לחברת ההחזקות התפעוליות הפרטית של קבוצת אי.די.בי, במטרה להדק את הלחץ על החברה ובעלי המניות בה. הם הביעו במכתב חשש שהחברה נוהגת בחוסר אחריות ומחפשת פתרונות זמניים ללא תוכנית פעולה סדורה לפתרון כולל.

לטענת הנציגות, מצבה הפיננסי של אי.די.בי פתוח קשה מאוד ולכן על החברה לטפל באופן מיידי בבעיות אלה באמצעות גיוס הון משמעותי לחברה, פישוט המבנה הפירמידיאלי של החברה והפחתת המינוף הקיים בה. לטענת מחזיקי האג"ח עסקת כור-כלל ביטוח אינה מקדמת מהלכים שנדרשים לשיפור מצב החברה ואף עשויה להחמיר את הבעיות מהן סובלת החברה והקבוצה בכלל משום שתעביר כסף "מיד ימין ליד שמאל" בתוך הקבוצה מבלי להזרים כסף חדש וחיצוני לתוך הקבוצה. באותו מכתב הנציגות אף טענה כי "על החברה להפסיק ולראות בשיקולי בעל השליטה כחזות הכל".

החברה עצמה חלקה על טענות הנציגות במכתב וציינה שלטענות אלה כנגדה אין כל אחיזה, וגם אז קראה לחבריה שלא לנקוט בצעד חפוז. כעת מסתמן כי הנציגות ממשיכה בצעדיה, ולוקחת על עצמה את היוזמה בנוגע להסדר לידיה.