קרנות הנאמנות פותחות שנה: גייסו 7 מיליארד ש' בינואר

בניגוד למגמה, כלל פיננסים ואי.בי.אי פדו כ-200 מיליון שקל ■ שיא של כל הזמנים בגיוסי תעודות הסל - 4.8 מיליארד ש'

קרנות הנאמנות ותעודות הסל פתחו את השנה החדשה ברגל ימין: במהלך חודש ינואר גויסו לשני הענפים יחדיו כ-12 מיליארד שקל. זאת הודות למגמה החיובית בשווקים, שהחלה כזכור באוגוסט האחרון. כך, בחודש ינואר צמח ענף קרנות הנאמנות בכ-7 מיליארד שקל בנכסיו, שעומדים כעת על 178.2 מיליארד שקל. בנטרול גיוסים לקרנות כספיות, מדובר בגיוסים של כ-3.2 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

בחודש החולף כ-3.5 מיליארד שקל גויסו בקרנות הכספיות. הסכום הגבוה נובע בעיקר מרפורמת בנק ישראל, שלפיה החל מתחילת 2013 יצא לפועל פטור מדמי משמרת על החזקת מק"מ וקרנות כספיות. הדבר מעלה את התשואה הכוללת למשקיעים באפיק זה בכ-0.4% בממוצע.

במקביל, נראה כי התיאבון של המשקיעים לסיכון, מתעורר. בחודש ינואר גייסו הקרנות המנייתיות (בארץ ובחו"ל) כ-336 מיליון שקל. אולם חרף מומנטום הגיוסים בענף והאווירה החיובית בשווקים, שני מנהלים בקרנות הנאמנות חתמו את ינואר בפדיונות. לפניכם סיכום חודש ינואר אצל כמה ממנהלי הקרנות ותעודות הסל הבולטים:

2.1 מיליארד שקל - זהו היקף הגיוס בקרנות הנאמנות של בית ההשקעות מיטב, מה שמקנה לו את התואר המגייס הגדולה של החודש. עם זאת, נציין כי רוב הסכום (1.6 מיליארד שקל) גויס לקרנות הכספיות, שבהן דמי הניהול נמוכים. למעשה, חברת הקרנות של מיטב, שמנוהלת על ידי רפי ניב, גייסה החודש 581 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. נזכיר כי עם השלמת המיזוג עם דש בקרוב, תהפוך חברת הקרנות של הגוף הממוזג לגדולה בשוק. במקום השני נמצא אלטשולר שחם. בית ההשקעות, שבניהולו של גילעד אלטשולר, גייס בינואר למעלה ממיליארד שקל; אולם בניגוד למיטב, רובם המכריע - 894 מיליון שקל גויסו לקרנות המסורתיות. מגייסים נוספים שבלטו החודש לטובה בגיוסים בקרנות המסורתיות, היו מגדל שוקי הון וילין לפידות, שגייסו כ-671 מיליון שקל ו-391 מיליון שקל בהתאמה.

1 מיליארד שקל - זהו היקף הגיוס של חברת הקרנות החדשה אלפא פלטינום, שבניהולו של יוסי הרשטיק בחודש אחד בלבד - 911 מיליון שקל מהם גויסו בקרנות הכספיות. הסיבה: הקרן הכספית של אלפא פלטינום אינה גובה דמי ניהול. לשם השוואה, מיטב הצליח לגייס החודש 1.6 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, בעוד פסגות והראל גייסו באפיק זה 502 מיליון שקל ו-412 מיליון שקל בהתאמה. בקרנות המסורתיות, שכידוע מניבות את עיקר הרווח, הצליחה אלפא פלטינום לגייס רק 132 מיליון שקל. מהקרנות המסורתיות של פסגות והראל נפדו כ-305 מיליון שקל ו-155 מיליון שקל בהתאמה.

194 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות מקרנות כלל פיננסים ואי.בי.אי בחודש ינואר. קרנות כלל פיננסים, שבניהולו של גיא שיקר, סבלו מפדיונות של כ-107 מיליון שקל; בעוד מקרנות אי.בי.אי, שבניהול אורי בן דב, נפדו כ-87 מיליון שקל. בתחילת החודש, נזכיר, חתמה כלל פיננסים על הסכם למכירת פעילויות קרנות הנאמנות וניהול התיקים שלה, המהוות את ליבת עסקיה, למתחרה הראל השקעות בתמורה ל-210 מיליון שקל. חברת הקרנות של הראל, שתנהל כ-30 מיליארד שקל, תהפוך לגוף השני בגודלו בענף.

9% צמיחה בקסם

תעודות הסל של קסם, שהייתה המגייסת הגדולה ביותה בינואר הציגה גיוסים בהיקף 1.7 מיליארד שקל. הראל, החברה הקטנה בענף, צמחה בשיעור של 10%, לאחר שגייסה 523 מיליון שקל. בחודש החולף נרשמה עלייה חדה בהיקף הנכסים המנוהלים בשוק תעודות הסל, ונרשמו בו גיוסי שיא של כל הזמנים בהיקף 4.8 מיליארד שקל. עיקר הגיוסים בענף היו בתעודות פיקדון ותעודות על מניות בחו"ל (כ-3 מיליארד שקל וכ-1 מיליארד שקל בהתאמה). במקביל, נרשמו פדיונות בהיקף של כ-50 מיליון שקל בתעודות אג"ח בארץ ובחו"ל. ענף תעודות הסל מנהל כיום 74 מיליארד שקל.

ענף קרנות
 ענף קרנות

ענף תעודות
 ענף תעודות