אדירה הודיעה למודיעין כי לא תספק שירותים ל"גבריאלה"

הקידוח למציאת תגלית נפט היה אמור לצאת לדרך ברבעון הראשון של 2013 * השותפה אדירה תפסיק לספק שירותים לוגיסטיים לאסדת הקידוח

השותפים המחזיקים בזכויות ברישיון החיפושים הימי "גבריאלה" - שותפות מודיעין (70%), חברת אדירה וקרן ההשקעות הקנדית Brownstone (כ-15% כל אחת) - לא הצליחו לגשר בשבוע שעבר על המחלוקת הפיננסית ביניהם, מה שהביא להחרפת מצב הפעילות ברישיון.

ברישיון החיפושים, הממוקם כ-10 ק"מ מערבית להרצליה, היה אמור להתחיל ברבעון הראשון של 2013 קידוח, במטרה למצוא תגלית נפט, ולצורך כך אף נשכרה אסדת קידוח מחברת.

Noble Drilling עד סוף חודש ינואר נדרשו השותפים להעמיד לטובת מפעילת האסדה מכתב אשראי בגובה של 21.2 מיליון דולר. מתוך סכום זה, היו צריכות אדירה ובראונסטון להעמיד 5 מיליון דולר כל אחת, ואת היתרה, בסך 11.2 מיליון דולר, הייתה צריכה להעמיד מודיעין, שבשליטת צחי סולטן ואי.די.בי. הסדר זה הושג לאחר שינוי בתנאי ההסכם המקורי בין הצדדים, שבמסגרתו העמידה מודיעין בתחילת חודש ינואר מכתב אשראי בהיקף של 12 מיליון דולר לטובת נובל.

במקביל, וללא קשר להעמדת מכתב האשראי, אדירה, שנכון להיום היא המפעילה ברישיון, ביקשה ממודיעין להזרים 2.2 מיליון דולר נוספים, במסגרת Cash Call (קריאה לכסף) שנדרש מהשותפים לשם תשלום לספקים שונים.

לרוב מפעיל הקידוח הוא זה שגם אחראי לתשלומים לאסדה הקודחת, אלא שברישיון "גבריאלה" נובל דרילינג לא הייתה מעוניינת לחתום על הסכם מול אדירה, בשל היכולת הפיננסית הנמוכה שלה, ולכן את התשלומים לאסדה ריכזה מודיעין, בעוד שאדירה נותרה אחראית לכל התשלומים הלוגיסטיים.

לא העבירו את חלקן

לפני כשבועיים התגלע סכסוך בין הצדדים, לאחר שאדירה ובראונסטון לא העבירו את חלקן במכתב האשראי לטובת נובל דרילינג, מכיוון שרצו להכניס שינויים בהסכמים ביניהן; במקביל, מודיעין לא העבירה את חלקה ב-Cash Call שאותו דרשה אדירה לשם תשלום לספקים השונים.

התוצאה של מחלוקת זו התגלתה היום בבוקר: אדירה הודיעה למודיעין כי לא תמשיך להעסיק נותני שירותים וספקי ציוד, וכן הודיעה כי תתחיל במהלך של סיום כל ההסכמים וההסדרים שעליהם חתמה במסגרת ההכנות לקידוח.

אדירה, שכבר הוציאה כ-4 מיליון דולר מקופתה במסגרת ההכנות לקידוח, לא רוצה להימצא במצב שבו לא תוכל לעמוד בהתחייבויות שנתנה לספקים, ולכן הודיעה על עצירת השירותים הלוגיסטיים שהיא מספקת, הכוללים אספקת שירותים חיוניים לאסדת הקידוח, כגון מזון ותחבורה. בחודש שעבר נכשלה אדירה בגיוס הון של כ-12 מיליון דולר.

נכון לעכשיו נמצאת האסדה מול חופי חיפה, ונובל דרילינג מקבלת כ-200 אלף דולר ליום עבור "דמי חניה", אשר מובטחים באמצעות מכתב האשראי הראשון שהעמידה מודיעין. מודיעין תבחן בימים הקרובים ביחד עם נובל דרילינג את המשך הפעילות ברישיון.

כך או אחרת, נראה שחוסר היכולת להגיע להסכמה בין השותפים יביא לדחיית הקידוח ברישיון "גבריאלה", שהיה אמור להתחיל עד סוף חודש מארס. עקב כך, נפלה היום שותפות מודיעין ב-8.7%, והיא נסחרת לפי שווי של 59 מיליון שקל.