"תתחילו לשלם יותר לאלה שמקרצפים לכם את האסלות"

יו"ר ארגון חברות הניקיון למעסיקים: "שנוחי דנקנר ישלם יותר במקום לשלוח מחשבים לאופקים; מזמיני השירות מבקשים לקבל שירותים זולים בלי להסתכל על העובדים השקופים שלהם"

"שכר מינימום זה שכר פושע לעובדי ניקיון", מצהיר בשיחה עם "גלובס" יו"ר ארגון חברות הניקיון, עו"ד אילן שמעוני. לדבריו, החברות שמתקשרות עם הקבלנים חייבות לדאוג יותר לעובדים שמועסקים בפועל בחצרותיהן, ולא רק לדרוש את המחיר הנמוך ביותר במכרזים ובחוזים.

"יש לנו היום הוויה חדשה, מחאה חברתית ברקע ואפילו נוער חדש שמודע יותר לחלשים בחברה", מסביר שמעוני. "יש כמיהה לעזור להם יותר וזה חייב לחלחל גם אל שרשרת הניהול - תמצאו חברת ניקיון הוגנת ולכו עם זה קדימה. אז אדון נוחי דנקנר ממגדלי עזריאלי ושאר בעלי העסקים הגדולים שיודעים לשלוח מחשבים לילדים באופקים או בקרית שמונה - תתחילו קודם עם עובדי הניקיון שלכם, אלה שמקרצפים לכם את האסלות. הם עושים את מה שאף אחד אחר לא מוכן לעשות, ועל זה צריך לשלם יותר".

בעוד שאיגוד לשכות המסחר עתר לבג"ץ נגד החוק להגברת האכיפה שנכנס לפני כחצי שנה לתוקף ואשר קבע שגם למזמיני השירות יש אחריות לאכיפת חוקי העבודה של עובדי הקבלן - שמעוני מצדד בחוק וטוען כי הוא כבר נושא פירות. "מזמיני השירות הגזימו בעצימת העיניים שלהם כשביקשו לקבל שירותים זולים בלי להסתכל על העובדים השקופים שלהם. לכן טוב מאוד שיש התערבות של הריבון. לדעתי בג"ץ יקבע שישנה פגיעה מסוימת בזכות יסוד של המעסיק להוציא עבודה למיקור חוץ, אבל הוא יפסוק שהתכלית של החוק ראויה והאמצעים סבירים".

"בשופרסל לא צריך עובדי קבלן"

החוק להגברת חוקי העבודה קובע בין היתר כי מעסיק שלא יצליח להוכיח כי אכף את תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן בחצרו באמצעות בודק שכר מיוחד, יהיה אחראי עד כדי דין פלילי במקרה של עבירה מצד הקבלן שהתקשר איתו בחוזה. "מהרגע שהחברות הבינו שהדברים השתנו, אנחנו כבר רואים את השינוי, מספר שמעוני. "זה קרה גם בזכות אחד הסעיפים שסימן באופן אישי את המנכ"ל כמי שנושא באחריות. תאר לך למשל שאלי יונס (מנכ"ל בנק מזרחי טפחות -ש.נ) נושא באחריות אישית לעובדי הקבלן שלו".

שמעוני מתנגד לעקרונות ההסכם שגובש (אך לא נחתם סופית) לפני כשנה בדבר העסקת עובדי קבלן במגזר הפרטי, שלפיהם עובדי ניקיון שמועסקים במשרה מלאה ייקלטו כעובדים מן המניין ולא באמצעות קבלן.

"ממילא רבים מהעובדים האלה לא מועסקים במשרה מלאה ואם הסכם כזה ייצא לפועל, המעסיקים יתחכמו ויפחיתו את אחוזי המשרה של העובדים", הוא טוען. "ניקיון זה מקצוע לגיטימי ואסור למחוק את המקצוע הזה, ואני יכול להראות לך דוגמאות שבהן חברות מעסיקות באופן ישיר את עובדי הניקיון וככה זה גם נראה - המשרדים מטונפים כי אין מי שמנהל את זה באופן מקצועי גם מבחינת כוח האדם וגם מבחינת חומרי הניקיון". לדבריו, הפתרון הראוי, כאמור, הוא שיפור משמעותי בתנאי העבודה של העובדים - התקשרות הוגנת בין מזמין השירות לקבלן תוך הבטחת רווח סביר לקבלן ושכר ראוי לעובד.

עם זאת, שמעוני סבור כי בתחומים מסוימים, ניתן להעסיק עובדי ניקיון ישירות: "בכל מקום שהניקיון הוא בליבת העסק, אין סיבה לקבלן באמצע", הוא אומר. "סניף של שופרסל שכל הזמן צריך להיות נקי, למשל, לא צריך עובדי קבלן. באותה מידה גם החדרנית בבית המלון לא צריכה להיות עובדת קבלן, כי הרי אם אתה מעסיק חדרנית דרך קבלן מה נשאר לך במלון? זו בדיוק ליבת העסק".