המשבר חוזר? מנהיגי אירופה ידונו בחילוץ יוון וקפריסין

שרי האוצר של גוש האירו צפויים להיפגש היום בבריסל כדי לדון בחילוץ שתי המדינות ■ ברקע: פרשיית שחיתות בספרד ובחירות קרבות באיטליה ■ בסוף השבוע אושרה מסגרת תקציבית ארוכת-טווח לגוש האירו

שרי האוצר של גוש האירו צפויים להיפגש היום (ב') בבריסל כדי לדון בתוכניות החילוץ לקפריסין וליוון, על רקע הטלטלות הפוליטיות באיטליה (העומדת בפני בחירות, ב-24-25 בפברואר) וספרד.

בסוף השבוע הסכימו מנהיגי אירופה על מסגרת תקציב ארוך טווח (עד 2020), בהיקף של 960 מיליארד אירו - עבור הוצאות למחקר, מדע, חקלאות, סיוע ועוד. מדובר בתקציב שמשלב דרישות שונות של מדינות האיחוד - המדינות הצפוניות שדורשות תקציב מהודק, והמדינות בדרום היבשת שמבקשות להגדיל את ההוצאות על תשתיות וחקלאות. (לסיפור המלא)

ברקע, מתגברת באירופה הדאגה מחזרה ל"תסריט יולי 2011", כאשר תשואות איגרות החוב הממשלתיות של איטליה וספרד החלו לנסוק - ו"פלירטטו" עם רף ה-7%. זאת, לאור החשדות נגד ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי בדבר מעורבותו בפרשיית שחיתות והעלמות מסים, וכן לאור אי-היציבות הפוליטית באיטליה - העומדת בפני בחירות.

בפתח יום זה, תשואות האג"ח האיטלקיות והספרדיות ממשיכות לעלות - בעוד התשואות על האג"ח של ספרד ל-10 שנים עולות בכ-23 נקודות בסיס לרמה של 5.4%, ואילו תשואות האג"ח של איטליה עולות ב-14 נקודות בסיס ל-4.47%.