מקל בגלגלי ההסדר באלביט הדמיה: בנק הפועלים מתכוון להעמיד מניות זיסר לכינוס נכסים

משמעות המהלך היא סיכול המאמצים להגיע להסדר חוב בין אלביט הדמיה למחזיקי האג"ח שלה, בראשות הקרנות הזרות יורק ו-dkpartners ■ הבנק מתכוון גם לממש את הערבות האישית שהעמיד זיסר מול החוב של אירופה ישראל

1. לבנק הפועלים נגמרה הסבלנות. פחות משנה לאחר שהגיע להסדר חוב עם מוטי זיסר מאיים הבנק לכנוס את נכסיו. "אם צריך - הבנק ייקח למוטי זיסר גם את הבית שלו", העריך היום גורם המקורב לבנק.

לזיסר חוב פרטי של 900 מיליון שקל לבנק הפועלים באמצעות חברת אירופה ישראל, דרכה הוא שולט בחברת הנדל"ן אלביט הדמיה. אל מול החוב הזה משועבדות רוב מניות השליטה זיסר באלביט הדמיה (53% מההון, מניות בשווי שוק של כ-80 מיליון שקל בלבד), וכן ישנה ערבות אישית שלו.

היחסים בין זיסר לבנק הפועלים אינם טובים, בלשון המעטה, מזה זמן. "כל הבטחותיו לא מתממשות, וכל מה שהוא אומר לא יוצא לפועל", אמרו בעבר גורמים בבנק על זיסר.

גם בסיבוב הקודם - הסדר החוב של אירופה ישראל שנחתם אשתקד - לבנק נגמרה הסבלנות בשלב מסוים, והוא החל בתהליך של כינוס נכסים. בסופו של דבר, הגיעו הצדדים להסדר לפריסת החוב הפרטי של זיסר.

פחות משנה חלפה מאז נחתם אותו הסדר והיחסים בין הצדדים הגיעו לשפל חדש, המתבטא בחוסר אמון מוחלט מצד הבנק בזיסר. הזעם של הפועלים נובע מכך שזיסר סגר מאחורי גבו הסדר חוב עם הקרנות יורק ו-dkpartners, כשהבנק, שמניותיו של זיסר בחברה כאמור משועבדות לטובתו, לא ידע על כך דבר.

לא רק עצם המגעים להסדר חוב באלביט הדמיה הרגיזו את הבנק, אלא גם המתווה המסתמן. הסדר החוב צפוי להשאיר את מחזיקי האג"ח עם מניות השליטה באלביט הדמיה ולאפשר לזיסר ליהנות מאפסייד עתידי בדמות אופציות בחברה. ולמי לא נשאר? לבנק הפועלים, שהביטחונות שלו ידוללו משמעותית.

אמנם בעקבות יישום הסדר החוב המסתמן יחזיק הבנק מניות בחברה בריאה יותר פיננסית, אך השעבוד על מניות השליטה יהפוך לשעבוד על 15%-20% בלבד ממניות אלביט הדמיה (אותן יחזיק על פי ההערכות זיסר לאחר הסדר החוב).

"יש פרקטיקה מאוד מסודרת בין בעל חוב לנושה, וזיסר חרג ממנה ולא בפעם הראשונה", ציין גורם במערכת הבנקאית הבקיא בנושא. אם הפעם, בניגוד לעבר, ילכו בבנק הפועלים עם המהלך עד הסוף, ויגישו את הבקשה לכינוס נכסים, הדבר אמור לסכל את הסדר החוב הנרקם בין הצדדים. מצד שני, אם הבנק ישתלט על המניות, יהיה עליו לגבש בעצמו הסדר חוב עם בעלי האג"ח ובראשם הקרנות הזרות, שיחכו לו בפינה.

2. מסר לקרן יורק. בנק הפועלים אמנם מנהל את המאבק הישיר מול זיסר, אבל האיום שלו בכינוס נכסים מיועד לא פחות מכך גם לקרן יורק והעומד בראשה, ג'רמי בלאנק. גורמים בשוק ההון ציינו היום כי בין הבנק לקרן ישנם יחסים מתוחים וחילוקי דעות בכל הקשור לדרך בה יש לטפל בפירמידת החוב של זיסר: קרן יורק הובילה ביחד עם זיסר את מתווה הסדר החוב, שכאמור, לחלוטין אינו מקובל על הבנק.

בבנק הפועלים רגילים לעבוד בהסדרי חוב מול הגופים המוסדיים, כשעד היום מאזן הכוחות בין הצדדים היה ברור - הבנקים חזקים יותר. הם בעלי ביטחונות ושעבודים טובים יותר מהמוסדיים והם מנוסים יותר בטיפול בהסדרי חוב.

כך, למשל, בהסדר באפריקה ישראל בעלי האג"ח קיבלו הבטחה להזרמת כספים משמעותית מצידו של בעל השליטה לב לבייב רק לאחר מאבק ארוך ומתיש, בעוד שהבנקים קיבלו בשקט, וללא איומים בתקשורת, הסדר בתנאים טובים יותר והתחייבות להזרמת כספים מצד לבייב.

כעת מתמודד הפועלים מול שחקן חדש בזירת הסדרי החוב: קרן זרה נטולת כל תלות בבנקים. בניגוד לגופים המוסדיים, הבנקים לא מפיצים את מוצריה, היא אינה תלויה בהם לקבלת אשראי. היא גם אינה חייבת דין וחשבון לעמיתיה, ופועלת משיקולים קרים: מזהה הזדמנות עסקית, רוכשת אג"ח בזול, ומונעת מאינטרס אחד ברור - למקסם את התשואה על ההשקעה. יחסים עם בעלי שליטה? שמירה על יחסים טובים עם הבנקים? כל זה לא בראש מעייניה.

קרן יורק מצאה פתרון שטוב לה וטוב לזיסר, ובנתה ביחד איתו מתווה להסדר חוב. בנק הפועלים והחוב שלו לא ממש עניינו אותה עד כה. כעת מסתבר שבבנק לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים, ולראות את המניות שמשועבדות לו מדוללות, ואת זיסר ובעלי האג"ח נהנים מהאפסייד. לכן מאיימים שם בצעד דרמטי של כינוס נכסים והכרזה על זיסר כפושט רגל.

3. ניפגש באי.די.בי. אלביט הדמיה אינו המקרה היחיד בו האינטרסים של בנק הפועלים וקרן יורק מתנגשים. בדומה למקרה של אלביט הדמיה גם באג"ח אי.די.בי פתוח השיגה קרן יורק פוזיציה נאה של כ-20%. ומי העניק אשראי בהיקף של מעל מאות מיליוני שקלים לחברה הזו? נכון, בנק הפועלים.

בינתיים החזית הזו רגועה, אך על רקע ניסיונותיה של קרן יורק לגבש הסדר חוב כולל באי.די.בי, משדר הקו המיליטנטי מול זיסר ואלביט הדמיה שמציגים ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, ושמעון גל, ראש החטיבה העסקית של הבנק, מסר ברור ליורק: אנחנו לא פראיירים, ויכולים להיות אגרסיביים לא פחות מכם, גם במקרה של זיסר וגם במקרה של דנקנר.

פירמידת החובות של זיסר
 פירמידת החובות של זיסר