הדולר היציג נחלש ל-3.68 ש'; "הסטטוס קוו מול השקל נשמר"

האירו צנח בכ-1.3% ושערו היציג נקבע על 4.907 שקלים ■ FXCM ישראל: "רק פריצה כלפי מעלה או כלפי מטה תעזור להעריך את המהלך הבא של הצמד דולר-שקל"

השקל התחזק היום (ה') מול המטבעות הזרים, כאשר הדולר ירד בכ-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.68 שקלים, והאירו צלל בכ-1.3% לרמה של 4.907 שקלים. בעולם נחלש האירו בכ-0.3% לרמה של 1.333 דולרים לאירו.

זה רשמי - גוש האירו נמצא במיתון, בעוד הצמיחה ברבעון הרביעי של שנת 2012 התכווצה בכ-0.6% בהשוואה לרבעון השלישי. מדובר בצמיחה שלילית מדאיגה, ש"עקפה" (לרעה) את ציפיות האנליסטים בשוק, שחזו צמיחה שלילית של כ-0.4% בלבד, ברבעון. הנתון התפרסם לאחר שטף של נתוני צמיחה מכלל 17 מדינות גוש האירו, אשר הראו כי כלכלות גרמניה, צרפת ואיטליה סבלו גם הן מצמיחה שלילית ברבעון האחרון של השנה החולפת. כלל הנתונים, יש לציין, הפתיעו לרעה ביחס לציפיות בשוק. ביחס לאשתקד, התכווצה כלכלת גוש האירו כולו בכ-0.9%.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "להערכתנו שער היורו אל מול הדולר צפוי להמשיך לנוע בתחום שערים צר של 1.33-1.355 דולר ליורו, פריצת הטווח תסמן על כיוון המגמה החדש. דבר זה אינו צפוי בשלב המיידי. היצעי מט"ח מצד יצואנים ותנועת זרים לעבר השוק המקומי ממשיכים להעיק על שער הדולר שקל. להערכתנו הנגיד פישר צפוי לשוב ולהצהיר על מחוייבותו ליציבות מחירים ולצמיחה שתבוא בין היתר לידי ביטוי בבלימת ההתחזקות המהירה של השקל אל מול הדולר".

עוד הוסיף פריימן: "ההתמתנות בפעילות הכלכלית בצל הנסיגה בייצוא, הקטר שמוביל את הכלכלה הישראלית, מחייב עוד יותר את בנק ישראל לשמש כמבוגר האחראי בשוק המט"ח השומר תנאי סחר ראויים ליצואנים הישראלים. הייצואנים הישראלים צריכים לחשוב בראייה ארוכת טווח ולפעול לגידור השפעת השינוי בשער החליפין על רווחיות הייצוא. ייתכן והנגיד החדש לא יעניק את אותה רשת ביטחון דרך רכישות דולרים ויראה בהימנעות מהגנה על ערך תמורות הייצוא כמעשה של הימור והיצואנים יידרשו לקחת עליו אחריות".

אם הממשלה לא תעלה השנה מסים או תבטל פטורים קיימים ממסים, וכמו כן תמאן לקצץ בהוצאותיה - הגירעון יזנק השנה ל-4.9% מהתוצר. כך הזהיר אתמול בנק ישראל בסקירה מיוחדת שפרסם על הגירעון. למעשה, בנק ישראל קובע כי גם אם הממשלה תקצץ בהוצאות אך לא תגדיל את הכנסותיה (באמצעות המסים), הגירעון יעמוד השנה על 3.6% מהתוצר - מעל היעד שקבעה הממשלה (3%).

בנק ישראל אף הזהיר בחריפות כי "ללא התאמה משמעותית של תקציב המדינה - הן הקטנת התחייבויות הממשלה לגידול בהוצאות והן העלאת תקבולי המס - יחס החוב לתוצר אינו צפוי לרדת בשנים הקרובות, אלא אם שיעור הצמיחה יהיה גבוה במיוחד - יותר מ-5% בממוצע לשנה".

ב-FXCM ישראל מסבירים כי בצמד דולר-שקל נשמר הסטטוס-קוו במסחר נטול מומנטום לכאן או לכאן. "הצמד נסחר בתוך טווח מאוד ברור, בין 3.66 שקלים ל-3.71 שקלים. רק פריצה כלפי מעלה או כלפי מטה תעזור להעריך את המהלך הבא של הצמד. גם האירו-שקל מבטא עוצמה של המטבע הישראלי, כאשר הצמד לא הצליח לטפס מעל 4.98 שקלים וכעת הוא שוב בדרכו למטה", נכתב בסקירה.