תוצאות טובות לניסוי של גמידה סל במוצר לטיפול בלוקמיה לימפומה

חברת גמידה סל המפתחת תרופות למחלות קשות על בסיס תאי גזע, הודיעה על הצלחת המוצר השני בצנרת המוצרים שלה ■ כמו המוצר הראשון, ה-stemex, גם המוצר השני, NiCord, מיועד כעת לטיפול בסרטן הדם

חברת גמידה סל המפתחת תרופות למחלות קשות על בסיס תאי גזע, הודיעה על הצלחת המוצר השני בצנרת המוצרים שלה. כמו המוצר הראשון, ה-stemex, גם המוצר השני, NiCord, מיועד כעת לטיפול בסרטן הדם. מוצר ה-NiCord יבחן בהמשך גם לטיפול באנמיה חרמשית. היום עבר המוצר בהצלחה את שלב I/II של הניסויים הקליניים (בטיחות ויעילות ראשונית) בסרטן הדם.

מוצרים של גמידה משתמשים בטכנולוגיות ייחודיות שפיתחה החברה כדי לגרום להתרבות של תאי גזע בתוך מנת גם טבורי, מבלי לפגוע בתפקוד שלהם. היום נהוג להשתמש בטיפול בסרטן הדם בהשתלות של תאי גזע ממח עצם, ואילו הדם הטבורי משמש מקור מוצלח יותר לתאים אלה, משום שהוא דורש התאמה הרבה פחות מדויקת של המנה למערכת החיסונית של המטופל. עם זאת, היום בכל מנת דם טבורי, צפיפות התאים אינה מספיקה לשם טיפול בחולים שמשקלם מעל 45 קילו. המוצרים של גמידה סל מאפשרים להגדיל את מספר וצפיפות התאים במנה.

מוצר ה-StemEx של גמידה כבר עבר את שלב III של הניסויים הקליניים, והחברה פועלת כעת לחתום על הסכם מסחור למוצר עם חברת תרופות גדולה, ובמקביל פועלת מול הרשויות הרגולטוריות לרשם את המוצר לשיווק. NiCord, המוצר שעבר היום בהצלחה את הניסוייםה ראשונים, נחשב ל"דור הבא" של סדרת המוצרים זו. הוא משתמש בטכנולוגיה מעט שונה ואמור להיות אפילו יותר יעיל, עד כדי תחרות עם השתלת מח עצם - כך מקווה החברה - ולא רק עבור החולים הרבים שלא נמצאה להם תרומת מח עצם מתאימה.

בניסוי השתתפו 11 חולים שכולם קיבלו מנת דם טבורי רגילה ומנה של NiCord. אצל שמונה מהם המנה של ניקורד הצליחה להיקלט, ורק אצל שניים נקלטה המנה הלא מטופלת. אצל חולה אחד נכשל הטיפול כליל. לא נמצאו באף אחד מהמקרים תופעות לוואי או תגובות חיסוניות חמורות (בהשתלות מח עצם עלולה להיווצר מחלת "שתל נגד מאכסן" שנחשבת תופעת לוואי קטלנית של השתלת מערכת חיסונית חדשה. בניסוי הזה לא נצפו רמות משמעותיות של המחלה אצל אף אחד מהמטולים).

לאחר שמונה חודשים, 90% מהחולים עדיין חיים ולא ניכרת החמרה במצבם.

לדברי מנכ"ל החברה ד"ר יעל מרגולין, הפטנט של מוצר ה-NiCord תקף לפחות לעוד 15 שנים והחברה מעבה את ההגנה הפטנטית על המוצר כל הזמן. החברה עורכת בימים אלה גם ניסוי בחולי אנמיה חרמשית, מחלה גנטית המתבטאת בייצור של תאי דם אדומים לקויים, ולכן ניתנת לטיפול על ידי החלפת המערכת המייצרת את התאים. גם היום משתמשים לשם כך בהשתלת מח עצם אולם קשה למצוא להם, כמו לחולי הסרטן, תרומה מתאימה. השימוש בדם טבורי שטופל בשיטה של גמידה סל אמור לעזור גם להם.