קנדה ישראל במו"מ לרכישת מתחם אלקו ב-150-180 מיליון שקל

קנדה ישראל שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר במו"מ לרכישת המתחם מאלקו החזקות של גרשון זלקינד ■ על הקרקע, בשטח 64 דונם, מקודמת תב"ע לשינוי ייעודה מתעשייה למגורים, בבניינים של 4-7 קומות

גרשון זלקינד פועל להגדלת הנזילות של חברת אלקו החזקות. ל"גלובס" נודע כי אלקו מנהלת מו"מ למכירת מתחם אלקו שברמת השרון, סמוך לצומת מורשה, לחברת קנדה ישראל, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, תמורת 150-180 מיליון שקל.

במתחם, שאותו חוכרת אלקו החזקות, פועל כיום מפעל המושכר לחברת וון-רול שנאים, בהסכם שכירות שתוקפו פג בשנת 2021, אז גם מסתיימת תקופה החכירה של הקרקע. לאחר מכן צפוי מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) להאריך את הסכם החכירה לתקופה נוספת של 49 שנים.

על הקרקע, ששטחה 64 דונם, מקודמת בשנים האחרונות תב"ע לשינוי ייעוד הקרקע מתעשייה למגורים, בבניינים של 4-7 קומות. להערכת מומחים, אלה עשויים להגיע ל-500 יחידות דיור. בשנת 2009 כבר אושרה תוכנית לשינוי ייעוד הקרקע למגורים, אך תכנון מספר יחידות הדיור הסופי וגובה הבניינים צפוי להימשך עוד שנים מספר, ותלוי בבדיקת זיהום קרקע, ובבחינה של פתיחת כביש המספק כניסה ויציאה מהמתחם לכביש 4 וכביש 5.

שמאית המקרקעין, דברת אולפינר, העריכה את שווי הנכס אשתקד - ללא זכויות הבנייה הפוטנציאליות - ב-60 מיליון שקל. מדובר בשווי המפעל ומבנים סמוכים לו בשטח 10,000 מ"ר על שטח של 35 דונם בלבד מסך הקרקע. אישור תוכנית סופית למגורים במתחם צפוי להזניק את ערך הקרקע. יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס, העריך עבור "גלובס" כי שווי המתחם, שכולל 500 יחידות דיור בנויות לצד שטחי תעסוקה, עשוי להגיע ל-1.85 מיליארד שקל.

מאלקו החזקות לא נמסרה תגובה לידיעה. את תגובת קנדה ישראל לא ניתן היה להשיג.

"נזילות פחות ממספקת"

אלקו החזקות, שבשליטת גרשון זלקינד, פועלת בארבעה תחומים עיקריים - ייצור ושיווק מזגנים ומערכות מיזוג אוויר; ייבוא ושיווק מוצרי צריכה חשמליים, באמצעות חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ); ייצור ושירותים למבנים ותשתיות, באמצעות חברת אלקטרה; והשקעות בנדל"ן מניב, בעיקר באמצעות החברות אלקטרה נדל"ן ו-ELR.

השבוע העריכו כלכלני S&P מעלות, בסקירה שפרסמו אגב אשרור דירוג חוב A מינוס עם תחזית שלילית לחברה, כי "לאלקו נזילות פחות ממספקת, ולהערכתנו ניהול הנזילות מהווה גורם מפתח בדירוגה. בנוסף, לחברה מבנה הון ממונף במאזן המאוחד". להערכתם, אלקו נדרשת לגשר על פער של 138-113 מיליון שקל במקורותיה עד סוף השנה, בהתאם לצפי הכנסות בטווח של 209-234 מיליון שקל, מול הוצאות צפויות של 347 מיליון שקל. עם זאת, ציינו במעלות כי "בשנים האחרונות, ואף לאחרונה, הוכיחה החברה יכולת מיחזור חוב מול המערכת הבנקאית, וכן יישום מוצלח של תוכניותיה העסקיות".

במעלות מציינים כי דירוג החברה, שנחשב גבוה יחסית, "מושפע בעיקר ממיצובה המוביל בתחום השירותים למבנים ותשתיות, ושיווק מוצרים חשמליים בישראל. שתי הפעילויות העיקריות של הקבוצה מייצרות תזרימי מזומנים חיוביים מפעילות שוטפת". בתשעת החודשים הראשונים של 2012 הציגה אלקו רווח נקי של כ-60 מיליון שקל, לעומת הפסד של 36 מיליון שקל בתקופה המקבילה.