הדולר היציג טיפס ל-3.684 שקלים; האם פישר יתערב בשוק?

האירו התחזק מול השקל ונקבע על 4.91 שקלים ■ פגישת מנהיגי מדינות ה-G-20 במוקד: המדינות עשויות לבקר בחריפות את המדיניות המוניטרית של יפן ■ היום יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר

המסחר במט"ח התנהל היום (ו') בהתחזקות של המטבעות המרכזיים מול המטבע המקומי. הדולר התחזק בכ-0.1% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.684 שקלים. האירו הוסיף לערכו כ-0.05% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.91 שקלים, זאת לאחר שאתמול האירו נחלש בכ-1.3% מול המטבע המקומי, בעקבות פרסום נתונים חלשים באירופה. בעולם נסחר הצמד דולר/אירו סביב 1.34 אירו לדולר. שאלת מיליון הדולר שעומדת על הפרק כעת היא האם בנק ישראל יתערב בשוק המט"ח?

אמש ננעל המסחר בוול סטריט במגמה יציבה, כאשר רק מדד הדאו ג'ונס נותר בטריטוריה השלילית. המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום בירידות שערים כאשר מדד הבנצ'מרק האסייתי נסוג משיא של 18 חודשים.

היום תיפתח פגישת מדינות ה-G-20, כאשר רבים מהמנהיגים עלולים לבקר בחריפות את המדיניות המוניטרית של יפן, המבקשת ליצור פיחות במטבע המקומי והציבה יעד אינפלציה של 2%. בחודשים האחרונים הין היפני נחלש ביותר מ-20% וכעת התחזק מעט לרמה של 92.5 ין לדולר. החשש הוא שהפעולות המוניטריות של יפן (בעיקר רכישות אג"ח) יגרמו ל"מלחמת מטבעות" עולמית.

בארה"ב גוברים החששות מפני "המצוק הפיסקלי 2", שורת קיצוצים והעלאות מסים שצפויה להיכנס לתוקף ב-1 למארס. אמש דווח כי הרוב הדמוקרטי בנאט עשוי להציג תוכנית בהיקף של 120 מיליארד דולר, במטרה לדחות את הגזירות ב-10 חודשים.

בבנק לאומי מציינים בסקירה השבועית כי "הלך הרוח החיובי בעולם צפוי לתמוך בשקל בטווח הקרוב. גם בהמשך, צפוי שערו של השקל להתמך בתנועות הון נכנסות ובהשפעת תחילת הפקת הגז בישראל. עם זאת, עלייה אפשרית בסיכון הגיאופוליטי המקומי עשוייה להביא להיחלשות זמנית במטבע המקומי".

בזירה המקומית יפורסם היום מדד המחירים לצרכן. לאחר שהאינפלציה בשנת 2012 הסתכמה ב-1.6% בלבד, וכלכלנים רבים טוענים כי זהו סימן להאטה הכלכלית במשק, רבים תוהים האם המגמה תימשך גם בחודש ינואר 2013. נזכיר, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה מוקדם יותר החודש את סל מדד המחירים לצרכן, וכעת חלקו של הדיור במדד יעמוד על 25.2%, תחבורה ותקשורת 20.6%, ומזון 16.5%.