מוזי ורטהיים מעביר את החזקותיו במזרחי טפחות לילדיו

החזקותיו של ורטהיים במניות הבנק מסתכמות בכ-22.3% ■ יעביר לבנו דוד 63% מאחזקותיו ולבתו דרורית 37% ■ ורטהיים האב ימשיך לכהן כדירקטור בבנק גם לאחר העברת המניות

שנה לאחר שמוזי ורטהיים הודיע כי הוא מוריש את מניותיו בחברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) לילדיו, הוא עושה זאת גם במזרחי טפחות. הבנק פרסם היום (א') מכתב ששלח עו"ד רון גזית, ובו הוא מודיע כי ורטהיים יחלק את מניותיו בבנק (22.1%) לשני ילדיו, דודי ודרורית (אשתו לשעבר של גזית).

חלוקת המניות בין השניים תהיה בדומה לחלוקה שבוצעה בחברה למשקאות קלים, קרי 63% מהמניות של ורטהיים יוענקו לדודי ו-37% לדרורית. בשורה התחתונה יחזיק ורטהיים הבן ב-13.9% ממניות הבנק השוות כיום 1.26 מיליארד שקל, ואילו ורטהיים הבת תחזיק ב-8.2% מהמניות השוות 742 מיליון שקל. נדגיש כי חלוקת המניות עדיין כפופה לאישור בנק ישראל. הצדדים צריכים לעבור תהליך של קבלת היתר שליטה בבנק - תהליך הנחשב ארוך ומורכב, ובנק ישראל עדיין לא סיים את התהליך.

עדיין לא ברור מה תהיה מידת מעורבותם של ילדיו של ורטהיים בבנק, ובמיוחד מעורבותו של דודי ורטהיים, שיחזיק בחלק הארי של המניות. גזית מדגיש במכתבו כי מוזי ורטהיים (82) ימשיך לכהן כדירקטור בבנק גם לאחר העברת המניות לילדיו.

לא הפתעה

הודעת הבנק בדבר חלוקת המניות אינה נחשבת מפתיעה. ורטהיים מוביל בשנים האחרונות תהליך איטי ומדורג של הורשת נכסיו לילדיו בעודו בחיים, כאשר בעסקיו המרכזיים - קוקה קולה ישראל ומזרחי טפחות - רוב המניות מועברות לבן דודי, הנחשב מעורב יותר בעסקי החברה, ומי שסומן בעבר כיורש. הבת דרורית, לעומת זאת, מונתה לתפקיד דירקטורית בזכיינית ערוץ 2 קשת. ככל הידוע, העברת השליטה בצד של משפחת ורטהיים נחשבת חלקה ביחס לכך שמדובר בנושא רגיש המעורר ברוב המקרים מתיחות בין הצדדים.

משפחת ורטהיים אינה היחידה במזרחי טפחות שבה מתבצע תהליך של מעבר דורות. גם השותפה של משפחת ורטהיים בבנק, משפחת עופר, עוברת בתקופה זו תהליך של חילופי דורות, אלא ששם הדבר כולל מאבקי ירושה קשים. יולי עופר ז"ל הוריש את השליטה בבנק לבתו, ליאורה עופר. אלא שחלוקה זו לא הייתה מקובלת על הבן דורון, והוא ניהל מאבקים משפטיים נגד ליאורה גם בתקשורת. באחד המהלכים האחרונים, ביקש דורון להתמנות כדירקטור בבנק, מהלך שלבסוף ירד מהפרק. כתוצאה ממאבקי השליטה בין הצדדים, הייתה משפחת עופר במשך תקופה ארוכה בהפרה של היתר השליטה בבנק. הסיבה לכך היא שבנק ישראל דרש כי המשפחה תפריד בין עסקי הנדל"ן לבנק בשל מינוף פיננסי גבוה. רק באחרונה הצליחה המשפחה להגיע להסכמה ולבצע את הפיצול.

כעת, לאחר שפתר בנק ישראל את ההפרה של משפחת עופר, יהיה עליו לאשר את בעלי השליטה החדשים במשפחת ורטהיים. נזכיר כי לפני כשבועיים פרסם בנק ישראל את דוח הביקורת שערך על מזרחי טפחות, שממנו עלה כי הממשל התאגידי בבנק היה לקוי: הדירקטורים לא דאגו לטובת הבנק אלא הונעו מאינטרסים אחרים, היו"ר היה חלש מדי והמנכ"ל חזק מדי. לכך יש להוסיף את חילופי הדורות שנעשים בבנק, שמטבעם נחשבים תהליך רגיש. מכאן ניתן להעריך שבמצב הנוכחי, הסיכוי שבבנק יתבצע שינוי מהותי בממשל התאגידי, כפי שבבנק ישראל היו רוצים לראות, אינו גבוה במיוחד.