ההכנסות ל"לוויתן" מיצוא לטורקיה: 3-4 מיליארד דולר

גורמים בשוק האנרגיה: אופטימיות לגבי האפשרות לעדכון עתודות הגז ב"לוויתן" לאחר קידוח האימות ב"לוויתן 4" ■ טורקיה משלמת בין 11-16 דולר ליחידת חום עבור הגז הטבעי שהיא רוכשת בצינור - אך קיים חשש מהסיכון הגיאו-פוליטי

‎חתימת הסכם לייצוא גז לטורקיה צפוי להניב לשותפים בקידוח לוויתן הכנסות שנתיות בהיקף של 3-4 מיליארד דולר. כך עולה מניתוח מחירי השוק והכמויות שעליהן מדובר במגעים בין הצדדים.

טורקיה משלמת כיום בין 11 ל-16 דולר ליחידת חום עבור הגז הטבעי שהיא רוכשת בצינור, כאשר הפער במחירים נובע מההסכמים השונים שיש לטורקיה עם ספקי הגז שלה.

לפי פרסום בעיתון הטורקי "זאמאן", רוסיה, ספקית הגז העיקרית של טורקיה (55%), מוכרת לה גז טבעי בצנרת במחיר ממוצע של 400 מיליון דולר למיליארד מ"ק (‏BCM‏), שהם כ-11 דולר ליחידת חום. אזרבייג'אן, המספקת כ-10% מצריכת הגז של טורקיה, מוכרת לה את הגז הזול ביותר תמורת כ-300 מיליון דולר ל-‏BCM‏. איראן, המספקת כרבע מצריכת הגז של טורקיה, מוכרת את הגז במחיר הגבוה ביותר של 505 מיליון דולר ל-‏BCM‏.

הטענות בטורקיה נגד המחיר הגבוה המשולם לאיראנים הובילו לפתיחת הליכי בוררות בין המדינות במארס אשתקד. למרות זאת, נאלצה טורקיה להגדיל את כמויות הגז שהיא רוכשת מאיראן בלמעלה מ-10% (לעומת 2011) ורכשה ב-2012 מאיראן כ-8 ‏‏BCM‏ בסכום כולל של מעל ל-4 מיליארד דולר.

בדיונים בין החברות מטורקיה לשותפים בלווייתן מדובר בשלב זה על כמות גז דומה לכמות שטורקיה רוכשת מאיראן.

‎‎האנליסטים ספקניים

האנליסטים בשוק ספקניים בשלב זה לגבי העסקה ומסבירים כי אין מה לתמחר בה, כאשר פרשת הגז המצרי מדגימה את הסיכון הגיאו-פוליטי לעסקאות גז חתומות. "אם אחרי שנתיים ההזרמה תופסק - מה זה יעשה להחזר ההשקעה והתשואות? הרי אף אחד לא ייתן ערבות למכירת כל כמות הגז", צוטט גורם בשוק.

נציין כי בעבר התבטאו בכירים בנובל אנרג'י, השותפה הבכירה של דלק ורציו בלוויתן, כי עסקה עם טורקיה מחייבת שינויים במציאות הפוליטית.

בנוסף, לעסקת גז משמעותית עם טורקיה עשויות להיות השלכות על התוכניות לייצא גז נוזלי באמצעות מתקן הנזלה יבשתי ובאמצעות חברת וודסייד האוסטרלית (שאמורה להיכנס כשותפה לצורך הקמת המתקן וייצוא הגז הנוזלי).

כמות הגז שהתגלתה בלוויתן וביתר המאגרים אינה מספיקה לייצוא גז בכמויות גדולות בשני הערוצים במקביל - וזה עוד בהנחה שכמויות הגז שיותרו לייצוא על פי המלצות ועדת צמח לא יופחתו בעקבות התוצאות המאכזבות בקידוחים שהיו מאז פורסם דו"ח הוועדה.

בינתיים, ההערכות בשוק הן כי עדכון כמויות הגז בלוויתן קרוב. על פי גורמים המקורבים לעניין, שוררת אופטימיות לגבי האפשרות לעדכון מעלה של עתודות הגז. נזכיר כי נכון להיום, עתודות הגז בתגלית מסתכמות ב-17 ‏TCF‏ (טריליון רגל מעוקב).

קידוח האימות ב"לוויתן 4" החל באמצע נובמבר אשתקד, ונובל הצהירה כי הוא ייערך עד 4 חודשים. עומק המים באתר הקידוח הוא כ-1,600 מטר, והעומק הסופי המתוכנן לקידוח הוא כ-5,300 מטר. הקידוח מתוכנן לשמש בעתיד כקידוח הפקה, וזאת במסגרת תכנית הפיתוח העתידית של שדה לוויתן. ‏‎‎