חגי בדש ל"גלובס": אי.די.בי פיתוח חבה לנושיה סכום עתק מכספי הפנסיה של מיליוני אזרחים

נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח שיגרה היום מכתב חריף להנהלת החברה ■ "מחזיקי אג"ח אי.די.בי צריכים להכריע בין בעלי השליטה הנוכחיים לבין דרך חדשה" ■ אי.די.בי: "ניסיון פסול ליצור כאוס"

"בעלי השליטה והנהלת אי.די.בי פתוח מעדיפים להתכחש למצב החברה, להישאר אדישים ושווי נפש לנוכח הנזק העצום שנגרם לכספי החסכונות והפנסיה של הציבור, ותחת זאת להמשיך ולהעדיף באופן פסול ומסוכן את טובתם של בעלי השליטה בחברה על פני טובת החברה ונושיה".

זוהי תמצית הטענות החריפות של נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח, כפי שהיא מופיעה במכתב החריף שהועבר היום להנהלת הקבוצה. המכתב מהווה תגובה לשורת מכתבים חריפים ששלחה אי.די.בי פתוח עצמה לנאמנים וחברי נציגות האג"ח - קרן יורק, בית ההשקעות פסגות וחברת הביטוח הפניקס. חוב האג"ח של אי.די.בי פתוח עומד על 4.1 מיליארד שקל ונסחר בתשואה של עד 111%.

מנכ"ל פסגות, חגי בדש, אמר היום ל"גלובס" כי "אי.די.בי פתוח חבה לנושיה סכום עתק, שמגיע מכספי החסכונות והפנסיה של מיליוני אזרחים. אין להסיט את הדיון ולו לרגע מנתונים אלו. הדיון הרלוונטי אינו מי ישלוט באי.די.בי פתוח, אלא כיצד נצליח להבריא את החברה ולהשיב את מיליארדי השקלים אותם היא חבה לציבור החוסכים".

מאי.די.בי נמסר בתגובה כי "מכתב בוטה זה הינו חוליה נוספת בשרשרת פעולות אגרסיביות ומיותרות, בניסיון פסול ליצור כאוס בחברה. מדובר במקרה מובהק של זעקת הקוזק הנגזל: מי שמובילה את הנציגות היא קרן זרה 'שוחרת טרף', אשר רכשה את האג"ח של החברה במחירי רצפה, על מנת לעשות סיבוב מהיר על חשבון כספי הציבור. אין לה ולא כלום עם הגנה על כספי הציבור.

"לאי.די.בי פיתוח יש יתרות מזומנים שמספיקות לשרת את החוב שלה עד לרבעון הראשון של 2014. בבעלותה נכסים איכותיים שערכם הכלכלי עולה על סך כול התחייבויותיה. ובנוסף לכך החברה שוקדת על יוזמות עסקיות נוספות שיגדילו את יתרות המזומנים שלה".

כך או אחרת, לדברי בדש, "ציבור מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח הגיע לצומת הכרעה קריטי בין שתי חלופות. האחת היא לעצום עיניים ולהמשיך באותה הדרך שהובילה את החברה למצבה הנוכחי; להמשיך לסמוך על אותם בעלי שליטה והנהלה שעד כה שירתו את עצמם בלבד על חשבון זכויות מחזיקי האג"ח ושבמשך חודשים ארוכים מושכים זמן יקר".

החלופה השנייה לדבריו היא "הכרה במציאות ובחירה בדרך חדשה, במסגרתה מחזיקי האג"ח ישתפו פעולה וייקחו את גורלם בידם על מנת להגן על זכיותיהם, יחדלו מלהיות מובלים על ידי אותם גורמים שהביאו את החברה למצבה הקשה ויחלו בתהליך הבראה אמיתי וארוך טווח".

עוד אומר בדש כי "הנושים הם בעלי המניות דה פקטו בחברה".

במכתב ששלחה הנציגות נטען ש"אי אפשר שלא להתרשם עד כמה מנותקת החברה מן המציאות הכלכלית בה היא נתונה... בדיוק אותה הנהלה המובילה היום את מסע ההתכחשות למצבה הקשה של החברה, הודיעה אך לפני חודשים ספורים כי 'אין ולא תהיה תספורת באי.די.בי אחזקות', שכעת נמצאת בעיצומו של מהלך להסדר חוב מול נציגות מחזיקי האג"ח שלה".

המו"מ באחזקות יתחדש מחר

לדברי מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח, החברה משקיעה "משאבים וממון רב בניהול מסע הפחדה ודה לגיטימציה - כמעט חסר תקדים בהיקפו - דווקא כלפי אותם גופים הפועלים במסירות ובנאמנות על מנת להגן על זכויות ציבור מחזיקי האג"ח, שכספי הפנסיה שחסכו במשך שנים רבות ובעמל רב - נמצאים בסכנה ועלולים לרדת לטימיון בגלל התנהלות חסרת אחריות של החברה והנהלתה".

אמש נודע כי נציגויות האג"ח של אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח הפסיקו את השיחות בנוגע לשיתוף פעולה לכפיית הסדר חוב על קבוצת אי.די.בי. מחר צפויה להתקיים פגישה בין נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי, לבין נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות. זאת, על רקע דחיית הנציגות אתמול את ההצעה השלישית להסדר חוב שהציגה לה החברה.

מקורב לקבוצת אי.די.בי מסר בתגובה לדברי בדש: "אם השבת כספי החסכונות והפנסיה של הציבור היו באמת הדבר היחיד שחשוב לחגי בדש, בן בריתו של ג'רמי בלנק בנציגות, אז מדוע הם מתנגדים בבוטות לעסקת המכירה של כלל ביטוח לכור? הרי זו עסקה שיכולה להגדיל את יתרות המזומנים של אי.די.בי פיתוח בכשני מיליארד שקל; ולהבטיח עמידה של החברה במלוא התחייבויותיה לטווח ארוך; ולתת לאי.די.בי פיתוח את כל הזמן הדרוש להשבחת שאר הנכסים המצוינים שלה תוך כדי שמירה על השליטה בכלל ביטוח בקבוצת אי די בי".

פירמידת דנקנר
 פירמידת דנקנר