מכירת קניון עיר-ימים: הראל וגזית במקום כלל ביטוח

כלל ביטוח שלחה מכתב בו דרשה מאזורים לחזור למו"מ עימה ■ לא מן הנמנע כי התפטרות מנכ"ל אזורים, אופיר גרינברג, קשורה לשינוי

סערה מאחורי הקלעים בעסקה בה מנסה חברת הנדל"ן אזורים למכור את חלקה (50%) בקניון עיר-ימים בנתניה. ל"גלובס" נודע, כי נכון להיום מנהלת אזורים מגעים למכירת חלקה לקבוצה הכוללת את החברות גזית ישראל (מקבוצת גזית גלוב) וחברת הביטוח הראל, תמורת כ-390 מיליון שקל. זאת, לאחר שהפסיקה באופן חד צדדי מגעים קודמים עם חברת כלל ביטוח. לא מן הנמנע כי למהלך שנקטה אזורים מול כלל ביטוח היה קשר עם עזיבתו של מנכ"ל החברה, אופיר גרינברג.

כבר שנה וחצי שאזורים, הנמצאת בשליטת הרשי פרידמן, מנסה למכור את חלקה בקניון בנתניה ללא הצלחה. טרם חתימת מתווה העקרונות לעסקה עם גזית ישראל והראל, ניהלה כאמור אזורים מגעים מול כלל ביטוח, שהסתיימו בפרידה חד צדדית, ביוזמתה של אזורים ובתרעומת ואי שביעות רצון מצידה של כלל ביטוח, שאף שלחה מכתב בו דרשה מאזורים לסגת מההסכם מול גזית והראל ולחזור למו"מ עמה.

מאזורים נמסר היום בתגובה כי "החברה דוחה את הטענות שהועלו במכתב שהועבר אליה (מכלל ביטוח, ר.ש.). בנוסף, אנו מכחישים בתוקף ודוחים כל ניסיון לקשר בין עסקת קניון ימים להתפטרותו מרצון של אופיר גרינברג".

לפני שבוע וחצי, היום בו דווח על סיום תפקידו של המנכ"ל גרינברג (ומינוי דרור נגל במקומו), הודיעה אזורים על חתימת מתווה עקרונות למכירת 50% מעיר ימים (כאמור - לגזית ישראל ולהראל). אזורים התחייבה כלפי הרוכשות לתקופת No-Shop של 45 ימים, וזאת בהמשך למגעים אחרים (וגם לתקופת No-Shop דומה) שנוהלו מול הראל אשתקד.

במסגרת המגעים מול כלל ביטוח, ערכה חברת הביטוח מקבוצת אי.די.בי בדיקת נאותות ממושכת, שבסיומה הציעה לאזורים הצעה נמוכה משמעותית מזו עליה דיברו הצדדים בתחילת הדרך. על פי הערכות בשוק, כלל ביטוח הפחיתה את הצעתה לחלקה של אזורים בקניון מהסכום הראשוני שדובר, 380-390 מיליון שקל, לכ-330 מיליון שקל בלבד.

בכלל ביטוח הופתעו מהמלך המהיר בו נקטה אזורים, של כניסה למו"מ מול גזית-הראל, ובעקבות כך שלחו לה מכתב בטענה שהחתימה על מתווה העקרונות מול האחרונות מעלה כי נוהל "מו"מ שלא בתום לב מצד אזורים", וכי כלל ביטוח עומדת על כך שאזורים תקיים עמה מו"מ על רכישת זכויותיה.

עוד דרשה כלל ביטוח לבטל את ההסכם עם הראל וגזית. אזורים - שלא דיווחה מי הגופים בהם מדובר - הודיעה לבורסה כי היא דוחה מכל וכל את האמור במכתב ואת טענות אותו גורם, וציינה כי כבר ב-8 בינואר דיווחה שמתנהלים מגעים ראשוניים עם מספר גורמים, בנוגע לאפשרות למכירת זכויותיה בקניון עיר ימים. למרות שבשוק מעריכים כי כלל ביטוח לא הייתה מרוצה מאופן ההתנהלות של אזורים מולה, רחוקים שם מלהתחרט על אי ביצוע העסקה. בהקשר זה מציינים מקורבים כי לכלל ביטוח הוצג NOI גבוה מזה שקיים בפועל בקניון, כשלאור הדיו-דיליג'נס ברור שלחברה לא הייתה כוונה לשלם מעבר לסכום אותו הציעה לאזורים.

מכלל ביטוח נמסר בתגובה כי "לאחר בדיקת נאותות שנמשכה למעלה מחודשיים, ובחינת העסקה באופן מקצועי, היא נמצאה לא כדאית לכלל ביטוח במחיר שהוצע לה, ואי לכך לא יצאה אל הפועל".

קניון עיר ימים בדרום נתניה כולל כ-25 אלף מ"ר שטחי מסחר, ומנהל אותו בני חליף. הקניון אוכלס בחודש מארס אשתקד, ועם פתיחת חנות ענק של רשת זארה בחודש הבא (1,500 מ"ר), התפוסה תגיע ל-94%. לשותפתה של אזורים בקניון, חברת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, זכות להטיל וטו על כל עסקת מכירה, או להשוות מחיר ולהיכנס לנעלי הרוכשת הפוטנציאלית.