האם השוק מפספס משהו במניית בבילון? "האפשרות להצעת רכש בחברה ומחיקתה מהמסחר - ריאלית"

בבילון סיכמה את 2012 - ומנייתה לא מפסיקה לרדת ■ ערן יעקובי מדש ברוקראז': "החששות מפני השת"פ עם גוגל מוגזמים; מה רוצים? שההנהלה תזרוק כסף על פרסום ותפגע ברווח?" ■ גורם: "השוק בישראל לא מבין את בבילון"

חברת בבילון סיכמה שלשום את 2012 עם זינוק של 207% בהכנסות השנתיות ל-685 מיליון שקל לעומת 223.3 מיליון שקל ב-2011. בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח שנתי נקי של 103.1 מיליון שקל לעומת רווח של 28.4 מיליון שקל ב-2011, זינוק של 263%.

עם זאת, מאז פרסום הדוחות, מניית החברה לא מפסיקה לרדת במסחר בבורסה. האם השוק מפספס משהו, מתמקד יתר על המידה בהנפקה שלא-יוצאת-אל-הפועל בוול סטריט או שמא הוא "צודק"?

ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', אומר בשיחה עם "גלובס" כי "החששות מפני השלכות שיתוף הפעולה עם גוגל מוגזמים. יש לזכור ראשית כי כל החברות הדומות לבבילון נפגעות, והאנליסטים בוול סטריט פחות מתרגשים מכך לעומת הפעילים פה בארץ, ושנית, גוגל, אשר בנתה את הענף, לא תכרות אותו. גוגל פשוט מנסה לטייב את הענף ואח"כ יהיה טוב לכולם. גם גוגל מרוויחה מהפעילות של בבילון ואחרות".

בהסתכלות על המכפילים, מסביר יעקובי, כי לבבילון המכפיל הנמוך ביותר בתעשייה, וזאת בניכוי קופת המזומנים הדשנה של החברה. "מה יקרה אם בבילון תזרוק כסף ותגדיל את בסיס הלקוחות ואז תפגע ברווח - מה אז נגיד?", שואל יעקובי, ועונה: "אז היינו אומרים שההנהלה לא אחראית וכו'. יש להעריך את ההנהלה על האחריות, על מרווח הנשימה ועל הרצון לבחון את הדברים לעומק ולהגיב בהתאם. עד היום ידעה ההנהלה המקצועית של החברה למצוא את הפרצות הנכונות ולפעול נכון בכלכלת האינטרנט - וסביר שהיא תמשיך לעשות כך".

יעקובי הוסיף כי "עד היום החברה זכתה לביקורת על התלות בגוגל. ההנהלה מצהירה כי עד סוף השנה תוריד באופן דרסטי את התלות בגוגל מ-83% ל-50% מההכנסות וגם על זה היא נענשת. המשקיעים בבבילון צריכים בסופו של יום להחליט...".

בשורה התחתונה מעריך יעקובי כי לא טוב לבבילון להיסחר רק בתל אביב וכי האפשרות להצעת רכש בחברה ומחיקתה מהמסחר - ריאלית, וזאת בלי להיכנס לקשיים שבמהלך כזה. האפשרות השנייה היא כמובן ההנפקה בוול סטריט והמסחר המקביל בתל אביב.

הצעת הרכש - על השולחן

נזכיר כי שותפתו הבכירה של בעל השליטה נועם לניר, קרן ריד אלסבייר, פנתה לחברה בסוף אוקטובר 2012 בבקשה לשקול את ביטול הנפקת החברה בנאסד"ק ובמקום זאת הגשת הצעת רכש לכל מניות החברה, הפיכתה לפרטית ומחיקת המניה מהמסחר.

קרן ריד מחזיקה ב-18.1% ממניות החברה יחדיו עם החזקות של 23.78% של לניר באמצעות החברות חנפ"ק ניהול וליוורמור שבשליטתו.

גורם בכיר בשוק הסביר כי "האפשרות להצעת רכש בבבילון נמצאת על השולחן, וזה לא סוד. הסיפור הוא שתגובת השוק הישראלי למניה היא לא מקצועית בלשון המעטה. אתמול ירדה המניה ב-7% לאחר דוחות עם רווח ותזרים מזומנים חזקים, וכנראה שמיום ליום האפשרות הזו, למחיקת המניה מהמסחר, הופכת לטובה יותר מבחינת רוב הגורמים החזקים בחברה".

אותו גורם הוסיף כי "השוק בישראל לא מבין את בבילון, לא יודע לנתח אותה כראוי ואין זה פלא שיש לשקול את האפשרות להיסחר מעבר לים, בנוסף למסחר בארץ, או מחיקה מוחלטת מהשוק הישראלי".