ראש בראש: איזו מניה עדיפה להשקעה - בזק או וריזון?

בזק מול וריזון האמריקנית - מי מבין שתי החברות המתמקדות בתקשורת קווית עדיפה להשקעה?

מגזר התקשורת ממשיך לרכז עניין בארץ, לאחר תהליך רגולטורי משמעותי, ששינה את פני התעשייה הסלולרית ואת הוצאות הצרכנים בפרט.

תרחיש דומה מתהווה כיום בתחום התקשורת הקווית - הכנסת מתחרים לתחומים, שבהם שלטה בזק ללא עוררין והיוותה שחקן יחיד. השלב הראשון היה אספקת שירות תקשורת קווית ואינטרנט לבתים ולעסקים על ידי חברת הוט. כיום מתפתח תחום זה ע"י ספקי אינטרנט נוספים, למתן שירותי טלפוניה ביתית ועסקית על תשתית קווי בזק והוט.

בזק היא קבוצת התקשורת המובילה בארץ, הפועלת במרבית הסגמנטים - החל מתקשורת קווית כשחקן מוביל, סלולר באמצעות חברת פלאפון, אינטרנט עם בזק בינלאומי, ושירותי תוכן לטלוויזיה רב-ערוצית דרך YES. לפני כשנתיים התבצעה החלפת בעלים בחברה, כאשר עברה לידי חברת בי-קומיוניקיישן, שבבעלות שאול אלוביץ' המחזיק כ-31%. מאז העסקה מנהיגה בזק חלוקת דיבידנד אגרסיבית, ולפי ההערכות בשוק, היא תמשיך לספק תשואות דיבידנד דו-ספרתיות גבוהות.

מולה נשווה את חברת וריזון . בדומה לבזק גם לחברה האמריקנית מגוון פעילויות - תקשורת קווית לפרטיים וגופים עסקיים וממשלתיים, אינטרנט ביתי וסלולר.

וריזון מציעה ללקוחותיה חבילות כבלים וטלפוניה ביתית, הכוללות ערוצי טלוויזיה, אינטרנט מהיר, תקשורת קווית מקומית לא מוגבלת, בעלות חודשית של כ-90 דולר בהתחייבות לשנתיים. על פי דיווחי החברה, ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU), עומדת על כ-150 דולר.

באחרונה דיווחה וריזון, כי היא בשלבי סיום בפריסת רשת 4G, LTE, הפרוסה בכ-476 ערים, ומכסה כ-87% משטחי האוכלוסיה בארה"ב.

בשלהי חודש ינואר פרסמה וריזון את דוחותיה לרבעון הרביעי של 2012. מדוחות אלו עולה, כי החברה שחקה את שיעורי הרווח בסלולר לכ-30% - ירידה של 7.5%; לצד עלייה בנפח ההכנסות, הנובע בעיקרו מחבילות תקשורת מסובסדות, בעיקר מכשירי אייפון 5, שתרמו לגידול במכירות. נקודת האור הייתה העלאת תחזיות לשנת 2013.

שאלת טווח ההשקעה תכריע

תשואת דיבידנד: בנתון זה קיים יתרון משמעותי לבזק. עם רכישתה הוחלט על חלוקת דיבידנד מיוחדת בשש פעימות. עד היום חולקו ארבע פעימות, ועל פי תחזיות החברה, בחודשים מאי ואוקטובר יחולקו סביב כ-500 מיליון שקל בכל פעם. בנוסף, החברה נתנה הצהרת כוונות של חלוקת 100% מהרווח הנקי כל שנה, העומד על כ-1.4 מיליארד שקל - מה שייצר תשואת דיבידנד דו-ספרתית, העומדת כיום על כ-18%. מולה וריזון עם תשואת דיבידנד של כ-4.64% - נתון גבוה יחסית לשוק האמריקני, אך כזה המתגמד לעומת בזק.

רווח תפעולי: בזק מציגה שיעור רווח תפעולי של כ-29.5%. עיקרו לאור שיעורי ARPU גבוהים - קווי כ-73 שקל, תשתית אינטרנט כ-80 שקל, פלאפון כ-95 שקל (צפוי לרדת לכ-90 שקל). שיעור הרווח התפעולי צפוי להישאר ברמתו. מנגד, שיעור הרווח התפעולי של וריזון עומד על כ-11.36%, ולאור תחזיות החברה הוא צפוי להשתפר לתוך 2013. גם בפרמטר זה קיים יתרון לבזק.

שיעור חוב לנכסים: לבזק שיעור חוב גבוה של כ-55.3%, אולם כאמור החברה מעדיפה לחלק את רווחיה ולא להקטין את רמות המינוף. זאת בעיקר לאור הצורך להעלות מזומנים לבעלים החדשים, להחזר הלוואות עבור רכישת החברה. לעומתה, וריזון עם שיעור חוב של כ-23%. בפרמטר זה עדיפות ברורה לוריזן.

לסיכום: בזק ניצבת בפני אתגרים רבים, התפטרותו של אייל גבאי והחלפת מנכ"ל, פריסת רשת תקשורת חדשה של חברת החשמל, בעיות ארגוניות מול העובדים בפלאפון, ותחרות מחריפה בתחום ספקיות האינטרנט. מול אלו ניצבים אמנם תזרים מזומנים חזק ודיבידנד גבוה, אולם להערכתנו בטווח הרחוק נראה, כי הדבר יפגע בתזרים המזומנים של החברה.

וריזון הגדילה השקעותיה במהלך השנה וברבעון האחרון אשתקד בפרט, בסבסוד מכשירי קצה, בעיקר אייפון 5 - מה שיצר חבילות התחייבות לשנתיים. מהלך זה פגע ברווחיות של 2012, אך נראה כי צפוי לתת תחזית חיוביות יותר לשנים 2013-2014.

לאור זאת אנו מעריכים, כי קיים יתרון לבזק בטווח הקצר, בשל תשואת דיבידנד גבוהה, מובילות בשוק המקומי, והצפת ערך שאמורה להגיע ממכירות נדל"ן וכבלי נחושת. בטווח הבינוני הסיכונים בבזק מתעצמים, והדבר עלול לפגוע בפעילות החברה. לפיכך, להערכתנו אין עדיפות לאחת החברות, שכן ניתן ליהנות מדיבידנד בבזק בטווח קצר ומהיציבות והשיפור של וריזון בטווח הבינוני-ארוך.

*** הכותבים הם מנכ"ל קרנות נאמנות אקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

דרך מי תתקשרו
 דרך מי תתקשרו