MGVS במו"מ מתקדם להסכם מסחור עם מסובלאסט

לאחר שטבע ביטלה את ההסכם עם MGVS, ייווצר ביניהן קשר מחודש באמצעות החזקות טבע בחברה האוסטרלית ■ MGVS עוסקת בתאי גזע והיא חברת פורטפוליו של תמיר הון

חברת התרפיה התאית MGVS - חברת פורטפוליו של חברת תמיר הון הבורסאית (המחזיקה בה 8.3%) - נמצאת במו"מ מתקדם לחתימה על הסכם מסחור עם חברת Mesoblast האוסטרלית. כך נודע ל"גלובס". תמיר הון נסחרת לפי שווי שוק של 11.3 מיליון שקל. החברה סירבה להגיב לידיעה.

ל-MGVS היה עד לאחרונה הסכם פיתוח עם טבע, שבוטל עקב השינויים האסטרטגיים שעשתה ענקית הגנריקה לאחרונה. טבע השקיעה ב-MGVS בתחילת 2012 סכום של 9 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 135 מיליון דולר, והתחייבה למימון הניסויים שלה - השקעה המוערכת בכמה עשרות מיליוני דולרים. בתמורה קיבלה טבע את הזכות לשווק את המוצר, וכן אופציה להמשיך להשקיע עד רכישת החברה במלואה. כעת, בהסכם המסחור עם MGVS, צפויה מסובלאסט להיכנס, פחות או יותר, לנעליים של טבע.

על פי ההסכם המתהווה, מסובלאסט תתחייב גם היא למימון הניסויים בתמורה לתשלומי אבני דרך ותמלוגים של עשרות מיליוני דולרים, ותקבל את הזכות למסחר את המוצר. עם זאת, ההסכם אינו בהכרח יכלול השקעה. מסובלאסט, הנסחרת בבורסה של אוסטרליה לפי שווי שוק של 1.96 מיליארד דולר, עוסקת בפיתוח תרופות על בסיס תאי גזע בוגרים, תחום המשיק לתרפיה התאית שבה עוסקת MGVS.

החברה נוטלת תאי גזע ממקורות שונים אצל תורם בוגר, מרבה אותם בשיטותיה הייחודיות, ומשתמשת בהם לייצור תרופות למחלות שונות. לחברה מוצרים הנמצאים בניסויים קליניים.

בדצמבר 2010, מסובלאסט חתמה על הסכם עם חברת ספלון האמריקנית לפיתוח מוצרים מבוססי תאי גזע למגוון מחלות, ובהן התקף לב, אי ספיקת לב, שבץ ופרקינסון. כשספלון נרכשה על ידי טבע, הפכה האחרונה לבעלת המניות הגדולה במסובלאסט, וההסכם ביניהן לא בוטל למרות השינויים שעברה טבע. על כן, אם אכן MGVS תחתום על ההסכם עם מסובלאסט, ייווצר מחדש קשר בינה לבין טבע.

מספיק מקום בשוק

MGVS הוקמה בשנת 2000 על ידי ד"ר משה פליגלמן ופרופ' באזיל לואיס. היא גייסה עד היום 27 מיליון דולר מתמיר הון, קרנות נוספות מקבוצת תמיר פישמן, האחים עופר, קרן אביב ומשקיעים פרטיים שבהם איתן ורטהיימר. בני זאבי הוא יו"ר החברה מטעם קבוצת תמיר פישמן. הטיפול של MGVS כולל נטילת דגימה תאית מהחולה, ביצוע מניפולציה כימית בה, והזרקתה לרגל החולה. אז מופרשים חומרים שמעודדים צמיחה של כלי דם נוספים בגפיים.

המוצר דומה מעט לזה של חברת פלוריסטם הבורסאית. ההבדל הוא שפלוריסטם מזריקה לחולה תאי גזע שאינם שלו ושלא עברו עיבוד גנטי. שוק חסימת כלי הדם בגפיים מגלגל כמה מיליארדי דולרים בשנה, והוא גדול מספיק עבור שתי החברות, בהנחה ששתיהן יצליחו בניסויים הקליניים. השתיים נמצאות בערך באותו השלב בדרך לשוק - נערכות לכניסה לשלב III של הניסויים הקליניים, לאחר שעברו בהצלחה את שלב I/IIa.