ה'פד' החזיר את הפחד לוול סטריט: המדדים ננעלו בירידות

וול מארט היכתה התחזיות ■ שטף נתוני מאקרו: ה-CPI, מכירות של בתים מיד שנייה, ה"פילי פד" ועוד ■ HP ו-AIG יפרסמו תוצאות לאחר הסגירה ■ נשיא ה'פד' בסן פרנסיסקו: ה-QE ימשך במחצית השנייה של 2013

יום המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות תוך המשך המגמה השלילית מאתמול. זאת, על רקע פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה וכן בעקבות רצף נתוני מאקרו שליליים בעיקרם שפורסמו היום. לפני המסחר פורסמו מספר נתונים פושרים, בכללם תביעות האבטלה שטיפסו בכ-20 אלף, מעל הצפי, וכן מדד המחירים לצרכן שנותר ללא שינוי.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אומר היום (ה') בתגובה לפרוטוקולים של הבנק המרכזי האמריקאי כי "החששות של חלק מהחברים בבנק המרכזי האמריקני דומים לאלה של אדם הנוטל תרופות כרוניות משך שנים ארוכות ומצבו הפיזי משתפר, אולם יום אחד בהיר הוא מחליט לקרוא את דף ההוראות הנלווה לתרופה הכרונית ומגלה כי לתרופה שהוא צורך זמן רב עלולות להיות תופעות לוואי קשות".

פגוט הסביר ש"החשש מהמשך ההרחבות הכמותיות הינו יציאת השד האינפלציוני בארה"ב מהבקבוק, אולם לפי שעה לא נרשמים לחצי מחירים במשק האמריקני. נזכיר כי הכלכלה האמריקנית צפויה לצמוח ב-1.5% בלבד במחצית הראשונה של שנת 2013 ולהאיץ לקצב צמיחה של 2.5%-3% במחצית השנייה של שנת 2013, כך שהכלכלה רחוקה מלהתחמם ולפיכך האינפלציה תמתין".

בתוך כך, ג'ון וויליאמס, נשיא ה'פד' בסן פרנסיסקו, הפיג את החששות לגבי הפסקת התוכניות להקלה כמותית. וויליאמס נאם בבנק המרכזי וטען כי תוכניות ה-QE3 תרמו רבות לצמיחה ולכן הן יימשכו לתוך המחצית השנייה של 2013. וויליאמס אומנם לא התייחס להתלבטויות שהביעו מספר מחברי ה'פד' בנוגע להמשך רכישות האג"ח, אך טען כי "אנו צריכים פיתרון מוניטרי עוצמתי ומתמשך. שיעור האבטלה עדיין גבוה והאינפלציה יותר מדי נמוכה.

"הייתי שורי מאד על מניות, עד אתמול", כך אמר גורו ההשקעות דניס גרטמן, העורך ניוזלטר למשקיעים בוול סטריט הנושא את שמו, בראיון ל-CNBC. גרטמן עבר את הדברים בעקבות פרסום פרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב, המרמזים כי בכירי הבנק המרכזים שוקלים להפסיק או לשנות את תוכנית ההרחבה הכמותית של הבנק. "כללי המשחק השתנו, כיוון השווקים התהפך - ואתם שומעים זאת ממישהו שהיה שורי מאד על מניות לאור המדיניות המוניטארית", אמר גרטמן.

אתמול, נזכיר, ננעלו המדדים בוול סטריט בירידות היומיות החדות ביותר מאז תחילת השנה, בעוד מדד ה-VIX ("מדד הפחד") זינק בכ-18% על רקע פרסום הפרוטוקולים של ה'פד'. במסגרת תוכניות ההרחבה הכמותית, נזכיר, רוכש הבנק המרכזי בארה"ב אג"ח ממשלתיות בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש. אולם, לפי הפרוטוקולים עולה כי בכירי ועידת השוק הפתוח של ה'פד' שוקלים לצמצם או לחלופין לבטל את הרכישות המוניטאריות.

זירת המאקרו עמוסה היום. תביעות האבטלה הראשוניות זינקו בשבוע שהסתיים ב-16 לפברואר לרמה של 362 אלף, זאת לעומת צפי לעלייה מתונה יותר ל-353 אלף תביעות, לאחר שבשבוע הקודם תביעות האבטלה ירדו לרמה של 341 אלף. לפי נתונים שפרסמה לשכת העבודה האמריקאית, בחישוב שנתי תביעות האבטלה הראשוניות עומדות על כ-360 אלף. כלכלנים מציינים בעניין זה כי אם תביעות האבטלה ירדו מתחת לרמה הזו ויצליחו להתייצב, אז זהו סימן לכך שהחברות התחילו להגיבר את קצב העסקת העובדים.

באותה השעה פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שנותר ללא שינוי, זאת לעומת צפי לעלייה של 0.1%, ולאחר שבדצמבר האינפלציה נותרה ללא שינוי. עם זאת, מדד הליבה, שאינו כולל את סקטור המזון והאנרגיה עלה ב-0.3%, מעל צפי האנליסטים שעמד על 0.2%, ולאחר עלייה של 0.1%.

ב-17:00 פורסמו מכירות הבתים מיד שנייה בינואר, שעלה ב-0.4%, מעל צפי האנליסטים שעמד על ירידה לרמה של 4.89 מיליון, לאחר עלייה לרמה של 4.9 מיליון בדצמבר. מדד ה"פילי פד" רשם קריאה שלילית של 12.5 נקודות בפברואר, לעומת צפי לקריאה חיובית של 1.5 נקודות. עוד פורסם מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים לינואר, שרשם עלייה של 0.2%, מתחת לתחזיות בשוק שעמדו על 0.3%.

וול מארט, היולט פאקרד ו-AIG יפרסמו תוצאות

עונת הדוחות נמשכת והיום יפרסמו תוצאות חברת AIG והיולט פאקרד לאחר סיום המסחר.

ענקית הקמעונאות וול-מארט פרסמה תוצאות לפני הפתיחה, ודיווחה על רווח של 5.6 מיליארד דולר ברבעון האחרון, 1.67 דולר למניה. אנליסטים צפו בממוצע רווח של 1.57 דולר למניה ברבעון. ההכנסות הסתכמו ב-127.1 מיליארד דולר, גידול של 3.9%, לעומת צפי אנליסטים לכ-127.8 מיליארד דולר. החברה העלתה את הדיבידנד ב-18%.

מניית וריפון עמדה במוקד לאחר שהחברה פרסמה אמש דוחות לאחר סיום המסחר וגם הוציאה אזהרת רווח ל-2013.

חברת פוקסקון, המחזיקה במפעלי ייצור רבים בהם מייצרים בין היתר את האייפון של חברת אפל , הודיעה היום כי היא מפסיקה העסקה של עובדים חדשים במפעליה בסין - במהלך שמעלה תהיות בשווקים לגבי היקף ההאטה במכירות מוצרים אלקטרוניים, אשר ייתכן ונובעת מירידה בביקושים. בפוקסקון (Foxconn) הכריזו על הפסקת העסקתם של עובדים חדשים עד סוף חודש מארס לפחות, כך מסר ברוס ליו, דובר החברה. "ההחלטה אינה קשורה לייצור האייפון 5", אמר בראיון ל"פיננשל טיימס".

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה אתמול בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים נגד מלאנוקס , מנכ"ל החברה איל וולדמן ומנהלי הכספים וחברי דירקטוריון בחברה. זאת, בטענה כי הם "אחראים לדיווחים ולמצגים מטעים שהציגו בפני ציבור המשקיעים במניות, שהאירו את החברה ואת עסקיה באור חיובי מדי, שאינו משקף את מצבה האמיתי". כפועל יוצא, נטען, גרמו בכירי מלאנוקס לניפוח מחיר מניות החברה, "באופן שהן נסחרו במחיר גבוה יותר מזה שבו היו נסחרות אלמלא הדיווחים והמצגים".