הסדר במשפחה: הפניקס תוותר לדלק נדל"ן על ריבית פיגורים

יתרת החוב של דלק נדל"ן כלפי חברת הביטוח היא כ-67 מ' ש' ■ בתמורה תקבל הפניקס שיעבוד נוסף

כחצי שנה לאחר שאושר הסדר החוב בחברת דלק נדל"ן של יצחק תשובה, שכלל תספורת של כ-65% למחזיקי האג"ח, נמצאת החברה בדרך להסדר נוסף, פרטי, מול קבוצת הביטוח הפניקס, שבשליטת אותו תשובה.

הפניקס, שבניהולו של אייל לפידות, הודיעה השבוע כי דירקטוריון החברה אישר הסדר חוב מול דלק נדל"ן, ולפיו מועד הפירעון הסופי של ההלוואות (קרן, ריבית והפרשי הצמדה שנצברו) נדחה מאפריל 2012 לסוף חודש יוני השנה, תוך ויתור על ריבית הפיגורים לחברת הביטוח. לפיכך, הפניקס, שיתרת החוב כלפיה היא כ-67 מיליון שקל, תקבל "רק" את הריבית על ההלוואה, שעומדת על 10% צמוד למדד המחירים לצרכן.

כנגד השינוי יינתן להפניקס שעבוד נוסף מדרגה ראשונה, על "זכויות דלק נדל"ן כלפי החברה הבת אלעד מגורים, מכוח הלוואות בעלים שהועמדו על ידי דלק נדל"ן לאלעד מגורים". הסדר החוב, שחוסך לדלק נדל"ן תשלום ריבית פיגורים מפולפלת, נדרש לאישור האסיפה הכללית של הפניקס.

ההלוואה - לפני הבעלות של תשובה

בקבוצת הביטוח מציינים בנוסף כי "אי פירעון של ההלוואות על פי המועדים שנקבעו בהסדר או הפרת התחייבויות דלק נדל"ן, יגרמו לביטול ההסכמות של המלווה על פי ההסדר, אך לא לביטול השעבוד הנוסף".

בקבוצת הפניקס מביעים ביטחון ביחס ליכולת של דלק נדל"ן להשיב את מלוא החוב, משום שיש לה "ביטחונות הגבוהים משמעותית מיתרת קרן ההלוואה", כפי שדיווחה החברה לא אחת. ההלוואה המקורית של הפניקס ניתנה לפני רכישת השליטה בקבוצת הביטוח על ידי קבוצת דלק ויצחק תשובה, וטרם מינויו של לפידות למנכ"ל הקבוצה. ההלוואה נושאת ריבית גבוהה ומלווה בביטחונות. מתווה ההלוואה שונה לא אחת, ואורכה ותנאיה שונו כך שככל שהתעכב ההחזר הריבית עלתה.

הוויתור על ריבית הפיגורים לדלק נדל"ן, שנמצאת בבעלותו הפרטית של תשובה לאחר שלפני שנים הוצאה מידיה של קבוצת דלק באמצעות דיבידנד בעין, מתווסף לוויתור דומה על חוב של חברת הנדל"ן כלפי קבוצת דלק עצמה. בסוף 2012 דווח כי אסיפת בעלי המניות של הקבוצה אישרה מחיקת חוב של 50% (כ-125 מיליון שקל) לדלק נדל"ן, שקרסה תחת נטל חובותיה האדיר.

מהלכים אלו באו על רקע הסדר החוב הענק שהובילה דלק נדל"ן, ושבמהלכו ספגו מחזיקי האג"ח, שהחזיקו באג"ח חברה בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, תספורת ענק של כ-65% מהחוב המתואם (תספור של כ-1.4 מיליארד שקל). חברת הנדל"ן קרסה נוכח מינוף אדיר שלקחה על עצמה למימון רכישות אגרסיביות של נכסים, בעיקר במערב אירופה בשנים 2003-2007. בשיאה נסחרה דלק נדל"ן בשווי של 4.3 מיליארד שקל.