שכר המנהלים: בכירי דלתא ושופרסל כבשו את הצמרת

עם תחילת עונת הדוחות, מוביל סטיב קליין, בכיר בחברת הטקסטיל דלתא, את צמרת דירוג הבכירים, עם עלות שכר של 4.7 מיליון שקל בשנת 2012

ניתן להניח כי השפעות התיקון, שנועד להגביל את כוחם של בעלי שליטה בחברות ציבוריות, יבואו לידי ביטוי מוחשי בשבועות הקרובים, עם פרסומם של נתוני השכר לשנה החולפת.

זאת, עוד לפני השפעתה של מכה נוספת שנחתה על השתוללות שכר המנהלים שבה חזינו בשנים האחרונות - תיקון 20 (חוק שכר הבכירים) שנכנס לתוקף רק בשלהי השנה שעברה, ושאת תוצאותיו נראה בנתוני התגמול שיתפרסמו רק בשנה הבאה.

כשבוע לאחר שהחל טפטוף הדוחות הכספיים מאיישים את צמרת טבלת שיאני השכר לשנת 2012 בכיריהן של שלוש חברות המשתייכות למדד ת"א 100 - דלתא, שופרסל ובבילון.

בראשות הטבלה התמקם סטיב קליין, המנהל עבור חברת הטקסטיל דלתא את החברה הבת Burlen, עם עלות שכר שנתית של 4.7 מיליון שקל, שליש ממנה מענק - 400 אלף שקל בחודש.

גם את ארבעת המקומות הבאים מאיישים בכירי דלתא (עלות שכר מצרפית של כ-16 מיליון שקל לכל החמישה). עם אלה נמנה בעל השליטה ומנכ"ל החברה, אייזיק דבח, עם עלות שכר שנתית של 2.7 מיליון שקל (כ-700 אלף דולר, מתוכה תשלום מבוסס מניות של כ-180 אלף דולר).

די פארם קרסה אך תגמלה בעין יפה

עוד בצמרת, בכירי רשת הקמעונות שופרסל, עם עלות שכר מצרפית של כ-10 מיליון שקל. עלות שכרו של המנכ"ל איציק אברכהן, ללא מענק שטרם נקבע, הגיעה ל-2.15 מיליון שקל. שני היו"רים המשותפים של הרשת, רפי ביסקר ושולם פישר, נהנו מעלות שכר שנתית של 1.7-1.8 מיליון שקל כל אחד, עבור 25% משרה בלבד שממלא כל אחד מהם. השניים סוגרים את עשרת המקומות הראשונים, ובכך מציבים למעשה את הרף המינימלי לכניסה לצמרת הטבלה.

בין דלתא לשופרסל התמקם בצמרת הטבלה מנכ"ל חברת האינטרנט בבילון, אלון כרמלי, עם עלות שכר שנתית של 2.6 מיליון שקל (כמחצית מהסכום בתשלום מבוסס מניות). מניית בבילון זינקה ב-2012 ב-141%.

מבין החברות הקטנות - קריסה טוטלית בשוויה של חברת די פארם (95%), לאחר כישלון הניסויים הקליניים במוצר שלה לטיפול בשבץ, לא מנעה ממנה לחלק בין חמשת הבכירים שכר בהיקף של קרוב ל-3 מיליון שקל, כשליש מכך למנכ"ל המייסד, ד"ר אלכס קוזאק.

בשנת 2011 נדרשה עלות שכר שנתית של 4.7 מיליון שקל כדי להסתנן לרשימת 100 בעלי השכר הגבוה ביותר, ולצמרת 20 הגדולים נדרש רף של 9.6 מיליון שקל.

בין השמות הבולטים מעונת הדוחות הקודמת: דוד עזריאלי ומנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד (עלות שכר של כ-21 מיליון שקל כל אחד), יו"ר החברה לישראל, אמיר אלשטיין (כ-15 מיליון שקל) ומנכ"ל החברה הבת כיל, עקיבא מוזס (כ-16 מיליון שקל).

את צמרת הטבלה כבשו במפתיע צמד מנהלים המשתייכים לקבוצת קרדן NV המקרטעת - אלון שלנק ואלי אלרואי - עם עלות שכר של יותר מ-28 מיליון שקל לכל אחד.

10 בעלי השכר הגבוה
 10 בעלי השכר הגבוה