מיהו שמואל גורטלר, המייעץ להנפקות חברות ממשלתיות?

בזכות הקשרים האמיצים שטווה גורטלר בשוק ההון ובמשרד האוצר, חברת גורן קפיטל שבבעלותו מספקת ייעוץ לכמעט כל הנפקה של חברה ממשלתית ■ גורם בשוק: "במישור המקצועי של מימון, הנפקות וגיוסי הון גורטלר הוא איש מבריק. מהבחינה האישית הוא איש קשה, אפילו כוחני"

עידן שבו לכל אחד יש לפחות כמה מאות חברים וירטואליים בפייסבוק, בנקאי ההשקעות שמואל גורטלר יכול להתהדר בלא מעט חברי אמת, כאלה ששווים מבחינתו הרבה מאוד כסף.

גורטלר, 55, תושב היישוב היוקרתי ארסוף, הוא המייסד, המנכ"ל ויו"ר בית ההשקעות גורן קפיטל, אותו הקים לפני כשני עשורים. במהלך השנים הוא הצליח לצבור לא רק ניסיון רב בשוק ההון, אלא גם קשרים אמיצים עם דמויות מפתח במגזר הפרטי והציבורי. כך הוא הפך ליועץ בעסקאות רבות של חברות פרטיות וממשלתיות, שהשכר בכל אחת מהן עשוי על-פי ההערכות, להגיע למאות אלפי שקלים. במגזר הפרטי מקורב גורטלר, בין היתר, לעידן עופר, נמנה עם המילייה של יעקב פרי, חבר של יוסי מימן ואלי יונס, והרשימה עוד ארוכה.

"במישור המקצועי של מימון, הנפקות וגיוסי הון גורטלר הוא איש מבריק", מספר גורם בשוק ההון. "מהבחינה האישית הוא איש קשה, אפילו כוחני, ולא מתיידד במסגרת העבודה. עם זאת, הוא חובב ים ידוע, יש לו סירה והוא מפליג הרבה. שם הוא טיפוס אחר לגמרי, נחמד ופתוח". גורם אחר אומר כי "גורטלר מייעץ בעיקר לגופים בתחום התשתיות - כבישים, אנרגיה, תחנות כוח ועוד. הוא נחשב למקצוען, אבל גם לאיש לא פשוט".

באתר גורן קפיטל נכתב כי לחברה "ניסיון רחב בפרויקטים מורכבים ובעסקאות חוצי גבולות, יחסים ארוכי טווח עם מוסדות פיננסיים ולקוחות תאגידיים מובילים בארץ ובעולם וגישה למקבלי החלטות בישראל, ביניהם רשויות ממשלתיות, בכירים בחברות ורשויות ממשלתיות ועוד".

ואכן, רשימת העסקאות של חברות ממשלתיות בהן העניקה גורן קפיטל ייעוץ ארוכה למדי. בין היתר ייעצה החברה להפרטות הענק של בזק והבנקים לאומי ודיסקונט. בתחום מימון הפרויקטים, היא ייעצה למדינה בפרויקטים של הקמת תחנות כוח סולריות וסיפקה ייעוץ למקורות בפרויקט מתקן ההתפלה באשדוד.

גם בגיוסי חוב החברה אינה טומנת ידה בצלחת. כך, למשל, בשנת 2006 סיפקה גורן קפיטל ייעוץ לאוצר בגיוס של 200 מיליון דולר שביצעה חברת נתיבי גז (נתג"ז), ושנה לאחר מכן היא ייעצה לרשות החברות הממשלתיות במכירת בזן (בתי זיקוק לנפט). בשנת 2010 שימשה גורן קפיטל כיועצת להנפקת האג"ח של דואר ישראל, בהיקף 400 מיליון שקל, ובשנים 2010-2012 ייעצה שוב להנפקות נתג"ז, בהיקף של 300 מיליון שקל ו-400 מיליון שקל, בהתאמה.

בחודש שעבר התברר שהחברה תשמש כיועץ פיננסי בגיוס העתידי של איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה (איגודן), שמתכוון לגייס עד 1.3 מיליארד שקל באמצעות הנפקה ראשונה של אג"ח פרטיות בשוק ההון.

גורן קפיטל גם משמשת כיועץ פיננסי למרכז ההדרכה של משטרת ישראל ולקריית ההדרכה של צה"ל (עיר הבה"דים), פרויקטים בהיקף של 200 מיליון דולר ו-700 מיליון דולר, בהתאמה. ואם כל זה לא מספיק, גורן קפיטל משמשת גם כיועץ פיננסי לחברת החשמל. לאחרונה אף מונתה החברה כחלק מצוות הבודקים החיצוניים שמינה דירקטוריון חברת החשמל מטעמו, לבירור הטעות בהיקף 1.4 מיליארד שקל בחישוב התזרים של חברת החשמל ל-2012.

קשרים עם יוסי מימן וחיים סבן

עוד לפני שהקים את גורן קפיטל ניהל גורטלר במשך חמש שנים את יחידת בנקאות ההשקעות בקבוצת כלל (כלל מנפיקים), תפקיד אותו עזב בשנת 1996. בהמשך, לצד גורן קפיטל, הוא היה מעורב בקרן ההון סיכון "פרוסיד", יחד עם מנדי עירד וליאור ליפשיץ.

ארבע שנים לאחר ייסוד פרוסיד, פוטר גורטלר מתפקיד סגן יו"ר חברת הניהול של הקרן. לאחר שפוטר טען כי יו"ר הדירקטוריון של הקרן, יאיר רוטלוי, והדירקטורים בה, מובילים מהלך להנפקתה בבורסה בת"א, בניגוד לתנאים המתלים בתשקיף הקרן.

עוד מיזם שבו נטל גורטלר חלק היה בית ההשקעות גורן-אלומות, שהיה בשליטת גורן קפיטל. בשנת 2008 מונה אוהד מראני, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, לדירקטור בגורן-אלומות, במקביל למינויו כדירקטור בנתג"ז. מעניין לציין כי עד לחודש פברואר 2007 כיהן מראני כיו"ר בזן, והוביל את פיצול והפרטת החברה (לו ייעץ כאמור גורטלר). בשנת 2010 מכרה גורן קפיטל את מניותיה בבית ההשקעות.

במקביל לפעילותו הענפה במגזר הציבורי, מקובל גורטלר כאמור גם על בעלי הון לא מעטים, ולראייה חברותו במספר גדול של דירקטוריונים לאורך השנים, בהם של חברות מקבוצת עידן עופר, גד זאבי, ויוסי מימן, שעימן מעורב גורטלר בקשרים עסקיים.

קשריו עם מימן התבטאו בין היתר בכך שבעבר כיהן גורטלר כדירקטור בערוץ 10 שבשליטתו. במקביל, הוא שימש כיועץ הכלכלי של קבוצת מרחב של מימן. במסגרת זו הייתה שותפה גורן קפיטל בעבר בהליך רה-ארגון פיננסי של הערוץ הכושל, בהיקף של 100 מיליון דולר.

גורטלר אף ליווה את מימן במהלך רכישת השליטה באמפל בשנת 2002 תמורת כ-90 מיליון דולר (מידי משפחת שטיינמץ) וכן במימון רכישה בסכום של 35 מיליון אירו שביצעה החברה הבת של אמפל, גדות מיכליות, בשנת 2010. כידוע, בשנה האחרונה קרסה אמפל תחת נטל החובות לנושיה ואילו מניות גדות עוקלו על-ידי בנק דיסקונט.

קשריו של גורטלר עם זאבי באו לידי ביטוי בכך שהוא שימש כיועצו הפיננסי של האחרון בעסקת הרכישה של מניות בזק, ואף יצג אות במגעים מול הבנקים לקבלת מימון של 600 מיליון דולר לרכישת מניות חברת התקשורת.

וכאן לא מסתיים הקשר של גורטלר לעולם התקשורת. בינואר 2008 ביקש המיליארדר חיים סבן, שהחזיק באותם ימים ב-28% במניות קשת (יחד עם שותפו ינון קרייז שהחזיק ב-4%), למנות את גורטלר כנציגו בדירקטוריון זכיינית ערוץ 2. באותם ימים ניהל סבן הליך מכירה של מניותיו ב"קשת" - בשל מגבלות הבעלות הצולבת בין החזקותיו בקשת ובבזק - וביולי 2008 הושלמה העסקה למכירת מניות קבוצת סבן לאיש העסקים מוזי ורטהיים. מי ליווה את העסקה בין היתר? ניחשתם נכון, חברת גורן קפיטל של גורטלר.

קשרים חזקים עם עידן עופר

אולם נראה כי קשריו החזקים ביותר של גורטלר במגזר הפרטי הם עם המיליארדר עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל. מאז הקמתה לקחה גורן קפיטל חלק נרחב בעסקאות שביצעה הקבוצה. כך, למשל, היא שימשה בשנת 2006 כיועץ פיננסי להנפקה פרטית של 120 מיליון דולר בחברת הספנות צים (בה שימש גורטלר כדירקטור). בשנת 2011 ליוותה גורן קפיטל את הנפקת האג"ח של אינקיה, חברת האנרגיה של קבוצת עופר, בהיקף 300 מיליון דולר ובנוסף היא מייעצת לחברת OPC רותם בהקמת תחנת הכוח במישור רותם.

את תגובתו של שמואל גורטלר לדברים לא היה ניתן לקבל.

לקוחות בולטים
 לקוחות בולטים