"התמ"ת לא מבין בהשכלה, להעביר את האחריות למל"ג"

יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות: להעביר את האחריות על המכללות להכשרת הנדסאים ממשרד התמ"ת למועצה להשכלה גבוהה ■ "המדינה מתקצבת סטודנט שלנו ברבע מתקצוב סטודנט במוסד אקדמי"

מבוי סתום בהידברות בין פורום המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים לבין משרדי האוצר והתמ"ת: יו"ר הפורום, הד"ר יוכבד פנחסי אדיב, קראה היום (ב') להעביר את האחריות על עשרות המכללות להכשרת הנדסאים ברחבי הארץ ממשרד התמ"ת למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), בטענה ש"בניגוד למשרד החינוך ולמל"ג - משרד התמ"ת לא מבין בהשכלה ובשל היעדר יכולות מקצועיות לנהל את התחום ויביא לחיסול ההשכלה הטכנולוגית בישראל". הד"ר פנחסי אדיב אמרה את הדברים על רקע מחלוקות תקציביות בין נציגי הפורום לבין נציגי משרדי האוצר והתמ"ת ששותפים בוועדה שדנה במעמד המכללות ועדכון תקציביהן.

הוועדה המשותפת הוקמה לפני כארבעה חודשים, בעקבות דרישת הפורום להגדיל מיידית את תקציב המכללות בכ-40 מיליון שקל, בנוסף לכ-170 מיליון שקל שמעמיד להן מדי שנה משרד התמ"ת. בפורום המכללות טענו כי בתקציב שמעביר משרד התמ"ת אין די כדי לעדכן את הציוד הדרוש להכשרת הנדסאים, לתגמל את המרצים באופן הולם ולהעמיד לסטודנטים תוכניות לימוד רלוונטיות.

פורום המכללות טוען כי בשל כך, מכללות רבות נקלעו לקשיים כלכליים שמאיימים על עתידן. רק לאחר ששיבשו את פתיחת שנת הלימודים האקדמית, הוגדל תקציב המכללות בכ-20 מיליון שקל ותקציב נוסף הובטח להן במהלך חודש מארס, בהנחה שעד אז תוקם ממשלה חדשה ויאושר תקציב המדינה.

עם זאת, בדיונים שהתקיימו לאורך החודשים האחרונים לא הצליחו הצדדים ליישב מחלוקות בסיסיות בנוגע לאופן ההכשרה של הנדסאים בישראל ומדיניות התקצוב של המכללות. מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שמואל סלבין, הציג בשם המכללות נתונים על הצורך להרחיב את תקציבן ב-400-500 מיליון שקל בפריסה על פני 5 שנים. בניגוד לעמדה זו, כך טען פורום המכללות, משרדי הממשלה נמנעו במהלך ההידברות מהתחייבות כלשהי על הרחבת התקציב.

לדברי הד"ר פנחסי אדיב, עלות ההכשרה של הנדסאי זהה לעלות הכשרה של כל סטודנט אחר במוסד להשכלה גבוהה, והיא נאמדת ב-30-40 אלף שקל לחודש. "בפועל, המדינה מתקצבת כל סטודנט במכללה טכנולוגית ברבע מסטודנט בכל מוסד אקדמי אחר וממשיכה במדיניות ההפליה שלה", טענה.

ניסיון שעשו בעבר המכללות להעלות את גובה שכר הלימוד של סטודנטים לא אושר בידי משרד התמ"ת והמכללות נאלצו לחזור בהן מכוונה זו.

משרד התמ"ת מסר בתגובה כי "הצדדים מצויים בתהליך של משא ומתן חשוב, ומצער שנציגי המכללות בוחרים בשלב הזה לנהלו דרך התקשורת".