הדולר התחזק בכ-0.6%; "פוטנציאל הפיחות נותר מוגבל"

הדולר התחזק בכ-0.6% ושערו היציג נקבע על 3.733 שקלים ומנגד האירו נחלש בכ-0.2% ליציג של 4.886 שקלים

הדולר התחזק היום ואילו האירו נחלש במהלך יום המסחר בשוק המט"ח (ג'). הדולר התחזק בכ-0.6% ושערו היציג נקבע על 3.733 שקלים ומנגד האירו נחלש בכ-0.2% לשער יציג של 4.886 שקלים. בעולם עבר האירו לעלייה לרמה של 1.31 דולרים לאחר ההצלחה בהנפקת האג"ח של איטליה.

"אלה הבחירות הראשונות באירופה שבהן הבוחרים לא עשו את הדבר הנכון", כתב סטיבן אנגלנדר, "גורו המט"ח" של בנק סיטי. "הבוחרים נתנו תמיכה מפתיעה בפוליטיקאים שדחו את מדיניות הצנע ובמקרים מסוימים אפילו מתנגדים לאירו כמטבע אחיד. זה יכול להיות בעיה גדולה אם זה יתפשט למדינות אחרות באירופה. העלייה בבורסת איטליה לא הייתה מספיקה כדי להסיט את תשומת הלב מהאבטלה הגבוהה והצנע". אנגלנדר טוען שעל הפוליטיקאים באירופה למצוא דרך להקל על הציבור מבחינת צעדי הצנע ולהתמקד בהאצת הצמיחה - ומהר. לדבריו, "הבחירות יותר בעייתיות מבהלה זמנית בשווקים או שינוי בסנטימנט המשקיעים, כיוון שאי אפשר לפתור את בעיית הבחירות באמצעות הדפסות כספים".

איטליה צולחת בינתיים את המבחן הכלכלי הראשון שלה אחרי הבחירות: הכלכלה השלישית בגודלה באירופה הצליחה לגייס היום 8.75 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ממשלתיות ל-6 חודשים. האג"ח הונפקו בריבית של 1.237% ולאחר ההנפקה נמשכת העלייה בתשואות האג"ח של איטליה. תשואת האג"ח ל-10 שנים נסחרת סביב 4.72%, לעומת 4.13% אתמול. איטליה אמנם עמדה ביעד ההנפקה היום, אך יש לציין כי הביקושים היו חלשים יותר בהשוואה להנפקה דומה ב-29 בינואר. היום נרשמו ביקושי יתר של פי 1.65 מהכמות המוצעת, בעוד היום נרשמו ביקושי יתר של פי 1.44 בלבד. מחר תנסה איטליה למכור אג"ח ל-5 ו-10 שנים בהיקף של 6.5 מיליארד אירו.

הריבית - ללא שינוי

ריבית בנק ישראל לחודש מארס תישאר ללא שינוי ברמה של 1.75%, כך הודיע אתמול בנק ישראל. זאת, על אף נתוני הצמיחה שפורסמו בשבוע שעבר שהראו כי המשק צמח בשיעור של 2.5% בלבד ברבעון הרביעי, והאינדיקטורים הכלכליים האחרונים מצביעים על האטה במשק. מהודעת הריבית עולה כי בבנק ישראל לא נבהלים מהנתונים וסבורים כי מדובר בהשפעה שלילית של מבצע "עמוד ענן".

חזי ינושבסקי, ראש מחלקת מחקר ב-ATRADE, מציין הבוקר כי הסערה הפוליטית באיטליה הפילה את השווקים הפיננסיים. על פי המדגמים האחרונים המאבק בין ברלוסקוני לפייר ברסאני ממפלגת מרכז-שמאל ממש צמוד וקיים סיכויי לא מבוטל לכך שברלוסקוני ייבחר שוב לנשיאות. "השווקים הפיננסיים הגיבו בנפילות שערים חדות והאירו צלל לכיוון 1.30 היות וברלוסקוני מתנגד בתוקף לתוכניות הצנע והוא האיש הפחות אהוב בקהילה האירופאית".

"אם ברלוסקוני יבחר שוב, ניתן יהיה לצפות להמשך הירידות בשווקים ולהתדרדרות נוספת בערכו של האירו. המשקיעים מיהרו לחזור אל מטבעות חוף המבטחים - הדולר האמריקני והיין היפני אשר הצליח להתחזק ביותר מ-200 פיפס מול הדולר ביום אחד בלבד. מדובר בהתחזות המשמעותית ביותר של הין כנגד הדולר בשנים האחרונות והיא עלולה לבשר על שינוי מגמה בפתח". בנוגע למסחר במטבעות בארץ מציין ינושבסקי כי התחזקותו של הדולר בזירה הבינ"ל תורמת להתחזקותו של הדולר גם כנגד השקל ונראה שמגמה זו תימשך גם היום.

מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, יוסי פריימן, מציין כי "ירידות השערים בבורסות העולם לצד תנודות השערים בשוק המט"ח מעודדים מעבר לאי מבטחים גם בזירה המקומית והדולר מתחזק גם בזירה המקומית. להערכתנו פיחות השקל אל עבר רמות של מעל ל-3.74 שקלים צפוי להיתקל בהיצעי מט"ח מצד יצואנים והדולר צפוי להמשיך ולנוע בתחום שערים רחב של 3.68-3.78 שקלים. בראייה לטווח ארוך אין שינוי בהערכתנו כי פוטנציאל הפיחות נותר מוגבל וכי אירועים נקודתיים בהם הדולר מתחזק בעולם, זעזעועים בזירה הביטחונית באזורינו עשויים להמשיך ולגרור לתנודות שערים ולפיחות השקל. חולשת השקל בעקבות אירועים נקודתיים מספקת הזדמנות מחודשת ליצואנים לגדר סיכונים ברמות שערים היסטוריות".

ב- FXCM ישראל מציינים: "בזירת המט"ח המקומית, ראינו תנודתיות אדירה אתמול באירו-שקל, שנגע בחטף במהלך יום אתמול ב-4.95 אבל נסחר מתחת ל-4.87. אי יכולתו של האירו-שקל לנעול מעל 4.90 מותירה את הלחץ כלפי מטה. ככל שתימשך היחלשותו של האירו בעולם על רקע אי היציבות הפוליטית, האירו צפוי להיחלש גם למול השקל, לעבר 4.85 ו-4.83 שקלים לאירו כיעדים ראשונים. למול הדולר, חרף העובדה כי בנק ישראל לא הוריד את הריבית, ראינו את המשך מגמת התיקון של השטר הירוק למול השקל. כאמור, בשבוע שעבר פרץ הצמד מעל הגבול העליון של הטווח ב-3.71, מה שהקנה לצמד מומנטום. על רקע ירידות השערים בוול-סטריט והביקוש הגובר לדולר כמטבע בטוח, מגמה זו צפויה להימשך, ונראה כי בשלו התנאים סוף סוף לתיקון של הדולר-שקל. היעד המרכזי הבא הוא 3.77 שקלים לדולר".