בדיקת "גלובס": הבנקים מורידים עמלות באופן מינורי

הבנקים אולצו לעדכן את תעריפי עמלות ני"ע - אך ביצעו שינויים מינוריים בלבד ■ דיסקונט ביצע את השינוי המשמעותי ביותר, יתר הבנקים הפחיתו את העמלות ב-0.05%-0.1%

5 הבנקים הגדולים פרסמו אתמול (ג') את תעריפי עמלות קנייה ומכירה של ני"ע. התמחור מחדש נעשה בעקבות מסקנות ועדת זקן שהורו על כך, זאת בשל פערים גבוהים מדי בין העמלות בתעריף לבין העמלות הנגבות בפועל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בנק דיסקונט ביצע את השינוי המשמעותי ביותר, בעוד שהשינוי בשאר הבנקים אינו משמעותי. דיסקונט, בניהולו של ראובן שפיגל, הוריד את עמלת קנייה ומכירה של ני"ע ישראל מ-0.69% ל-0.54%, ואילו בעמלת קנייה ומכירה של ני"ע זרים ביצע הבנק הפחתה חדה בשיעור של קרוב ל-30% לרמה של 0.79%. למעשה, דיסקונט היה קודם לכן היקר ביותר מבין 4 הבנקים בעמלה זו, ולאחר ההורדה הפך לזול ביותר.

דיסקונט גם הוריד משמעותית את עמלת המינימום והמקסימום. כך לדוגמה, עמלת המינימום לני"ע ישראלים ירדה מ-44 שקל ל-35, ועמלת המקסימום נחתכה בקרוב לחצי מ-13,800 שקל ל-7,300 שקל.

לעומת זאת, ביתר הבנקים נרשמו ירידות מינוריות יותר של 05% -0.1% בלבד. בעמלות קנייה ומכירה של ני"ע ישראלים, הוריד הפועלים את התעריף ב-0.1% ל-0.6%, ואילו לאומי והבינלאומי הסתפקו בהפחתה צנועה יותר של 0.05% ל-0.65%. מזרחי טפחות הפחית את העמלה ב-0.08% ל-0.65%, וכן קבע עמלת מקסימום של 10,750 שקל - תקרה שלא הייתה קיימת.

הפועלים ולאומי הפחיתו את עמלת קנייה ומכירה של ני"ע זרים ב-0.1% ל-0.9%, ואילו הבינלאומי שוב הסתפק בהפחתה צנועה של 0.05%. עם זאת, עמלה זו זולה יותר אצל הבינלאומי לעומת שני הבנקים הגדולים, והיא עומדת לאחר ההפחתה על 0.85%. מזרחי טפחות הפחית את העמלה הזו בשיעור של 0.11%, ושוב קבע תקרה מקסימלית - הפעם של של 7,500 דולר.

כאמור, התמחור מחדש נבע כחלק ממסקנות ועדת זקן להגברת התחרותיות בבנקים. במסגרת דוח הביניים של הוועדה, פורסמו לראשונה נתונים משוקללים של 5 הבנקים על ממוצע גובה ההנחה שניתן על עמלות ני"ע. לפי הנתונים, ההנחות מגיעות לעד 80% מדמי הניהול הרשומים בתעריף. גובה ההנחה עולה ככל שהיקף התיק גדל, אך גם בתיקים בהיקף נמוך יחסית ניתנות הנחות נדיבות שבעצם הופכות את התעריף למנותק מן המציאות. בשל הקשר הרופף בין התעריפון לעמלה הנגבית בפועל, דרש בנק ישראל מהבנקים לשפר את השקיפות ולתמחר מחדש את העמלות. אולם ברוב הבנקים הנחיה זו לא גרמה לשינוי מהותי בתעריפון.

השינוי בעמלות
 השינוי בעמלות