הוט מובייל תיאלץ להמתין עד ספטמבר לקבלת הערבות

למרות שהחברה בעצם כבר עומדת בתנאי המכרז והגיעה לנתח שוק של 7% ■ גולן טלקום נמצאת בסיטואציה דומה אך היא עדיין לא הגיעה לנתח השוק שהיא נדרשת, ועבורה תחנת הבדיקה תהיה בנובמבר 2013

חברת הוט מובייל לא תוכל לקבל כעת את כספי הערבות שהפקידה בעקבות זכייתה במכרז התדרים אלא רק בספטמבר 2013, וזאת למרות שהחברה כבר עומדת ביעדים שקבע משרד התקשורת מבחינת השגת נתחי שוק. גולן טלקום נמצאת בסיטואציה דומה אך היא עדיין לא הגיעה לנתח השוק שהיא נדרשת, ועבורה תחנת הבדיקה תהיה בנובמבר 2013.

הוראות המכרז קובעות שהוט מובייל וגולן טלקום יוכלו לקבל את כספי הערבות שהפקידו במועד הקובע שהוא שנתיים מקבלת הרישיון. כלומר גם אם החברה הקדימה והצליחה לעמוד בתנאי הקובע לפי הרישיון שהוא הגעה לנתח שוק של 7% במגזר הפרטי, עדיין היא לא תוכל לקבל את הערבות, משום שתיאורטית יכול להיווצר מצב שבו החברה תאבד מנויים בחודשים הקרובים, ולא תעמוד ביעד במועד הקובע.

אתמול פרסם משרד התקשורת את אופן חישוב 7% לצורך קבלת החזר הערבות. לצורך כך, הכריז משרד התקשורת על סך המנויים, הדקות וההכנסות במגזר הפרטי מהם ייגזר נתח השוק בנקודות הבדיקה (אבני הדרך שנקבעו במכרז), לצורך חישוב החזר הערבות של הוט מובייל וגולן טלקום במכרז בו הוענק להם רישיונם.

כידוע, חברת הוט מובייל הגישה ערבות על סך 705 מיליון שקל עבור דמי רישיון וחברת גולן טלקום הגישה ערבות על סך 360 מיליוני שקל עבור דמי רישיון. ערבויות אלה נועדו לתמרץ את הזוכות במכרז להשיג נתח שוק של לפחות 7% מהמגזר הפרטי. במסגרת המכרז הסלולרי נקבעו, בין היתר, הפרמטרים על פיהם ימדד נתח השוק במגזר הפרטי של שני המפעילים הוט מובייל וגולן טלקום.

א. היחס בין מספר המנויים הפרטיים של בעל הרישיון לבין מספרם של כלל המנויים של בעלי רישיון סלולרי במגזר הפרטי.

ב. היחס בין מספר הדקות היוצאות הכולל שיוזמים המנויים הפרטיים של בעל הרישיון לבין מספר הדקות היוצאות (לרבות דקות פנים רשתיות) שיוזמים כלל המנויים במגזר הפרטי של בעלי רישיון סלולרי.

ג. היחס בין היקף ההכנסות מהמנויים הפרטיים של בעל הרישיון לבין היקף ההכנסות מהמנויים בכלל המגזר הפרטי של בעלי רישיון סלולרי.

על-מנת לממש את תכלית המנגנון שנקבע במכרז, שהוא צמצום הפערים בין המנויים העסקיים לפרטיים, ובשים לב לכך שלאחר זכייתן במכרז יביאו החברות הזוכות, ככל הנראה, להגדלה משמעותית של נתח המגזר הפרטי מסך המנויים בשוק, החליט המשרד כי במועד נקודת הבדיקה, יחושב המכנה לפי תמונת מצב של סך המנויים, הדקות וההכנסות במגזר הפרטי ששררה ערב תחילת פעילותם של המפעילים שזכו במכרז; באופן זה ילקח בכלל חשבון מצב השוק ששרר ערב המכרז, מבלי להתעלם מהשינוי לטובה שחל בהיקף השוק במגזר הפרטי, הודות לפעילותם של המפעילים שזכו.

המשרד דיווח אתמול כי מצא את הנתונים הבאים במסגרת הדיווחים שהועברו אליו על ידי החברות הסלולריות.

א. מספרם של כלל המנויים במגזר הפרטי נכון ליום 26.9.11 הינו - 4,980,019 מנויים.

ב. סך הדקות היוצאות לחודש שיוזמים כלל המנויים במגזר הפרטי נכון ליום 26.9.11 הינו 1,163,443,403 דקות.

ג. סך ההכנסות מהמנויים לחודש בכלל המגזר הפרטי נכון ליום 26.9.11 - 489,267,519 שקלים.

לפי נתונים אלה ניתן להעריך שהוט מובייל כבר עומדת בתנאים שמאפשרים לה לקבל את הערבות שלה בחזרה היות ויש לה כ - 500 אלף מנויים, ולגולן טלקום יש עדיין דרך לעשות.

נציין כי על פי המכרז החברות לא מקבלות את כל הערבות בחזרה, אלא הערבות תוחלף לערבות בסך 80 מיליון שקלים. הערבות הזו מטרתה לחייב את החברות שיעמדו בתנאים הנוספים שנקבעו במכרז והם פריסת רשת בתוך 7 שנים בכל חלקי הארץ. רק לאחר מכן יורדת הערבות ל - 10 מיליון דולר.